English

قائم مقام حوزه هنری اصفهان در گفتگو با موج:

اگر کتابخوانی جز نیازهای اولیه مردم قرارگیرد سرانه مطالعه بالا خواهد رفت

قائم مقام حوزه هنری اصفهان به بیان علل کاهش سرانه مطالعه مردم اشاره کرد و گفت: اگر کتابخوانی جز نیازهای اولیه مردم قرارگیرد سرانه مطالعه بالا خواهد رفت.

اگر کتابخوانی جز نیازهای اولیه مردم قرارگیرد سرانه مطالعه بالا خواهد رفت

فضل الله صابری درگفتگو با خبرنگارخبرگزاری موج اصفهان، با بیان اینکه کاهش سرانه مطالعه علل مختلف فرهنگی،آموزشی،اقتصادی و سیاسی و اجتماعی دارد، اظهار داشت: از قدیم ما فرهنگ شفاهی داشتیم و کمتر به سمت مطالعه می رفتیم و به خصوص با آمدن تکنولوژی های جدید مردم بیشتر به رسانه های دیداری و شنیداری روی آورده‌اند که این مربوط به اثر فرهنگی کاهش سرانه مطالعه می باشد و به لحاظ اجتماعی اینکه مردم به دنبال چیزهای فوری و ساندویچی هستند و حتی در تبلیغات محیطی نیز آنچه درشت نوشته شده را می بینند.

نویسنده کتاب فرکانس ۱۱۶۰ در ادامه به اثر اقتصادی کاهش سرانه مطالعه پرداخت و اذعان داشت: در سبد اقتصادی خانوار خرید کتاب را به عنوان اولویت سوم و چهارم هم نداریم و گران بودن کتاب را بهانه می کنیم و نمی خریم اگرچه حتی وقتی که کتاب ارزان بود و یا با نذر کتاب ،کتاب به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گرفت هم از کتاب و کتابخوانی استقبال نمی کردند. و به لحاظ آموزشی نیز کتاب های آموزشی ما فهم محور نیست و وجه غالب آنها حفظ محور است و کسی به عمق بخشی به آموخته ها اهمیت نمی دهد و حتی رسانه ها نیز تلاشی برای پرداختن به این موضوعات که باعث اندیشه عمیق مردم در مطالعات می شود نمی‌کنند.

صابری در ادامه به نقش سیاسیون در کاهش سرانه مطالعه اشاره کرد و اظهار داشت: تا وقتی سیاسیون به نفع جناح خود کتاب هایی را منتشر می کنند و یا پس از چاپ کتاب هایی که به نفع جناح آنها نباشد جلوگیری می کنند و آنچه خود مایل هستند در دسترس مردم برای مطالعه قرار می دهند همچنان میزان علاقه مردم به مطالعه کم خواهد بود.

وی در ادامه  با اشاره به سخنی از امیرالمومنین علی علیه السلام گفت امام علی (ع) فرمود: خدا رحمت کند کسی که بداند از کجا آمده و به کجا می رود و ما با توجه به این حدیث اگر آن را در مسائل مختلف  فرهنگی و اجتماعی،مد نظر قرار دهیم و به این حدیث توجه کنید و ببینیم کتابی که مطالعه می‌کنیم ریشه آن کجاست و به کجا می رود و عاقبت آن چگونه خواهد بود بسیار مورد اهمیت است و این عمیق اندیشی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

قائم مقام حوزه هنری اصفهان در ادامه اظهار داشت: در امور خانوادگی نیز می گویند خوب است افراد برای ادامه زندگی درک و فهم داشته باشند و یکدیگر را بفهمند و منظور درک در تفاوت های همدیگر است و با فهم این تفاوت ها که از طریق مطالعه حاصل می شود می توانیم موفق باشیم. اگر چه روش صحیح مطالعه آموزش داده نمی شود و ما نمی دانیم چه چیزهایی برای مطالعه می تواند نیاز اصلی ما باشد.

وی با بیان این که کتاب رسانه گرم است و برای ذهن انسان ارزش قائل است، اظهارداشت: برخی کتاب ها تبدیل به فیلم می شوند ولی چون فیلم یک رسانه سرد است حتی اگر از روی کتاب نوشته شود باز هم نمی‌تواند کار یک کتاب را انجام دهد.

این نویسنده با بیان این که حتی در تبلیغات صدا و سیما هم به اندازه ای که به پودر و کرم و پفک و امثال آن توجه می شود به کتاب اهمیت نمی دهیم و تبلیغ کتاب نداریم ، تصریح کرد: اگرچه اخیراً پخش برنامه هایی مانند کتاب باز از شبکه نسیم گامی در راستای تشویق به کتاب و کتابخوانی برداشته اما چون برنامه های دیگری که با آن همپوشانی داشته باشد و دنباله آن را بگیرد تا کتابخوانی را تبدیل به یک فرهنگ مستمر و مداوم کند، وجود ندارد بنابراین با یک گل بهار نمی شود و باید کاری کنیم که این مسئله به صورت یک فرهنگ مستمر و مداوم باشد.

وی ادامه داد اگرچه مردم وقت کافی برای مطالعه نمی گذارند و نیز کتابخانه ها در جامعه خوب توزیع نشده ولی باید مجموعه برنامه ای به شکل یک برنامه کلان که همه تابع آن برنامه باشند ایجاد کرد تا در همه جا به سمت فهم محور شدن و دانستن و کسب آگاهی و دغدغه اصلی مردم شدن برود و در آن صورت می شود امید داشت که نسل آینده اهل مطالعه باشند و مطالعه در صدر نیازهای آنها باشد.

قائم مقام حوزه هنری اصفهان در پایان توصیه ای به سایر نویسندگان داشت و گفت: نویسندگی اصول خود را دارد و کلمات مورد استفاده باید کلمات گرم باشند که مخاطب با آنها درگیر شود و نویسنده باید خود اهل مطالعه باشد و نیازهای مردمی در جامعه را در نظر بگیرد تا مخاطب پس از مطالعه کتاب چیزی به علمش افزوده شده و اگر چنین نباشد وقت خود و دیگران را هدر داده و باید پاسخگو باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه