English

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم:

استانداردهای سخت‌گیرانه، سلامت شیر ایران در زمینه افلاتوکسین تضمین کرده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: استاندارهای سخت‌گیرانه‌ای در حوزه صنعت شیر کشور وجود دارد که این موضوع سلامت شیر را در زمینه افلاتوکسین تضمین کرده است.

استانداردهای سخت‌گیرانه، سلامت شیر ایران در زمینه افلاتوکسین تضمین کرده است

به گزارش خبرگزاری موج قم، محمدرضا قدیر در چهارمین جلسه شورای اداری استان که در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، با اشاره به شایعات اخیر در راستای شیرهای کارخانه‌ای، اظهار کرد: میزان افلاتوکسین در صنعت لبنیات آمریکا ۱۰ برابر بیشتر از میزان این سم در شیر ایران است و به دلیل استانداردهای سخت گیرانه موجود در کشور، این میزان در کشور هم اکنون معادل کشورهای اروپایی است و در وضعیت کاملا مطلوب و اطمینان بخش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: متاسفانه فضای نامناسبی ایجاد و موجب شده سرانه مصرف شیر در کشور کاهش یابد که در صورت تداوم خطرات جبران ناپذیری به سلامت افراد جامعه بویژه زنان و کودکان وارد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه شیر به عنوان مواد غذایی پایه تامین کننده بسیاری از مواد مورد نیاز بدن است، گفت: افلاتوکسین توسط قارچ‌ها تولید و در تمام دنیا وجود دارد، وقتی دامی علوفه کپک زده مصرف کنده این قارچ وارد بدن دام می‌شود و از طریق حبوبات و لبنیات وارد بدن انسان می‌شود.

قدیر افزود: مصاحبه‌ای در شبکه سه سیما پخش شده است که کارشناس دعوت شده در آن بدون داشتن اطلاعات به روز و تحقیقاتی از صنعت غذایی و با استناد به پایان نامه‌ای متعلق به ۲۰ سال پیش، حرف‌هایی غیرمستند و غیرعلمی ارائه داده است.

وی با بیان اینکه احتمال آلودگی شیر به افلاتوکسین امری غیرقابل اجتناب در دنیا است گفت: استانداردهای سخت گیرانه‌ای در کشور پیرامون این موضوع وجود دارد به همین دلیل هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

قدیر گفت: دقت در واردات خوراک دام در سال‌های اخیر موجب شده تا محتوای افلاتوکسین در شیر کشور کاهش بسیار چشمگیری داشته است گفت: صنعت لبنی کشور یکی از صنایع پیشرو و مطرح در منطقه و جهان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، ادامه داد: بعنوان یک متخصص تاکید می‌کنم که سرطان کبد ناشی از افلاتوکسین در ایران بسیار پایین و به اندازه انگشتان دست هم نیست و این به نوبه خود نشانه‌ای از سلامت شیر ایران در زمینه افلاتوکسین است.

وی تاکید کرد: عده‌ای عامدانه به دنبال ضربه زدن به صنعت شیر و حذف این ماده ارزشمند از سبد غذایی خانوارهای ایران است که این موضوع خطرهای جدی برای سلامت کشور به همراه خواهد داشت و به صنایع شیر و تولید ملی هم ضربه می‌زند. 

قدیر ادامه داد: سرانه مصرف سالانه شیر کشور کمتر از ۷۰ لیتر است که این معادل مصرف نیم لیوان در روز است و این در حالی است که این میزان در اروپا ۲ لیوان در روز است که میزان مصرف شیر در کشور بسیار پایین و نگران کننده است.

وی گفت: دامن زدن به این مطالب کذب موجب تضعیف صنعت لبنی کشور شده و اطلاع رسانی‌های صورت گرفته تاکنون تنها ۳۰ درصد از تخریب صورت گرفته در افکار عمومی را ترمیم کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: اگر فردی به دلیل اجتناب از مصرف شیر گرفتار بیماری شود به طور قطع آن کارشناس و مسئول صداو سیما گناهکار است و انتطار داریم که صدا و سیما از مجریان و کارشناسان خبره استفاده کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی