English

سامانه آب شیرین کن جذبی فولاد هرمزگان به عنوان محصول توسعه برتر کشور انتخاب شد

پایلوت «سامانه آب شیرین کن جذبی دو بستره تک مرحله ای با مکانیزم بازیافت داخلی جرمی و حرارتی» شرکت فولاد هرمزگان در سال ۹۹ موفق به کسب عنوان محصول تحقیق و توسعه برتر واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی کشور گردید.

سامانه آب شیرین کن جذبی فولاد هرمزگان به عنوان محصول توسعه برتر کشور انتخاب شد

به گزارش خرگزاری موج هرمزگان، شاهین زارع مدیر متالورژی، طراحی وتوسعه محصولات شرکت فولاد هرمزگان در خصوص طراحی این سامانه گفت: در چند سال اخیر افزایش رقابت و انگیزه پیشرفت، بسیاری از سازمان‌ها را بر آن داشته که فعالیت‌های خود را بر تولیدات اساسی و توانمندی‌های محوری متمرکز کنند که این امر مستلزم سرمایه‌گذاری در تحقیقات و ایجاد نوآوری‌های فناورانه بوده و انجام تحقیقات در سازمان‌ها باهدف حمایت از نوآوری صورت می‌گیرد. 

شاهین زارع افزود: در این راستا با تعاملی سازنده بین دانشگاه هرمزگان و شرکت فولاد هرمزگان اقدام به تعریف پروژه‌ای با عنوان مطالعه و پژوهش در راستای ساخت پایلوت آب‌شیرین‌کن جذبی دوبستره تک‌مرحله‌ای، با مکانیسم بازیافت داخلی جرمی و حرارتی کرده است.

وی بیان داشت: پس از تلاش‌های صورت گرفته از سوی اساتید دانشگاه هرمزگان و واحدهای انرژی و سیالات و تحقیق و توسعه فولاد هرمزگان، محصول یادشده براساس انتخاب ستاد بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری صنعت، معدن وتجارت در سال ۹۹ موفق به کسب عنوان محصول تحقیق و توسعه برتر واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی کشور گردید.

این مسئول با بیان اینکه بیش از  ۹۷ درصد آب سطح زمین شور بودخ و ایران نیز برای مصرف خانگی، صنعتی و کشاورزی با بحران کم آبی مواجه است، تاکید کرد در این شرایط آب دریا به‌عنوان یک منبع تمام‌نشدنی می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.

وی راه‌حل عملی برای اینکه بتوان با مشکل کم آبی روبه رو شد را روش‌های کم‌هزینه برای نمک‌زدایی از آب دریا و تولید آب آشامیدنی دانست که در آن شرایط سازگاری با محیط‌زیست نیز دیده‌شده که یکی از این روش‌ها استفاده از آب‌شیرین‌کن جذبی است.

مدیر متالورژی، طراحی و توسعه محصولات هرمزگان ادامه داد: در فناوری‌های رایج آب‌شیرین‌کن میزان مصرف انرژی الکتریکال و گرمایی، بسیار زیاد بوده و به همین میزان هزینه تعمیرات، نگهداری و تامین قطعات مصرفی بسیار بالا می‌باشد؛ به گونه‌ای که به معمول هزینه آب تولیدشده بسیار بالا و کیفیت آب تولیدی نیز نامناسب است. 

وی گفت: فناوری آب‌شیرین‌کن جذبی بسیار جدید بوده و در انحصار کشور ژاپن و سنگاپور است و برای نخستین بار چنین طرحی در ایران اجرا می‌گردد.

 زارع، اجرای این طرح در شهر بندرعباس و به دست آوردن پارامترهای طراحی مناسب شهر بندرعباس را از نکات قابل‌توجه طرح یادشده عنوان کرد.

مدیر متالورژی، طراحی و توسعه محصولات هرمزگان افزود: با بهینه‌سازی‌ها در این طرح و در صورت تجاری‌سازی آن، هم از نظر صرفه‌جویی در مصرف انرژی و هم در قیمت تمام‌شده، آب تولیدشده باکیفیت بسیار بالا و قابلیت رقابت با نمونه‌های تجاری موجود در بازار را خواهیم داشت. 

وی سازگاری با محیط زیست را نقطه قوت دیگر این طرح دانست و گفت: این آب شیرین کن به دلیل امکان نمک‌زدایی ۱۰۰ درصد از آب دریا و باتوجه به نبود بازگشت آب غلیظ شده به دریا برخلاف فنّاوری‌های رایج، به اکوسیستم اطراف خود نیز هیچ‌گونه تنشی اعمال نخواهد کرد و از این منظر بسیار سازگار با محیط‌زیست می‌باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه