English

۱۰۰ تن بادمجان از کشاورزان هرمزگان خریداری شد

سخنگوی جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: کشاورزان به مراکز تعاون روستایی در شهرستان محل زندگی خود مراجعه و سپس میزان بادمجان موجود خود و رقم فروش را اعلام کنند تا در گام بعدی کارشناسان تعاون ‌روستایی جهت خرید اقدام کنند.

100 تن بادمجان از کشاورزان هرمزگان خریداری شد

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، علی اصغر خلیلی روز یکشنبه افزود: کشاورزان به مراکز تعاون روستایی در شهرستان محل زندگی خود مراجعه و سپس میزان بادمجان موجود خود و رقم فروش را اعلام کنند تا در گام بعدی کارشناسان تعاون ‌روستایی جهت خرید اقدام کنند.

وی با اشاره به توافق کشاورز و تشکل‌های کشاورزی برای خرید بادمجان ادامه داد: دراین توافق پس ازبرآورد هزینه‌ها ، درصدی هم سود برای کشاورز در نظر گرفته خواهد شد لذا بایستی کشاورزان، تعاونی‌ تشکل داده و از این طریق نقش دلالان را کمرنگ کنند.

وی، مشکل اصلی را صادرات محصولات کشاورزی دانست و افزود: بخشی از محصول در داخل کشور استفاده شده و مابقی نیاز به سایر کشورها صادر می شد که در حال حاضر به علت شیوع کرونا کشور عراق، وارادات ۲۹ قلم کالا به کشورش را ممنوع کرده و در این شرایط صادرات محصولات صیفی با مشکل مواجه شده است.

وی در خصوص فیلم منتشر شده بادمجان‌های رها شده کشاورزان که مورداستفاده خوراک دام قرار گرفته ، تصریح کرد: سال گذشته با افزایش قیمت محصول بادمجان در بازار، بسیاری از کشاورزان ترغیب به کشت این محصول شدند وجهاد کشاورزی الگوی کشت را مشخص کرده و تنها باید رعایت این الگو توسط تشکل‌های بخش کشاورزی بین کشاورزان به صورت تشویقی فرهنگ‌سازی شود.

وی همچنین افزود: درپی شیوع ویروس کرونا و به تبع آن اتخاذ سیاستها و تدابیر پیشگیرانه از سوی جامعه بین الملل و کشورهای همسایه با اختلال در روند صادرات محصولات کشاورزی کشور به دلیل بسته شدن مرزها از یکسو، ونیز وقوع بارندگی های شدید غرب کشور(که باعث بروز اختلال در تردد کامیون های حمل بار گردید) از سوی دیگر ،منجر به انباشت محصول در سطح بازار و در نتیجه افت قیمت محصولات کشاورزی شده است.

خلیلی با بیان اینکه در بحث صادرات، در نظر گرفتن بازارهای هدف و رقبای محصولات در کشورهای هدف نیز بسیار ضروری است، گفت: تقویت و ایجاد واحدهای فراوری محصولات از دیگر موضوعات مهمی است که در شرایط فعلی که محصولات روی دست کشاورزان مانده می‌تواند به کمکشان بیاید.

سخنگوی جهاد کشاورزی هرمزگان یاد آور شد: سازمان جهاد کشاورزی استان به عنوان حامی کشاورزان و تولید کنندگان ، سعی شده دوشادوش کشاورزان و تولید کنندگان زحمتکش ضمن ارائه خدمات فنی و مشاوره ای همواره حامی منافع کشاورزی استان و اقتصاد خانوار روستایی باشد

بنا به اظهار وی اقدام های نظیر مکاتبه با تشکل ها و دستگاههای مرتبط سایر استانها برای بازاریابی محصولات تولیدی استان ، رایزنی و جلسه با تشکل های غیر دولتی استانی برای شناساندن محصولات استان ،بازاریابی و برگزاری نشست های متعدد با صنایع تبدیلی و تکمیلی موجود درسطح کشور و.... اگرچه از جمله مواردی است که فراتر از حوزه اختیارات قانونی و سازمانی بوده که می بایست توسط خود تشکل ها صورت می پذیرفت که توسط این سازمان انجام شده است.

مدیر سازمان تعاون روستایی هرمزگان هم 15 آذرماه سالجاری گفته بود که در راستای حمایت از بادمجان کاران استان برای نخستین بار اقدام به خرید بادمجان به روش توافقی کرده و باتوجه مشکلات بادمجان کاران در فروش محصولاتشان، به همراه کارشناسان تعاون روستایی هرمزگان به مراکز برداشت محصول بادمجان در شهرستان‌های میناب، بندرعباس و رودان سفر کرده و از نزدیک نظاره‌گر این وضعیت بودیم.

مهر داداسد پور افزود: کشاورزان برای فروش محصول خود می‌توانند به مراکز تعاون روستایی در شهرستان های محل سکونت خود مراجعه و سپس میزان بادمجان موجود خود و رقم فروش را اعلام کنند تا در گام بعدی کارشناسان جهت خرید اقدام کنند  و در این راستا باید منابع و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تعاون روستایی قرار گیرد تا تشکل‌ها بتوانند کار خرید توافقی بادمجان را از کشاورزان ادامه دهند.

۹ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی هرمزگان زیر کشت بادمجان قرار دارد و برداشت این محصول نیز از اواخر آبانماه آغاز و تا نیمه اردیبهشت ماه سال آینده ادامه دارد ، درحال حاضر بادمجان دلمه ای هر کیلوگرم پنج هزار ریال و بادمجان قلمی هر کیلوگرم هشت هزار ریال در مزرعه از کشاورزان هرمزگانی خریداری می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی