English

مدیر خانه هوش و خلاقیت در استان همدان در گفتگو با موج مطرح کرد:

خلاقیت و نشاط فکری در خانه هوش و خلاقیت/ تمرکز بر افزایش مهارت های ذهنی در کودکان

مدیر خانه هوش و خلاقیت در استان همدان با اشاره به اقدامات و برنامه های مختلفی که در این خانه برگزاری می شود، از خلاقیت و نشاط فکری و تمرکز بر افزایش مهارت های ذهنی در کودکان در این خانه سخن گفت.

خلاقیت و نشاط فکری در خانه هوش و خلاقیت/ تمرکز بر افزایش مهارت های ذهنی در کودکان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج همدان، علیرضا خرمرودی، مدیر خانه هوش و خلاقیت استان همدان در گفتگو با موج با بیان اینکه مجموعه خانه هوش و خلاقیت برای نخستین بار در سال 1391 در همدان با حداقل نیروی انسانی  آغاز به کار کرد اظهار کرد: اکنون نزدیک به 9 سال است که از فعالیت این خانه می گذرد و طی این مدت اتفاقات موثر و سازنده ای برای این مجموعه روی داده است.

خرمرودی با اشاره به اینکه در حال حاضر 40  نیروی انسانی کارآزموده و مجرب در این خانه مشغول به کار هستند، عنوان کرد:30 مربی به صورت پاره وقت و 10 مربی دیگر نیز به صورت تمام وقت مشغول به انجام وظایف خود هستند و به نوعی این مجموعه در سطح خود  توانسته است با کارآفرینی نیز همراه باشد.

وی افزود: مجموعه خانه هوش و خلاقیت نزدیک به 1500 نفر عضو دارد که به فراخور فصل وسال در مجموعه حضورپیدا می کنند. هدف ما دراین راستا پرداختن به مقوله خلاقیت و نشاط فکری برای اعضای حاضر در مجموعه است.

مدیر خانه هوش و خلاقیت با اشاره به  دغدغه و نیازهایی که در این حوزه احساس می شد، عنوان کرد: جهت تقویتِ موضوع هوش و خلاقیت در کودکان و تا حدودی فاصله گرفتن از نگاه سنتی حاکم  بر فرایند آموزشی موجود که کمتر به خلاقیت در کودکان و نوجوانان توجه می کرد، به این عرصه  ورود پیدا کردیم تا  بتوان کودکان و اعضای خانه را برای حضور در جامعه و پیچیدگی های آن از آمادگی بیشتری برخوردار کرد.

خرمرودی با اشاره به اینکه در این خانه سعی بر آن است که از کلاس های تئوری فاصله گرفته شود و به مباحث عملی پرداخته شود، گفت: تمرکز بر افزایش مهارت در میان اعضا بوده است ومهارت های ذهنی و فردی آن ها مورد توجه و تقویت قرار می گیرد.

خانه هوش و خلاقیت همدان 1

وی افزود:  تمرکز، دقت و اعتماد به نفس کودکان از سوی مربیان و کارشناسان مورد بررسی و توجه قرار می گیرد. در این مدت اتفاق های موثر و خوبی در این حوزه روی داده است و بازخوردهای خوبی از سوی خانواده ها در زمینه آموزش های ارائه شده دریافت شده است.

وی با اشاره به گروه ها و تیم های مختلفی که درخانه هوش و خلاقیت با توجه به علاقمندی، مناسبت ها و در راستای افزایش مهارت اعضا شکل گرفته است، یادآور شد: گروه نقالی توانمندی با ترکیب اعضا به وجود آمده است که در برنامه ها و همایش های مختلف به ارائه برنامه مبادرت می کنند و همینطور گروه نمایش موثر و هنرمندانه ای نیز در این مجموعه شکل گرفته است.

مدیر  خانه هوش و خلاقیت از فعالیت گروهی رادیویی در مجموعه یاد کرد و گفت: گروهی رادیویی برای خانه هوش و خلاقیت توسط اعضا دایر شده است که در قسمت ها و اپیزودهای مختلف ایفای نقش می کنند که در نوع خود جالب  و دارای برنامه های متنوعی است و می تواند مهارت های خاصی را در کودکان پرورش دهد.

خرمرودی با بیان اینکه اعضای این مجموعه نشریه ای را راه اندازی کرده اند، عنوان کرد: این نشریه  توسط اعضای خانه هوش و خلاقیت به صورت ماهنامه و با عنوان زبروزرنگ مشغول به فعالیت است و عمری چند ساله دارد که می تواند مهارت های تیمی و کار جمعی، مهارت های نوشتاری و دیداری و ... را برای کودکان و اعضا  مورد حمایت و تقویت قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت های مجازی خانه هوش و خلاقیت، گفت: این خانه از حضوری ررنگ در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بهره مند است و همینطور دارای وب سایتی مرتبط با داده های مختلف جهت راهنمایی مراجعان است.

مدیر خانه هوش و خلاقیت با اشاره به ویژگی هایی که در این خانه با ترکیب هوش و خلاقیت به وجود آمده است، اظهار کرد: این خانه با ترکیب هوش و خلاقیت نمونه دیگری در کشور ندارد و استان همدان به عنوان پایلوت این امر قرار گرفته است.

هرچند نمونه هایی از این دست خانه ها در برخی از کلان شهر ها وجود دارد اما آن ها دارای ترکیبی از هوش و خلاقیت به طور همزمان نیستند و تنها برروی یکی از دو موضوع هوش یا خلاقیت تمرکز کرده اند.

خرمرودی با اشاره به اعطای نمایندگی به برخی از استان ها و شهرهای دیگر کشور خاطرنشان کرد: سال گذشته نخستین نمایندگی خانه هوش و خلاقیت به قروه کردستان اعطا شد و در حال حاضر  15 درخواست دیگر از استان های ایلام، سیستان و بلوچستان، مرکزی، تبریز و ... دریافت شده است که در حال بررسی است و همدان در این حوزه پایلوت این موضوع محسوب می شود.

خانه هوش و خلاقیت همدان 3jpg

وی با بیان فرایند شکل گیری این مجموعه، یادآور شد: ایده برپایی این مجموعه را با تمام محدودیت هایی که در همدان به همراه داشت توانستیم در وادی اجرایی محقق کنیم.

در این خانه آموزش زبان، کلاس های نقاشی و ... ارائه نمی شود و عمده موضوعاتی که مطرح می شود مهارتی و تجربی بوده و در راستای ارتقای توانمندی های ذهنی آن ها است.

وی با بیان نقش مربیان کارآزموده در ارتقای مهارت اعضای خانه هوش و خلاقیت عنوان کرد: در این مجموعه با بهره گیری از مربیانی توانمند توانسته ایم با برگزاری دوره های مختلف اعضا را مورد ارزیابی قرار دهیم  و نسبت به سطحی که در آن قرار گرفته اند برنامه های متناسب با سطوح بعدی را برای آن ها تعریف کنیم که این مهم در راستای شناسایی استعداد ها و افزایش مهارت های آن ها است.

مدیر خانه هوش و خلاقیت در استان همدان با بیان اینکه جشنواره ای تحت عنوان جشنواره استعدادیابی در خانه هوش و خلاقیت برگزار می شود، گفت: در این مجموعه جشنواره ای را با عنوان استعدادیابی برگزار کردیم و در این ارتباط از  فرم های ارزیابی بهره بردیم تا نتیجه حاصل هر چه بیشتر به توانایی موجود در کودکان و اعضا نزدیک باشد.

خرمرودی با اشاره به برگزاری بیش از 10 دوره جشنواره استعدادیابی در خانه هوش و خلاقیت، عنوان کرد: از کارنامه های بدست آمده که در اختیار خانواده ها یا والدین اعضا نیز قرار می گیرد، می توان پی به استعدادها و نقاط ضعف یا قوت کودکان برد و متناسب با آن سطوح بعدی را تعریف کرد.

خانه هوش و خلاقیت همدان 6jpg

 در این استعدادیابی خانواده ها و همینطور مجموعه خانه هوش و خلاقیت به شناخت بیشتری نسبت به کودکان دست پیدا می کند و خانواده ها گام بعدی را برای ارتقای مهارت های فرزند خود را آگاهانه تر خواهند برداشت.

وی افزود : تاکنون 18 دوره جشنواره استعدادیابی برگزار شده است و در هردوره نزدیک به 100 عضو دیگر به مجموعه پیوسته اند.

وی با اشاره به برگزاری دوره ها و مسابقات مختلف در خانه هوش و خلاقیت، گفت: برای نخستین بار لیگ بازی فکری اوتللو که از رده اول بازی های فکری دنیاست  با همکاری والدین و فرزندان انجام شد که از شور و هیجان خاصی برخوردار بود .

این بازی ارتباطی نزدیکتر و قوی تر را برای فرزندان و  والدین به وجود می آورد، این بازی ها طی 10 هفته به صورت مستمر برگزار شد و تاکنون 8 دوره نیز محقق شده است.

خانه هوش و خلاقیت همدان 2

وی با اشاره به اینکه در مناسبت های مختلف کودکان ونوجوانان عضوخانه هوش و خلاقیت مانند شب یلدا، مدیریت برنامه ها را به عهده می گیرند، عنوان کرد: بواسطه های مختلف در روستاهای هدف حضور پیدا کرده و بازی برج هیجان که بازی مهارت جسمی و روحیست را دراین  روستاها تجربه می کنیم.

این بازی از جذابیت خاصی برخوردار بوده و دورهمی پرنشاطی را برای کودکان به همراه دارد و تاکنون در بیش از 20 روستا این موضوع محقق شده است.

مدیر  مجموعه خانه هوش و خلاقیت با بیان اینکه بازی خلاقیت و سلامت را برای بیماران بیمارستان هموتولوژی بعثت انجام دادیم، گفت: در این بیمارستان بازی اوریگامی که هنر خلق شکل های مختلف تنها به وسیله تا کردن کاغذ است که نتیجه آن خلق مجسمه های زیبا و جذاب کاغذی است و برای کودکان عمدتا بر آموزش مفاهیم پایه مانند اشکال هندسی و تقویت مهارت و ماهیچه های کوچک دست ها تاکید دارد را برای کودکان سرطانی بیمارستان بعثت و بیماران هموفیلی انجام دادیم.

خرمرودی عنوان کرد: در حال تعریف نتایج بدست آمده در این خانه به صورت رفرنس و مرجع های علمی  هستیم تا بتوان نتایج را مستند و مدون کرد.

وی با اشاره به اینکه خانه هوش و خلاقیت استان همدان، اولین خانه ای است  که توانسته است نخستین باشگاه فکری را در کشور دایر کند و مجوز آن را از ورزش و جوانان اخذ کند.

وی افزود: گروه سنی 12-3 سال  اعضای این خانه را تشکیل می دهند. این مجموعه از فعالیت های گسترده و متنوعی برخوردار است، استعدادیابی ها بر روی 20 رشته موجود در این خانه انجام می شود.

این خانه نمایندگی مسابقات بین المللی ریاضیات کانگورو را در استان عهده دار است، ریاضیات کانگورو یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های ترویج ریاضیات در دنیاست که با هدف ارتقای درک ریاضی دانش‌آموزان و رشد توانمندی آنان است وهرساله این مسابقه 31 فروردین برگزار می شود.

خانه هوش و خلاقیت همدان 5jpg

مدیر خانه هوش و خلاقیت در استان همدان با اشاره به برگزاری بیش از 1000 برنامه مختلف، خاطر نشان کرد: در خانه هوش و مهندسی خلاقیت اقدامات مختلف و رشته هایی همچون رباتیک، نجوم، اوریگامی، مکعب روبیک، برگزاری مسابقات مختلف کشوری، بحث سازه های ماکارونی، برگزاری کارگاه های آموزشی برای اعضا خانواده ها و نهاد ها، برنامه های مناسبتی، طرح بازی خلاقیت و نشاط، ارائه جزوه های آموزشی، مهندسی خلاقیت، دومینو، برج هیجان ، هندسه چیتا، نقالی ، گویندگی، داستان نویسی، تصویر سازی، آشنایی با رشته های ورزشی، ، هنرمندان کوچک، المیپک بازی های فکری، برنامه های رصدی، نشریه و ... برگزار می شود

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه