English

معاون استاندار همدان در هفته ملی مهارت مطرح کرد؛

نقش بنیادین آموزش های فنی و حرفه ای در ارتقای مهارت ها

معاون استاندار همدان با اشاره به نقش و اهمییت آموزش های مورد ارائه توسط فنی و حرفه ای در رشد و ارتقای جامعه، بر کیفیت آموزش ها، هماهنگی میان دستگاه های مختلف از آموزش تا اشتغال، ایجاد بانک اطلاعاتی مرتبط به اشتغال و ... سخن گفت.

نقش بنیادین آموزش های فنی و حرفه ای در ارتقای مهارت ها

به گزارش خبرگزاری موج همدان، ظاهر پورمجاهد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در شورای مهارت استان که در هفته ملی مهارت برگزار شد، ضمن تبریک هفته ملی مهارت و تشکر از رئیس اداره کل فنی و حرفه ای استان همدان، معاونان و همکاران وی، به نمایندگی از استاندار همدان از ایشان بابت اقدامات انجام شده ابراز رضایت کرد.

پورمجاهد با پرداختن به نقش و اهمییتی که فنی و حرفه ای می تواند در راستای رشد و ارتقای جامعه در حوزه های مختلف داشته باشد، عنوان کرد: آموزش های فنی و حرفه ای همواره دارای نقشی بنیادین  و اساسی در رشد و افزایش مهارت ها در کشور بوده است.

وی افزود: بهره وری، کارایی، استفاده درست از امکانات، تسریع درکار، بهره مناسب و درخور از توان فرد تنها در سایه آموزش هایی می تواند موثر باشد که کارشناسی شده و همراه با کیفیت باشد.

باید با توجه به شرایط حاکم بر جامعه و ضرورت های موجود، نیازسنجی های لازم صورت گیرد و آموزش ها مسیر دهی شود تا بتوان به نحوی مطلوب شاهد اثر بخشی آن بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان خاطر نشان کرد: چنانچه فردی که قصد ورود به بازار کار را دارد از آموزش های لازم برخوردار نباشد قطعا تمامی توان و انرژی که در راستای این امر بهره می گیرد متاثر خواهد شد و عملکرد قابلی را مشاهده نخواهیم کرد.

پورمجاهد ضمن اشاره به اینکه هر فرد دارای مهارت می تواند خدمتی سازنده را به خود و جامعه اش داشته باشد، یادآور شد: در بخش هایی از برنامه ششم توسعه بر این موضوع یعنی آموزش های همراه با کیفیت و اثربخشی تاکید شده است و در این خصوص سهم و یا سقفی مشخص شده است که خوشبختانه استان همدان از میزان مشخص شده فراتر قرار گرفته است که جای تشکر دارد.

وی با اشاره به اهمییت هماهنگی و سینک بودن فعالیت های دستگاه های مختلف با یکدیگر در حوزه آموزش، افزایش مهارت ها و پرداخت تسهیلات جهت امور مرتبط به اشتغالزایی و سرمایه گذاری در استان، گفت: نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد هماهنگی میان دستگاه های مربوط در سیاست گذاری ها و اجرای برنامه های مشخص در این حوزه است که بایستی در تجیمع این اقدامات، اولویت ها درنظر گرفته شود.

وی به بانک اطلاعاتی متقاضیان کار و شاغلان اشاره کرد و عنوان کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی که در آن آمار مرتبط به شاغلان و کارجویان و بیکاران قرار گرفته باشد می تواند نقشی موثر در سازماندهی امور مرتبط به آموزش و اجرای درست اولویت ها منجر شود.

وی با اشاره به اینکه اداره کار دبیر کمیته کار و اشتغال استان است، ادامه داد: اداره کار می تواند با بهره از داده های مرتبط به کارورزی ها و اطلاعات کاریابی ها نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه آموزش ها باید بر اساس اولویت های اشتغال و بیکاری موجود باشد، تصریح کرد: به عنوان مثال با توجه به محور گردشگری در استان آموزش های این حوزه می تواند نقشی متمایز را عهده دار شود و همینطور در مبل و منبت، کشاورزی و . . .

پورمجاهد با اشاره به اینکه امکانات و اعتبارات با توجه به محدودیت های موجود، کاهش پیدا کرده است، گفت: طبیعتا در این شرایط بایستی بر روی رشته هایی تمرکز کرد که بتواند مشکل موجود یعنی بیکاری حاضر را کارشناسی کرده و بر اساس مطالعه و آمار دقیق و مستند باشد.

وی با بیان اینکه چرا بر آموزش سربازان معطوف شده ایم، عنوان کرد: به سرباز آموزش می دهیم تا بعد از انجام خدمت سربازی بتواند دارای مهارت باشد تا از این مسیر به بازار کار ورود پیدا کند.

وی به تفاهم نامه هایی که از سوی فنی و حرفه ای استان با دیگر دستگاه ها منعقد شده است اشاره کرد و این امر را اقدامی ارزشمند موثر و مطلوب ارزیابی کرد.

وی با اشاره به تسهیلات میلیاردی که صرف  خوداشتغالی، مشاغل خانگی و ... از سوی کمیته امداد، بهزیستی، اداره کارو . ..می شود، یادآور شد: باید نتایج این پرداخت ها مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوان آموزش ها و موضوعات مرتبط را به سویی پیش برد که شاهد اثربخشی بیشتری باشیم.

پورمجاهد به وضعیت آن دسته از افرادی پرداخت که در حاشیه شهر به تولید محصولاتی مختلف از پوشاک، کیف وکفش و ... می پردازند اما تاکنون از هیچگونه تسهیلاتی بهره نبرده اند و گفت: جمع آوری داده ها و و اطلاعات از سوی دستگاه مربوطه باید به گونه ای باشد که این قشرنیز بتوانند از تسهیلات مطرح بهره برند.

معاون استاندار همدان با بیان اینکه 804 میلیارد تومان  تسهیلات اشتغالزایی  ناشی از خسارت های کرونا به استان همدان ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: در ابتدا افرادی که دارای کدکارگاهی یا بیمه هستند می توانند از این تهسیلات بهره برند.

همینطور افرادی که دارای کد بیمه نیستند ودارای  جواز و پروانه رسته شغلی مربوط به خود هستند نیز مشمول می شوند. اطلاعات مرتبط به این افراد در سامانه کارا قرار می گیرد و از این مسیر می توانند امور مرتبط به دریافت تسهیلات را انجام دهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه