English

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قم مطرح کرد؛

بستن گلوگاه فروش مال غیر در قم تا دو سال آینده

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قم از بستن گلوگاه فروش مال غیر در قم تا دوسال آینده خبرداد.

بستن گلوگاه فروش مال غیر در قم تا دو سال آینده

به گزارش خبرگزاری موج قم، سیروس سلامتی مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان قم در نشستی خبری با حضور اصحاب رسانه که در اداره ثبت اسناد و املاک استان برگزار شد، گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک استان قم در سال‌های اخیر از شیوه ثبت املاک و اسناد به صورت سنتی خارج و به سبک نوین در قالب فضای مجازی نزدیک تر شده است به گونه‌ای که 90درصد امور ارباب رجوع به صورت مجازی و بدون حضور او در سازمان، انجام می‌شود.

وی افزود: با الکترونیکی کردن امور مربوط به ثبت اسناد علاوه بر شفاف سازی امور، سلامت اداری و تسهیل در ارائه خدمات به متقاضیان نقش موثری در کاهش سفرهای برون شهری و درون شهری ایفا کرده است.

سلامتی بیان کرد: با تثبیت مالکیت افراد، وقوع جرم‌های زمین خواری و کوه خواری و.. به صفر می‌رسد و در این راستا اداره ثبت اسناد و املاک استان خوش درخشیده است، همچنین اعتباربخشی به معاملات و قرارها از طریق تنظیم اسناد رسمی، تنظیم روابط حقوقی و اجتماعی افراد از طریق ثبت ازدواج و طلاق، ثبت اختراعات، شرکت‌ها و موسسات از دیگر وظایف این اداره به شمار می‌رود.

وی ضمن اشاره به اینکه کاهش پرونده‌های مراجع قضایی و جلوگیری از اختلافات و برهم زدن نظم عمومی از دیگر وظایف این اداره است، اظهار کرد: قانون حدنگار در طرح تحول قوه قضاییه مورد تاکید بسیار و از اولویت های مهم نظام جمهوری اسلامی ایران است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قم بیان کرد: این قانون در راستای مبارزه با زمین خواری، جلوگیری از تعدی به اراضی دولتی، شفاف سازی و تثبیت مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی است و اگر این قانون به اجرا برسد با کاهش 25 درصدی پرونده های قضایی روبرو خواهیم شد.

وی افزود: یکی از مولفه های بسیار مهم در طرح تحول قوه قضاییه تنظیم سند رسمی با هدف جلوگیری از فروش مال غیر به چندنفر است و این طرح با 17 ماده و 12 تبصره به تصویب رسیده و جهت تایید به شورای نگهبان ارسال شده است.

سلامتی با تاکید بر اینکه امروزه در جامعه با جرائم ناشی از تنظیم سند عادی مواجه هستیم، گفت: تعهد نسبت به کلیه امور و معاملات از قبیل انتقال مالکیت، رهن، اجاره برای مدت بیش از 2 سال و پیش فروش آپارتمان ها باید در دفاتر ثبت اسناد رسمی به ثبت برسد در غیر این صورت در هیچ یک از ادارت و مراجع قضایی پذیرفته نخواهد شد.

وی بیان کرد: بر اساس این قانون، مشاورین املاک فقط می‌توانند پیش‌نویس سند تنظیم کنند و اداره کل ثبت‌اسناد پیش‌نویس را در سامانه دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌کند، تا دو سال دیگر فروش به مال غیر نخواهیم داشت و با این کار تمام گلوگاه‌ها بسته می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قم اظهار کرد: از مساحت 1 میلیون و 123 هزار هکتاری استان قم، 950 هزار هکتار از این مساحت، اراضی ملی است و بیش از ٨٥٠ هکتار از اراضی ملی دارای سند مالکیت هستند و ٤٠ درصد از این اسناد مالکیت در قالب طرح جامع کاداستر است.

سلامتی افزود: در سال ۹۸، ۱۸۵ میلیارد تومان وصول معوقات بانکی توسط سازمان ثبت اسناد و املاک صورت گرفته و با تزریق این مبلغ، به فضای کسب و کار و رونق تولید کمک شایانی کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه