English

خبرگزاری موج گزارش می دهد:

کمبود انسولین و تلخ کامی بیماران دیابتی کرمان

کمبود انسولین در استان کرمان مدت زیادی است که داد بیماران مبتلا به دیابت و خانواده های آنها را درآورده است ؛ انسولین برای این بیماران حکم نوشدارو را دارد.

 کمبود انسولین و تلخ کامی بیماران دیابتی کرمان

به گزارش خبرگزاری موج کرمان، انسولین، هورمون مهمی در بدن محسوب می شود و این هورمون نقش اصلی تنظیم قند خون در بدن  را بر  عهده دارد و اگر در زمان لازم به بیماران مبتلا به قند خون نرسد آنها را با مشکلات زیادی روبرو خواهد کرد. کمبود و حتی عدم وجود برخی از انواع انسولین از جمله انسولین های قلمی در داروخانه ها، کارد به استخوان تن رنجور بیماران دیابتی رسانده است.

هر چند مدتی قبل بسیاری از کاربران در توییتر و اینستاگرام با هشتگ #انسولین_نیست اقدام به بیان این مشکل کردند اما این مشکل همچنان پابرجاست. البته ممکن است این دارو در بازار سیاه پیدا شود اما آنقدر قیمتش گزاف است که بیماران توان خرید آن را ندارند.

«آبان ماه ۹۸، معاون اجرایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت جمعیت دیابتی‌های جهان را ۴۲۵ میلیون نفر عنوان کرد و گفت: در ایران ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال یعنی بیش از ۵ میلیون نفر مبتلا به دیابت و ۱۸ درصد جمعیت نیز پره دیابتی هستند که معادل ۷ تا ۸ میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می شود» .

مدتهاست که انسولین لانتوس گیر نمی آید

امیری از بیماران دیابتی استان افزود: چند روز قبل برای گرفتن انسولین با نسخه به داروخانه رفتم اما انسولین جدیدی که ساخت داخل بود به جای لانتوس به من دادند که پس از مصرف دچار تب و لرز شدم به طوری که احساس کردم افت قند دارم اما بعد از تست مشاهده کردم که قندم روی ۳۰۰ است و حدود سه هفته این عوارض بالینی گریبانگیر من بود تا جایی که تصور کردم به کرونا مبتلا شده ام اما تست کرونا هم منفی شد.

وی اضافه کرد: بعد از تمامی این مسائل برای مطمئن شدن از اینکه بدنم دچار عفونت نشده باشد هم آزمایش دادم که منفی بود و این عوارض تا زمانی که انسولین مورد نظر تمام شد ادامه داشت.  تا سه روز انسولین گیر نیاوردم و متوجه شدم حالم رو به بهبودی است.

ماجرا را برای پزشک داروخانه تعریف کردم و او هم عنوان کرد چندین نفر تاکنون از عوارض داروی انسولین مورد نظر شکایت داشته اند و این در حالی است که یک خانم از اقوام من هم که درگیر بیماری دیابت است دچار همین مشکل شد و آنقدر وضعیتش وخیم بود که بستری شد.

وضعیت انسولین قلمی در کرمان بحرانی است

یک پزشک در این خصوص می گوید: دیابت شامل دو نوع یک و دو است در نوع یک بدن دیگر تولید انسولین نمی کند اما در نوع دوم میزان تولید این ماده در بدن کم شده و با مقاومت سلول های بدن رو به بالا رفته است.

جمشید عبدی می‌گوید: تمامی مبتلایان به دیابت به انسولین نیاز ندارند اما تعداد بیمارانی که در استان کرمان به این ماده نیازمندند زیاد است و برخی از آنها باید به صورت روزانه بین یک تا چهار بار انسولین تزریق کنند.

وی با اشاره به اینکه دو نوع انسولین قلمی و غیر قلمی در دنیا تولید می شود اضافه کرد: انسولین قلمی فواید بیشتری نسبت به انواع قدیمی تر و به اصطلاح غیرقلمی دارد و از سویی شرایط حمل و نگهداری آن نیز برای افراد به ویژه کسانی که دچار لرزش دست و... هستند راحت تر است و افراد درد کمتری را در زمان تزریق تحمل می کنند. هم اکنون گفته می شود این نوع در بازار کمیاب است.

عبدی تصریح کرد: هم اکنون انسولین قلمی در استان به مرحله بحران رسیده و آنطور که می گویند داروخانه ها هم این دارو را ندارند.

مشکل کمبود انسولین مربوط به تمامی کشور است

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان می گوید: فقط نمونه قلمی انسولین در کرمان کمیاب شده که فقط مربوط به استان ما نیست بلکه این مساله در کل کشور وجود دارد البته  دیگر نمونه ها در دسترس عموم قرار دارند.

رشیدی افزود: این مشکل به زودی حل می شود و هم اکنون کمبود این دارو به دلیل تحریم های ظالمانه ای است که شامل حال کشور شده است.

وی تاکید کرد: می دانیم که بیماران برای تامین انسولین به هر دری می زنند اما پزشکان در حال حاضر اقدام به تجویز نمونه های جایگزین برای بیماران می کنند تا مشکلات کمتر شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه