English

بهروز عمرانی:

جیرفت شاه بیت و شاهکار در حوزه باستان شناسی است

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: جیرفت شاه بیت و شاهکار در حوزه باستان‌شناسی است.

جیرفت شاه بیت و شاهکار در حوزه باستان شناسی است

به گزارش خبرگزاری موج کرمان، بهروز عمرانی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور ،  در دیدار با استاندار کرمان گفت: هدف از ایجاد مجموعه های  بومگردی اینست که هزینه کم و جاذبه بیشتر دارند.

بهروز عمرانی با بیان اینکه وزیر میراث فرهنگی دستور داده پژوهش در  حوزه‌های گردشگری به صورت متمرکزانجام شود، افزود: سال 98 پژوهش‌های مذکور در استان خراسان جنوبی صورت گرفت و در سال جاری استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان در حال انجام است.
 
وی اظهار داشت: خشکسالی‌ها سبب مهاجرت ودر نتیجه کاهش جمعیت در بعضی مناطق شده است به همین دلیل مهمترین موضوع در بومگردی ها پرداختن به اصالت فرهنگ بومی است.
 
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور خاطر نشان کرد: که  2000 بوم‌گردی در کشور فعال است و برای جذب گردشگران بوم‌گردی‌ها باید فرهنگ میزبان توسط گردشگران مورد توجه قرار گیرد.
 
وی با بیان اینکه ثبت ملی قالی راور و شهر راور به عنوان شهر ملی قالی در دستور کار پژوهشگاه قرار گرفته است،افزود: امیدوارم با همکاری استانداری کرمان و فرمانداری راور بتوانیم این طرح را اجر کنیم.
 
وی عنوان کرد: طرح موزه سبز در 10موزه استان کرمان اجرا شده است  و در این طرح موزه‌های استان مورد مطالعه و پایش محیط و حفاظت پیشگیرانه قرار می‌گیرند.
 
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور اظهار داشت : روستای کشیت گلباف، روستای گیسک زرند، ده سیف شهداد از روستاهایی هستند که براثر بلاهای طبیعی تخریب شدند که می‌توان با احیا و مرمت این روستاها و ایجاد تنوع فرهنگی (خوراک، پوشاک و صنایع دستی) این روستاها را به  گردشگران معرفی کرد.
 
وی با تأکید بر اینکه طرح اطلس زبان شناسی استان کرمان به اتمام رسیده است، افزود: استان کرمان در این موضوع به عنوان پایلوت شناخته شده است و با حضور وزیر میراث فرهنگی در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد.
 
عمرانی گفت:  جیرفت شاه بیت و شاهکار در حوزه باستان‌شناسی است،  گمانه‌زنی کنارصندل به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و کاوش این منطقه بزودی آغاز می‌شود.
 
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشورتصریح کرد : تنوع جغرافیایی سبب تنوع فرهنگی می شود و ما به دنبال آن هستیم که هر منطقه‌ای فرهنگ خاص خودش را داشته باشد.
 
وی به انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان اشاره و بیان کرد: گزارش هشت فصل بررسی و کاووش شهداد(دشت لوت)، انتشار کتاب سه جلدی باستان شناسی حوزه هلیل رود جیرفت، بررسی‌های باستان شناختی بخش چاه دادخدا قلعه‌گنج و ... از جمله این انتشارات است.
 
عمرانی عنوان کرد: یک دهه است که میراث فرهنگی به مبحث میراث طبیعی مانند کویر لوت، غارها، آبشارها و ...پرداخته است و بیابان لوت یک سرمایه بسیار قوی است که شیوه بهره‌برداری از آن را نمی‌دانستیم و مطالعات چگونه بهره‌برداری از این میراث طبیعی را در دستور کار داریم.
 
وی گفت: اگر مسئولین استان با ما همکاری کنند پنجمین کنگره معماری و شهرسازی کشور را در بم برگزار می کنیم.
آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه