English

جشن تکلیف و عبادت و بندگی در دبستان دخترانه شهید محمد سعید آل طاها در پردیسان قم برگزار شد

همزمان با ایام الله دهه فجر، 107 دانش‌آموز دبستان دخترانه شهید محمد سعید آل طاها در پردیسان قم با حضور جمعی از مسئولان از جمله آقای طیبی معاون مشارکتهای مردمی آموزش وپرورش استان قم و آقای اسحاقی نماینده آموزش و پرورش قم وجمعی از مسئولین کمیته امداد استان قم فرارسیدن سن تکلیف و عبادت و بندگی را جشن گرفتند.

جشن تکلیف و عبادت و بندگی در دبستان دخترانه شهید محمد سعید آل طاها در پردیسان قم برگزار شد

به گزارش خبرگزاری موج قم، در این مراسم حجت‌الاسلام الله‌یاری یکی از کارشناسان دینی و مذهبی با تبریک به دانش‌آموزان سوم ابتدایی برای رسیدن به سن 9 سال و جشن تکلیف عنوان کرد: از این پس شما فرزندان، به سن معینی برای عبادت و بندگی و پیروری از دستورات الهی رسیده‌اید و مکلف به انجام تکالیف دینی هستید.

وی بیان کرد: فردی که به سن تکلیف می‌رسد دارای وظایف و رسالت‌های خاصی است، در این روز به یادماندگی یاد می‌گیرید که واجبات الهی را انجام دهید و از کارهایی که خداوند انسان را از انجام آن نهی کرده است دوری کنید.

حجت‌الاسلام الله‌یاری بیان کرد: خداوند بسیار مهربان و بخشنده است و انسان‌های خوب را دوست دارد و برای عبادت کنندگان و افرادی که از دستورات او پیروری می‌کنند پاداش عظیمی را در نظر می گیرد.

در این مراسم همچنین دکتر محمدحسن طاهایی مدیر کلینیک تخصصی پوست و مو ایرانیان در قم با اشاره به اهمیت برگزاری جشن‌های تکلیف برای کودکان به منظور تبیین وظایف آنان در این سن و به وجود آوردن یک روز به یادماندنی در جشن تکلیف عنوان کرد: توجه به عبادات و حجاب و عفاف و پیروری از دستورات الهی از سن تکلیف، معنا و مفهوم خاصی پیدا می‌کند و کودکان وارد دوره زیبایی می‌شوند.

وی اظهار کرد: اگر فرزندان ما به خوبی از محسنات و آثار عبادت، نماز خواندن، نیکی کردن، گذشت کردن، حفظ حجاب و عفاف آگاه باشند و لذت بندگی و عبادت را به درستی به آن ها بچشانیم، دوره مهمی از زندگی شان رقم می خورد و مسیر واقعی را بهتر می‌شناسند.

دکتر طاهایی خاطرنشان کرد: سن تکلیف به معنای پذیرفتن مسئولیت سنگین است و باید به نکات مهمی در زندگی مقید باشیم و بهتر زندگی کردن را یاد بگیریم.

وی افزود: خداوند به نماز بندگان خود نیاز ندارد و انسان برای خودسازی به نماز احتیاج دارد، خداوند بندگان خود را بسیار زیاد دوست دارد و بهترین‌ها را برای مومنان رقم می زند.

دکتر محمدحسن طاهایی با قدردانی از مدیر و مربیان این مدرسه در برگزاری جشن تکلیف، سه هدیه به سه دانش آموز به نام های زهرا حسینی، عارفه باقری و ستایش قدوسی نیا برای پاسخ به سوالی در مورد وظیفه افراد در سن تکلیف اهداء کرد.

گفتنی است این سه دانش‌‌آموز در مورد وظایف و نکات مهمی که افراد مکلف باید بدان مقید و متعهد باشند پاسخ دادند که شامل نماز خواندن، حفظ حجاب از نامحرمان، توجه به رعایت اخلاق در زندگی و احترام به والدین از جمله این موارد بود.

در ادامه مراسم خانم آرمیون مدیر دبستان دخترانه شهید محمد سعید آل طاها با اشاره به برگزاری جشن تکلیف با مشارکت خانواده‌ها عنوان کرد: در این مدرسه 400 دانش‌آموز در یک شیفت و 300 دانش‌آموز در شیفت دیگری مشغول به تحصیل است و امروز 107 دانش‌آموز دختر به سن تکلیف رسیدند.

وی تصریح کرد: ما تلاش کرده‌ایم با برگزاری جشن تکلیف، علاوه بر ایجاد روزی خاطره‌انگیز و معنوی برای دانش‌آموزان مکلف، فرصتی را برای آشنایی این عزیزان با تکالیف دینی و واجبات شان فراهم کنیم.

در این مراسم همچنین آقای صادقی از سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری قم با بیان نکات آموزشی ترافیکی برای دانش آموزان گفت: دانش‌آموزان، سرمایه های مهمی برای آینده کشور هستند و سلامت و امنیت این قشر در عبور و مرور اهمیت زیادی دارد و شهرداری در جهت تامین امنیت همه اقشار به ویژه دانش آموزان و ایمنی آنها، تدابیری لازم را با مشارکت دستگاههای ذی ربط اندیشیده است.

وی افزود: دانش آموزان نیز باید در مسیر عبور از خیابان به قوانین توجه داشته باشند، در این باره شهرداری کتابهایی را برای دانش آموزان در جهت یادگیری نحوه عبور از خیابان و تردد در شهر طراحی کرده است.

صادقی بیان کرد: هر پل عابر پیاده بیش از 800 میلیون تومان هزینه در بردارد و شهرداری در این باره هزینه می کند تا مبادا عابران در مسیر تردد از خیابان، سلامتی شان را از دست بدهند.

وی تصریح کرد: یکی از رویکردهای مهم شهرداری، آموزش به فرزندان و نونهالان و دانش آموزان است، در این خصوص معلمان، همچون والدین برای آینده دلسوزی هستند و باید از آن ها، نکات مهمی را برای زندگی بهتر یاد بگیریم.

نماینده سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری قم عنوان کرد: بچه های خوب و با فرهنگ، در حفظ پاکیزگی محیط شهری نیز تلاش می کنند و از ریختن زباله در خیابان اجتناب می کنند تا مبادا شهر آلوده شود و نیروهای زحمت کش شهرداری، کارشان سخت تر شود، فراموش نکنیم نظافت از نشانه های ایمان است.

در بخش دیگری از این مراسم سرهنگ حمید عرب کارشناس راهور نیروی انتظامی قم با با اشاره به برخی از نکات مهم در حفظ ایمنی بیان کرد: شما در سن تلکلیف می توانید مسئولیت‌های مهمی را بر عهده بگیرید و به عنوان همیار پلیس باشید.

وی بیان کرد: جشن تکلیف، سرآغاز یک مسئولیت پذیری است و این مسئولیت پذیری باید در طول زندگی باشد، کودکان و فرزندان برای خانواده بسیار ارزشمند هستند اما برخی با بی احتیاطی ممکن است جان خانواده را به خطر بیندازند.

سرهنگ عرب عنوان کرد: یک لحظه غفلت ممکن است به بهای سنگینی تمام شود، کودکانی که جلوی موتور یا خودرو بنشینند بیش از دیگران در خطر هستند.

وی گفت: همیار پلیس نماینده نیروی انتظامی در خانواده است و می تواند با تذکرات محترمانه خود مانع از تصادفات شود، اگر همه به قوانین پاینبد باشند اتفاق ناگواری نمی افتد.

این کارشناس راهور افزود: سن تکلیف نیز رسیدن به سنی است که باید به قوانین و تکالیفی پایبند باشیم و اگر مقید شدیم زندگی سعادت‌مندانه‌ای خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: همیار پلیس در مرحله اول خودشان باید با اخلاق باشند و پایبند به قوانین باشند، یادمان باشد حادثه خبر نمی کند و ممکن است یک لحظه حادثه ای تلخ در کمین باشد.

در حاشیه این مراسم خانم میرزایی موسس دبستان شهید محمد سعید آل طاها در پردیسان قم، یکی از روزهای پرخاطره هر دانش‌آموز را رسیدن به سن تکلیف و برگزاری جشن در مدرسه دانست و عنوان کرد: با همراهی والدین و مسئولان مدارس، مقدمات لام در برگزاری جشن فراهم شد و مشارکت خوبی از سوی خانواده ها صورت گرفت.

وی بیان کرد: دست اندرکاران و نیروهای فعال در مدرسه نیز تلاش می کنند بهترین محتوا و برنامه را برای برگزاری جشن آماده کنند و دانش‌آموزان علاوه بر لذت بردن از برگزاری جشن زیبا، نکات آموزشی خوبی از وظایف خود در سن تکلیف یاد بگیرند.

خانم میرزایی تصریح کرد: موضوع جشن ابتدا از طریق انجمن مطرح و سپس با مشارکت خانواده‌ها، برنامه‌ریزی لازم جهت تهیه چادر و جانماز و برگزاری جشن انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: سن تکلیف بسیار حساس است و با توجه به تعارضاتی که در جامعه دارد باید بیش از گذشته نسبت به فرزندان خود توجه لازم را داشته باشیم تا آموزه های دینی را یاد بگیرند و نسبت به آن مقید باشند.

موسس دبستان شهید محمد سعید آل طاها تصریح کرد: برخی از خانواده ها استقبال خوبی از جشن تکلیف دارند، ما نیز باید به وظایف شرعی خود در قبال دانش‌آموزان توجه داشته باشیم، دین بسیار زیباست و باید زیبایی ها را معرفی کنیم.

حبیبی روابط عمومی کمیته امداد امام(ره) در قم نیز در این مراسم حضور یافت و بر همراهی و تعامل کمیته امداد(ره) در جهت حمایت از برنامه های فرهنگی و مساعدت در شناسایی دانش آموزان ضعیف از نظر مالی و معیشتی تاکید کرد.

حسن مالکی نژاد رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم با ابراز خرسندی از فعالیت‌های فرهنگی در مدارس در جهت ترغیب دانش‌آموزان به مفاهیم دینی عنوان کرد: نقطه شروعی برای آموزه های دینی مشخص شده است و دختران و پسران در سن خاصی باید به واجبات عمل کنند.

وی تصریح کرد: در مدرسه، مباحث آموزشی و تربیتی جایگاه مهمی دارد و در کنار خانواده، می‌تواند به رشد و تربیت دانش‌آموزان جهت بدهد.

مالکی نژاد خاطرنشان کرد: منشاء بسیاری از یادگیری‌ها از مدرسه و برگزاری جشن تکلیف یکی از فعالیت های مهم فرهنگی است که گاهی به صورت تجمعی در مراکز مذهبی برگزار می‌شود و خاطره خوبی از زمان به تکلیف رسیدن باقی می گذارد.

وی گفت: باید در قالب برنامه‌های فرهنگی، مسائل مهم تربیتی و اخلاقی و توجه به واجبات دینی و حجاب و عفاف را آموزش دهیم طبق فهم بچه‌ها این مسائل به خوبی تبیین شود، برای این کار نیاز به فلسفه پیچیده‌ای نداریم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: برنامه های تربیتی در قالب بازی می تواند جذابیت های خوبی برای کودکان فراهم کند، برای نمونه در شهربازی معارفی که یکی از طرح های خوب در شورا بود و به تصویب رسید برای تفهیم آموزه های دینی با بازی ها، فرصت خوبی را برای مدارس به وجود می آورد.

وی بیان کرد: برگزاری این جشن ها در مدارس می تواند ظرفیت های با ارزش فرهنگی ایجاد کند و مشارکت خانواده ها با سبکی ساده و به دور از تجملات و زرق و برق بسیار اثرگذار است.

در این مراسم سلمانی دانش‌آموز کلاس دوم ابتدایی و از حافضان قرآن کریم به قرائت قرآن پرداخت و در ادامه نیز سوگند نامه سن تکلیف توسط یکی از دانش‌آموزان قرائت شد؛در این سوگند‌نامه دانش‌آموزان اعلام کردند: ما دانش‌آموزان سوگند می‌خوریم که در مسیر بندگی قدم برداریم تا به بالندگی و رشد دست یابیم و هر روز با انس و الفت با نماز و قرآن و خوبی‌ها بنده خوبی برای خداوند متعال باشیم.

ستایش محمدی نیز یکی از دانش‌آموزان کلاس سوم در حاشیه این مراسم عنوان کرد: من جشن تکلیف خود را خیلی دوست دارم و امروز از روزهای بسیار دوست داشتنی و زیبایی بود که در کنار مربیان و معلمان بودیم.

وی بیان کرد: من باید از امروز تلاش کنم تا بتوانم بنده خوبی برای خدا و فرزند خوبی برای والدین و فرد مفیدی برای جامعه خود باشم.

برگزاری جنگ شادی و مسابقه هجی و اهدای جوایز به دانش‌آموزان از دیگر برنامه‌های جشن تکلیف بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه