English

تولیدات کشاورزی کرمانشاه پس از انقلاب به پنج میلیون و ۷۸ هزار تن رسیده است

نوربخش حاتمی دستاوردهای بخش کشاورزی استان کرمانشاه در سالهای پس از پیروزی انقلاب را تشریح کرد.

تولیدات کشاورزی کرمانشاه پس از انقلاب به پنج میلیون و ۷۸ هزار تن رسیده است

به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه مجموع تولیدات کشاورزی استان کرمانشاه در پیش از انقلاب را ۸۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: هم اکنون این تولیدات به پنج میلیون و ۷۸ هزار تن رسیده که نشان دهنده رشد بیش از شش برابری تولیدات کشاورزی استان در این سالها است.

وی اضافه کرد: سال ۱۳۵۷ میزان تولیدات زراعی استان کرمانشاه ۶۷۰ هزار تن بود که این رقم در حال حاضر به بیش از چهار میلیون و ۵۲۸ هزار تن رسیده و رشدی هفت برابری داشته است.

حاتمی اشاره ای هم به دیگر محصولات تولیدی استان کرمانشاه داشت و گفت: میزان تولید گندم استان در سال ۱۳۵۷حدود ۲۷۰ هزار تن بود که در سال زراعی گذشته به ۸۷۰ هزار تن گندم رسید. همچنین اوایل انقلاب میزان تولید محصول جو استان ۷۸ هزار تن بود که به ۳۱۸ هزار تن افزایش‌ یافته است.

وی در ادامه به توفیقات بخش زراعت در تولید حبوبات پرداخت و افزود: در حال حاضر یک‌سوم نخود کشور در استان کرمانشاه تولید می‌شود و رتبه نخست کشوری در تولید نخود از آن کرمانشاه است، همچنین استان کرمانشاه طی سال ۹۹ در تولید گندم رتبه پنجم کشور، در تولید جو رتبه اول، در تولید ذرت دانه ای رتبه دوم، در تولید چغندرقند رتبه سوم، در تولید کلزا رتبه ششم و در تولید آفتابگردان آجیلی  رتبه دوم کشور را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه سطح باغات استان کرمانشاه را در سال 1357 حدود ۱۵ هزار هکتار و در حال حاضر بیش از ۴۱ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: تولیدات باغی استان هم در سال ۱۳۵۷ حدود پنج هزار تن بود که در حال حاضر ۳۸۰ هزار تن تولید باغی داریم.

وی در ادامه به تولیدات گلخانه ای قبل و بعد انقلاب اشاره داشت و افزود: سطح گلخانه‌های کرمانشاه در سال 1357 محدود به گُل تزئینی بود و امروز ۴۳ هکتار اراضی تحت پوشش فعال محصولات گلخانه در کرمانشاه وجود دارد.

حاتمی در ادامه به تولیدات دامی قبل و بعد انقلاب اشاره داشت و گفت: میزان کل تولیدات دامی استان کرمانشاه در سال ۱۳۵۷، ۱۲۹ هزار تن بود و اکنون بیش از ۵۵۰ هزار تن انواع محصولات دامی در استان کرمانشاه تولید می‌شود.

وی افزود: تولید گوشت قرمز استان در سال 1357 تنها ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن بود و امروز سالانه  ۴۵ هزار  تن گوشت قرمز در استان تولید می‌ شود .

وی ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب سالانه ۱۵ هزار تن گوشت مرغ در استان کرمانشاه تولید می‌شد و این رقم در حال حاضر ۸۵ هزار تن است که رشد پنج برابری داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه سپس با اشاره به تولید ۵۰۰ تنی عسل در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در استان کرمانشاه، افزود: تولید عسل استان در حال حاضر بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ تن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: سال ۱۳۵۷ صنایع تبدیلی تکمیلی خیلی کمی در بخش کشاورزی داشتیم، ولی پس از گذشت ۴۲ سال از انقلاب مجموع ظرفیت واحدهای فرآوری بخش کشاورزی استان در حال حاضر بیش از  پنج میلیون تن است و این میزان برابر کل تولیدات سالانه بخش کشاورزی استان است.

حاتمی سپس اشاره ای هم به توفیقات بخش مکانیزاسیون داشت و ضریب مکانیزاسیون کرمانشاه در سال ۱۳۵۷ را ۲۷ صدم اسب بخار و در حال حاضر ۱.۸۷ اسب بخار عنوان کرد.

حاتمی در ادامه با اشاره به پیشرفت‌های خوب صورت گرفته در استان در حوزه تولیدات شیلاتی اظهار داشت: سال ۱۳۵۷ میزان کل تولیدات شیلاتی استان کرمانشاه حدود ۵۰۰ تن بود که این میزان در حال حاضر به بیش از ۲۳ هزار و ۵۰۰ هزار تن رسیده است.

حاتمی با بیان اینکه استان کرمانشاه در حال حاضر رتبه اول تولید ماهیان گرمابی بین استان‌های غیرساحلی کشور را دارد، گفت: همچنین در زمینه تولید ماهیان سردابی رتبه پنجم بین استان‌های غیرساحلی را داریم.

حاتمی از اجرای پروژه‌های پرورش ماهی در قفس به عنوان یک کار نو و در راستای پروژه های اقتصاد مقاومتی یاد کرد و از در دست توسعه بودن واحدهای پرورش ماهی در قفس در استان خبر داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه