English

آیت‌الله اعرافی:

آموزش حضوری کلاس‌های حوزه علمیه رها نشود

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: بر اساس شرایط فعلی آموزش به‌صورت مجازی و حدالامکان تلفیقی ارائه خواهد شد ولی شکل حضوری نباید رها شود.

آموزش حضوری کلاس‌های حوزه علمیه رها نشود

به گزارش خبرگزاری موج قم،  مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه امروز با حضور آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، آیت‌الله سعیدی نماینده ولی‌فقیه در استان قم، اعضای شورای عالی حوزه‌ها، اعضای مجلس خبرگان رهبری، مسئولان بیوت مراجع عظام تقلید، نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی، مسئولان حوزه‌های علمیه، طلاب و روحانیون در سالن جلسات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد.

آیت‌ الله اعرافی در این مراسم با اشاره به شیوع ویروس کرونا بیان کرد: این ویروس در زمانی که بشر تکیه بر علم خود دارد درس بزرگی برای بشر است که علیرغم همه دانش‌ها و تسخیر ذره و فضا ولی بازهم نشان داد قدرتی برتر این جهان را اداره می‌کند.

وی با اشاره به آموزش‌های مجازی در حوزه‌های علمیه، گفت: بر اساس شرایط فعلی آموزش به‌صورت مجازی و حدالامکان تلفیقی ارائه خواهد شد ولی باید توجه داشته باشیم که فضای مجازی در کنار فرصت‌ها ولی کاستی‌هایی نیز دارد که می‌توان به دور شدن از سنت‌های تاریخی آموزش، ارتباط بین استاد و شاگرد و ایجاد کاستی در فرآیندهای ارتباطی آموزشی اشاره کرد.

اعرافی با تأکید بر اینکه باید تلاش شود که همه از فناوری‌ها استفاده کرده ولی شکل حضوری نباید رها شود، اظهار داشت: حوزه نخستین تجربه خود در استفاده آموزشی از فضای مجازی را تجربه می‌کند و در تلاشیم در فرآیندهای اداری نیز به سمت فضای مجازی و پیشخوان‌ها برویم

وی با اشاره به ارائه 70 درصد دروس به‌صورت برخط و برون‌خط در فضای مجازی توسط اساتید حوزه‌های علمیه اضافه کرد: آزمون ورودی به حوزه‌های علمیه نیز به‌صورت مجازی برگزار شد و در آزمون دروس حوزه نیز 100 هزار نفر شرکت کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه در آستانه صدمین سالگرد احیا و بازتاسیس حوزه علمیه قم قرار داریم، ابراز کرد: دبیرخانه‌ای بدین منظور تشکیل‌شده است که از اساتید، مراکز و صاحبان ایده و اندیشه تقاضای همکاری برای پیشبرد اهداف این موضوع را داریم.

* لزوم حساسیت حوزه نسبت به توهین به مقدسات

وی خاطرنشان کرد: حوزه باید در برابر توهین به مقدسات به‌ویژه قرآن و پیامبر اعظم(ص) حساسیت داشته باشد و غربیانی که ادای آزادی بیان دارند خیلی از جاها همین آزادی بیان را مانند هلوکاست که ممنوع کرده‌اند محدود داشته‌اند و آزادانه اجازه می‌دهند به مقدسات دو میلیارد مسلمان در دنیا توهین شود.

امام‌جمعه قم ادامه داد: ما گفتگوی علمی را می‌پذیریم ولی اقدام گستاخانه در توهین به مقدس‌ترین جلوه بشریت برای مسلمانان قابل‌تحمل نیست و حوزه با درک این پیام باید حقیقت را به عالم نشان دهند

وی دغدغه معیشت مردم در حوزه و مراجع را موردتوجه قرار داد و افزود: درصد زیادی از طلاب و اساتید حوزه علیرغم اینکه خود با مشکلات معیشتی روبرو هستند ولی دغدغه مشکلات معیشتی مردم را دارند و در برابر مشکلات با مردم همدرد هستند.

اعرافی یادآور شد: باید گام‌های مؤثری در زمینه مشکلات معیشتی مردم برداشته شود و برای گرفتاری مردم باید تدابیر جدی‌تر اتخاذ شود و اینکه همه مشکلات را با تحریم گره بزنیم و برخی از مشکلات پیش پا افتاده وجود داشته باشد پذیرفتنی نیست.

وی با اشاره به لزوم توجه ویژه به زیرساخت‌های شبکه داخلی گفت: مقولات فرهنگی و ارزش‌های تعالی باید بیش از گذشته موردتوجه قرار گیرد و سخن حوزویان این بوده که تأخیرهای چندساله برای زیرساخت‌های شبکه ملی هرچه سریع‌تر رفع شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه