English

رئیس حوزه هنری قم:

مقام معظم رهبری، تنها حامی وتکیه گاه هنرمندان است / ازظرفیت هنر در اقتصاد، سیاست و فرهنگ درست استفاده نشده است

رئیس حوزه هنری قم گفت: امروز تنها حامی و تکیه‌گاه هنرمندان، مقام معظم رهبری است و مدیران و مسئولانی که در راس کارقرار دارند، از قشر هنرمند حمایت لازم را ندارند.

مقام معظم رهبری، تنها حامی وتکیه گاه هنرمندان است / ازظرفیت هنر در اقتصاد، سیاست و فرهنگ درست استفاده نشده است

به گزارش خبرگزاری موج قم، مهدی سیدین‌نیا رئیس حوزه هنری قم در بازدید از دفتر سرپرستی خبرگزاری موج در قم و در گفت‌وگو با خبرنگاران این رسانه، با اشاره به ظرفیت‌های ویژه شهر مقدس قم بخصوص بارگار ملکوتی حضرت معصومه(س)، اظهار کرد: از برکت وجود حرم حضرت معصومه(س) رزق و روزی بسیاری از کاسبان مغازه‌های اطراف حرم مطهر(س) سرشار از خیر و برکت شده است.

وی گفت:  یکی از شاخص‌های قم که موجب جلب توجه برای فعالیت‌های فرهنگی در استان قم شده وجود ظرفیت عظیم نیروی انسانی از نظر فکری، اندیشه‌ای و توانمندی‌های آن‌ها برای انجام فعالیت‌های مختلف هنری و فرهنگی است.

سیدین‌نیا با بیان اینکه قم شهر علم و دانش بوده لذا در طول سالیان متمادی نیروی انسانی توانمند در بستر علم و دانش پرورش یافته است، گفت:  در دوران معاصر جنبه‌های علمی حوزوی در شهر قم بیشتر مورد توجه قرار گرفته اما این شهر در طول تاریخ محل رفت و آمد بزرگان عرصه علم نجوم، ریاضیات و طب و پزشکی بوده است.

وی یادآور شد: شهر قم، موردتوجه جهانیان است و لذا مسئولان و مدیران استانی باید به این امر اذعان داشته‌باشند که عملکرد آن‌ها بیش از سایر استان‌ها زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در شهر قم، در بحث هنر، سرمایه‌گذاری‌های لازم نشده است، گفت: نبود زیرساخت‌های لازم جهت پاسخگویی به نیازهای هنرمندان قمی یکی از مشکلات موجود در حوزه فرهنگ و هنر شهر قم است.

سیدین‌نیا با اشاره به اینکه جایگاه هنر در معادلات مدیریت شهر قم، در شان و منزلت جایگاه این شهر نیست، بیان کرد: این ضعف ناشی از کمبود اعتبارات مالی و عدم سفارش کار از سوی مدیران است و منابع مالی شهر قم به اولویت‌های دیگر اختصاص می‌یابد و حوزه فرهنگی و هنری در این امر مغفول مانده‌است.

وی تاکید کرد: در موضوع هنر لازم است، سرمایه گذاری انجام شود و اگر این سرمایه‌گذاری انجام نشود، خروجی کار نیازهای فرهنگی و هنری شهروندان قمی را برآورده نخواهد کرد اما اگر ما بتوانیم در حوزه هنری سرمایه‌گذاری مناسبی انجام دهیم، اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

سیدین‌نیا بیان کرد: قمپز یکی از این برنامه‌های حوزه هنر و ادبیات طنز است که با سرمایه گذاری خوب و بهره مندی از اساتید هنری برجسته توسط حوزه هنری قم آغاز به کار کرد و تاکنون استقبال خوبی از سلسله جلسات این برنامه شده است.

رئیس حوزه هنری قم گفت: در حوزه نمایش، گروه نمایش قم و مسئولان اجرایی آن بسیار اقدامات خوبی را انجام داده اند و تمام ارکان مورد نیاز یک نمایش خوب اعم از نویسندگی، کارگردانی، تهیه کنندگی و.. که کمتر در حوزه نمایش به آن توجه شده است، توسط یک تیم جوان و خوش ذوق انجام می شود.

وی تصریح کرد: زمانی که یک تیم جوان خوش ذوق در استان به میدان می‌آید باید از سمت مسئولان و مدیران فرهنگی و هنری مورد حمایت قرار بگیرد.

وی ضمن گلایه و شکایت از تخصیص اعتبارات ناچیز به حوزه هنری کشور و به تبع آن حوزه هنری قم، بیان کرد: به علت کمبود منابع مالی، حوزه هنری قم فاقد یک سالن نمایش، گالری و مجموعه آموزشی است.

سیدین‌نیا اظهار کرد: در بخش هنر، حمایت‌هایی که می بایست دولت یازدهم و مجلس داشته باشد، نداشته و به خصوص از حوزه هنری حمایت مالی چندانی ندارد ، حوزه هنری محروم ترین سازمان در دریافت بودجه بوده است و امیدواریم در آینده این مشکلات برطرف شود.

سیدین‌نیا با اشاره به اینکه اهمیت فرهنگ و هنر یک سرزمین، در امر شیوع ویروس کرونا مشخص شد، گفت: اگر پیش از وقوع یک بحران، به سطح فرهنگی مردم جامعه، اعتماد مردم به مسئولان و سرمایه‌های اجتماعی هر کشور نگاه ویژه‌ای داشته‌باشیم و برای آن سرمایه‌گذاری کنیم، در وضعیت بحرانی می‌توان با کمترین هزینه، بحران پیش آمده را پشت سر گذاشت.

وی با تاکید بر اینکه ریشه اغلب مشکلات اقتصادی کشور، فرهنگی است، بیان کرد: امروزه مسئولان و مدیران از ظرفیت هنر در اقتصاد، سیاست و فرهنگ به درستی استفاده نمی‌کنند در شرایطی که هنر زبان بیان است و گاهی تولید یک واژه توانسته تحویل عظیمی در آینده یک کشور به وجود آورد.

رئیس حوزه هنری قم گفت: مطالعات نظری و امکان سنجی باغ هنر قم، یکی از امور پژوهشی حوزه هنری قم است که در حال پیگیری هستیم و گام مهمی در حوزه فرهنگ و هنر قم به شمار می‌رود و خوشبختانه مورد حمایت‌های استانداری قم و سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است.

وی افزود: مظالعات نظری این مجموعه 300هزار هکتاری تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید و در آینده می‌توان با بهره‌گیری از آن، شاهد اتفاقات خوب فرهنگی در حوزه سخت افزاری و زیرساخت های هنری و نیز در حوزه نرم افزاری در شهر قم باشیم.

سیدین‌نیا در پایان بیان کرد: در حوزه هنرهای تجسمی به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، ضعف‌های بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد و از ظرفیت بسیار وسیع قم در این امر نمی‌توان به خوبی بهر‌ه‌مند شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه