English

تشریح آخرین وضعیت مرگ نهنگ ها در کیش

رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش گفت: احتمالاتی که به عنوان علل مرگ باشد، در حال بررسی است، ضمن اینکه ممکن است مرگ نهنگ ناشی از چند علت باشد.

تشریح آخرین وضعیت مرگ نهنگ ها در کیش

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، مریم محمدی، رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص علت مرگ نهنگ‌ها گفت: از بعدازظهر یازدهم آذر که لاشه دومین نهنگ به ساحل کیش رسید روند بررسی‌ها آغاز و مشخص شد این نهنگ از گونه Bryde و با جنسیت نر بود و بر اساس بیومتری صورت گرفته نهنگی بالغ بوده است.

محمدی توضیح داد: هنوز علت مرگ مشخص نشده است و چند نمونه گیری از نهنگ‌ها صورت گرفته؛ نمونه‌های سم شناسی، هیستوپاتولوژی، نمونه‌های انگلی از روده و نمونه‌های ژنتیکی از لاشه نهنگ گرفته و از طرف دیگر در حال جمع آوری شواهدی هستیم تا علت مرگ نهنگ‌ها مشخص شود.

رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: نمونه‌های گرفته شده به آزمایشگاه ارسال شده است تا به صورت دقیق علت مشخص شود علت اصلی مرگ نهنگ ها، که بعد از آمدن جواب آزمایش‌ها مشخص میشود، همچنین شواهدی که جمع آوری شده با کارشناسان مربوطه در حال بررسی هستیم و تا جواب آزمایش‌ها و نمونه‌های جمع آوری شده نیایند، نمی‌توان به صورت دقیق علت مرگ نهنگ‌ها را مشخص کرد.

وی در خصوص خبر‌هایی که در فضای مجازی پخش شده است گفت: بر اساس شواهدی که جمع آوری شده است و یا بررسی‌هایی که در حال انجام آن هستیم علت مرگ مشخص می‌شود که کدام مورد محتمل‌تر و علت مرگ نهنگ هاست در خصوص خبر‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است، شخصی که در اسکله در حال توضیح علت مرگ نهنگ‌ها هست کاملا نظر شخصی خود را بیان کرده و اکثر کارشناسان این نظرات را رد می‌کنند.

رییس اداره محیط زیست کیش در خصوص کبودی روی پوست بدن نهنگ تاکید کرد: به دلایلی، چون وزن نهنگ خیلی زیاد است و نهنگ‌ها بعد از مرگ ممکن است به اطراف برخورد کنند که می‌تواند علت کبودی روی بدن، روی استخوان یا بافت‌های نهنگ به دلیل برخورد با اسکله است و یا اگر در تور صیادان افتاده بود رد تور در روی بدنه نهنگ می‌ماند، ولی هیچ آثاری از تور روی پوست نهنگ نیست.

وی در خصوص اینکه قبلا هم مشابه این اتفاق افتاده گفت: در طی ۱۶ سال که اینجا مشغول هستم، این اولین موردی است که ما با آن برخورد می‌کنیم که دوتا نهنگ به فاصله ۱۱ روز در ساحل جزیره کیش جسد دو تا نهنگ که یکی در ۳۰ آبان ماه که این نهنگ ماده بود و دومی در ۱۱ آذرماه که این نهنگ نر بوده است، پیدا شده است.

محمدی افزود: با توجه به اینکه از زمان تقریبی مرگ نهنگ تا کشف لاشه حدود ٣ تا ٤ روز می‌گذشت، امکان نمونه برداری‌های میکروبی وجود نداشت، اما نمونه‌های سم شناسی، هیستوپاتولوژی، نمونه‌های انگلی از روده و نمونه‌های ژنتیکی از لاشه نهنگ گرفته و در دمای منفی ۲۰ درجه فریز شده تا در اسرع وقت به آزمایشگاه معتمد ارسال شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه