English

علی مالمیر در روز جهانی صنایع دستی عنوان کرد:

استان همدان؛ برند جغرافیایی برتر در کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در روز جهانی صنایع دستی با اشاره به ویژگی ها و اقداماتی که در صنایع دستی استان انجام شده است و استان همدان دارای عنوان های جهانی و ملی در این حوزه است گفت: استان همدان در برند جغرافیایی دارای رتبه برتر است.

استان همدان؛  برند جغرافیایی برتر در کشور

به گزارش خبرگزاری موج همدان، علی مالمیر،  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در نشست خبری که به مناسبت روز صنایع دستی و به دلیل محدودیت های متاثر از شیوع کرونا ویروس در فضای باز این اداره واقع در باغ نظری برگزار شد،  ضمن تبریک این روز به علاقمندان و فعالان این عرصه بیان کرد: صنایع دستی موضوعی هنری و اقتصادی است که از جنبه فروش در حوزه بازاریابی و اقتصادی قرار می‌گیرد؛

به این معنا که بین عرضه کننده و تقاضاکننده، فروشنده و خریدار،  ارزش‌های موجود و حاکم ارتباط برقرار می کند. اگر خریدار علاقمند به خرید محصول با بسته بندی خاص باشد، فروشنده نیز در راستای تامین تقاضای خریدار گام برخواهد داشت. 

مالمیر عنوان کرد: با توجه به میزان هزینه ای که خریدار برای خرید محصول در نظر می‌گیرد و از آن استقبال می‌کند، بسته بندی انجام می‌شود. فروشندگان نیز ابراز می‌کنند که مشتریان بیشتر تمایل به خرید محصولات بسته بندی نشده و مقرون به‌صرفه تر دارند.

وی با اشاره به اهمییت موضوع بسته بندی افزود: آن چیزی که برعهده این اداره کل قرار گرفته است، بیان اهمییت بسته بندی در صنایع دستی و سوغات است و موضوع بازاریابی و توجه به آن نیز به تکرار در سمینارها و کارگاه های تخصصی به فعالان این عرصه آموزش داده شده است.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده اگر متناسب با نیاز مشتری باشد مشتری حاضر است هزینه بسته بندی را هم بپردازد، گفت: از آنجائیکه  تولیدات صنایع دستی بسیار متنوع است و این تنوع سبب سخت تر شدن بسته بندی و هزینه بر شدن آن می شود، محدودیت هایی در این زمینه به وجود آمده است.

وی تاکید کرد: امیدوارم به سمت و سویی برویم که از ابعاد صنایع دستی بکاهیم و بر کیفیت آن بیافزاییم که منجر به ارزش افزوده بیشتر شود. با کاهش ابعاد این محصولات علاوه بر کاهش مواد اولیه، حمل و نقل نیز آسان‌تر می‌شود و بسته بندی کم‌هزینه تر و یکدست تری برای آن می‌توان در نظر گرفت.

مالمیر 2

برند جغرافیایی

مالمیر خاطرنشان کرد: برندسازی با تکیه بر مواد اولیه، کیفیت نهایی و استادکار در اختیار بنگاه هنری اقتصادی مربوطه قرار دارد. استان همدان گام‌های بسیار مهمی را در عرصه برند جغرافیایی برداشته است و اعتقاد دارم از این لحاظ دارای رتبه برتر هستیم.

وی با اشاره به برند شهر جهانی که در سفال شکل گرفت و توانست بسیار پرآوازه و تاثیر گذار شود، عنوان کرد: شهرملی منبت نیز به شهرجهانی منبت تبدیل شد که امیدواریم امسال جشن شهرجهانی را داشته باشیم که این ثبت های مختلف ملی و جهانی همان برند جغرافیایی را شکل می‌دهند. هرچند ظرفیت های بسیاری وجود دارند که باید بالفعل شود. 

همینطور آموزش و ترویج را به بنگاه ها ارائه می‌کنیم تا خود بنگاه در بحث برندسازی شخصی ورود کنند. 

  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: گرچه استانداردسازی بسیار مشکل است اما کارشناسان این اداره به خوبی عمل کرده اند و استانداردهای لازم را تعریف کرده‌اند. این موضوع به صورت جدی در دستور کار قرارگرفته است و هرسال بر اساس بودجه موجود نسبت به استانداردسازی کارگاه های موجود اقدام می کنند. 

مالمیر با اشاره به سوال خبرنگاران درباره سرب موجود در سفال لالجین، پاسخ داد: باید در نظر بگیریم، کالاهایی که تولید می شود ویژگی هایی را که موجب افت فروش می شود نداشته باشد.

در خصوص وجود سرب در سفال، خوشبختانه مجموعه هنرمندان سفال در لالجین و ارتباطی که با جهاد دانشگاهی و دانشگاه بوعلی و پارک علم و فناوری داشتند اکنون تولیدات بدون سرب در حال انجام است.

البته این ادعا را نداریم که تمام تولیدات بدون سرب هستند. تغییر روش تولید در بین هنرمندان و به ویژه هنرمندان قدیمی‌تر زمان‌بر است. اکنون باید تلاش کنیم که فراگیری آن بیشتر شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه