English

امکان بازیابی اسناد کاداستر پس از بروز هرگونه حوادث غیر مترقبه

رییس اداره کاداستر اداره کل ثبت اسناد و املاک استان یزد گفت: اطلاعات بانک کاداستر در چند نقطه از کشور در حال باگذاری است به طوری که با بروز هرگونه حوادث غیر مترقبه همچون سیل می توان اسناد را با همان موقعیت بازیابی کرد.

امکان بازیابی اسناد کاداستر پس از بروز هرگونه حوادث غیر مترقبه

محمدرضا هوشمندزاد رییس اداره کاداستر اداره کل ثبت اسناد و املاک استان یزد در گفت و گو با خبرگزاری موج یزدگفت: حدنگار یا کاداستر فهرست مرتب شده اطلاعات مربوط به قطعات زمین است که مشخصه‌های زمین مانند اندازه، کاربری، مشخصات رقومی، ثبتی و یا حقوقی به نقشه بزرگ مقیاس اضافه شده است.

وی افزود: از جمله مزیت های سند کاداستر دارا بودن کروکی و داشتن هلوگرام است که از امنیت بالایی برخوردار می شوند همچنین در باره سندهایی که در دست اشخاص است مشخصات، مالک و موقعیت اشخاص در سامانه کاداستر درج می شود و به این صورت از صدور هرگونه سند معارض جلوگیری می شود.

هوشمندزاد گفت: همچنین اطلاعات بانک کاداستر در چند نقطه از کشور در حال باگذاری است به طوری که با بروز هرگونه حوادث غیر مترقبه همچون سیل می توان اسناد را با همان موقعیت بازیابی کرد.

وی با بیان اینکه برابر ماده 17 قانون حد نگار شروع این قانون سال 94 بوده و پایان آن برابر ماده 2 قانون حدنگار 5 سال مشخص شده است، افزود: بر اساس ماده 11 قانون حدنگار اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند نسبت به تعویض اسناد مالکیت خود اقدام کنند و برابر تبصره قانون حدنگار از سال 99هیچگونه خدماتی به اسناد دفترچه ای تعلق نمی گیرد.

هوشمندزاد گفت: برابر قانون حدنگار اسناد کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی باید به صورت تک برگی صادر شود و با تاکید ماده 7 قانون جامع حدنگار سازمان ثبت اسناد و املاک مکلف است دفاتر موضوع قانون ثبت اسناد و املاک و قانون دفاتر اسناد رسمی و مقررات مرتبط با آنها را به صورت الکترونیک و به نحوی که صحت، تمامیت، اعتبار و انکارناپذیری آن تأمین شده باشد؛ در زیرمجموعه مرکز داده ها، نظام جامع و سامانه های مرتبط، ساماندهی و ایجاد کند.

تهیه نقشه های کاداستر در حداقل زمان

وی در خصوص زمان مورد نیاز برای تهیه این سند گفت: قبلا به منظور تعویض اسناد به دلیل اجرای روند اداری برای مواردی که به دلایلی همچون مغایرت سند با نقشه کاداستری نیاز به بازدید از محل داشتند ممکن بود به علت کمبود همکاران نقشه بردار ماه ها طول بکشد ولی در شرایط فعلی با اجرایی شدن طرح برونسپاری تهیه نقشه املاک، زمان به 2 روز تقلیل یافته است.

وی درباره محل مراجعه مردم برای تهیه سند کاداستر افزود: در شرایط فعلی از طریق ادارات تابعه ثبت اسناد در حال انجام است ولی برای سهولت در انجا م آن سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حال فراهم نمودن مقدمات مراجعه مردم به دفاتر اسناد رسمی و دفاتر خدمات قضایی و یا مراجعه به سامانه ثنا می باشد که امید است به زودی اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه بنابر تبصره ذیل ماده 11 قانون حدنگار اسناد دفترچه ای ابتدای سال 99 از درجه اعتبار ساقط می باشند، گفت: در شرایط فعلی تعداد اسناد دفترچه ای فعال 360 هزار و 580 جلد می باشد که پنج هزار و 961 جلد به سند کاداستر تبدیل شده است.

هوشمندزاد گفت: در اجرای ماده 8 قانون حدنگار کلیه دستگاه های اجرایی موظف شدند ظرف مدت 2 سال از اجرای اسن قانون که از سال 1394 آغاز شد نسبت به ارائه اطلاعات توصیفی و هندسی املاک خود اقدام کنند که پس از گذشت 5 سال اقدام شاخصی صورت نگرفته است.

رییس اداره کاداستر اداره کل ثبت اسناد و املاک استان یزد گفت: در ابتدای سال جاری با مساعدت دستگاه قضایی استان و استانداریزد این روند سرعت گرفته و که امید است تا پایان سال جاری تمام اسناد دستگاه های دولتی صادر و تحویل گردد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه