English

معاون سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد؛

ضرورت توسعه بخش‌خصوصی در استفاده از پرتوهای انرژی هسته‌ای

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: مشارکت بخش‌خصوصی در عرصه استفاده از پرتوهای انرژی هسته‌ای مهم و اثربخش است.

ضرورت توسعه بخش‌خصوصی در استفاده از پرتوهای انرژی هسته‌ای

به گزارش خبرگزاری موج یزد، صولت ثنا معاون سازمان انرژی اتمی ایران در پنجمین همایش ملی کاربرد فناوری هسته‌ای حوزه کشاورزی و منابع‌طبیعی در یزد افزود: استفاده مناسب و به موقع از این فناوری می‌تواند در حفظ و نگهداری مواد غذایی بخصوص در بخش کشاورزی و استفاده در مواقع ضروری کمک کند.

وی به آلودگی برخی از مواد غذایی وارداتی از بعضی کشورها به عنوان یک مشکل یاد کرد و ادامه داد: پرتودهی علاوه بر نابودی میکروب‌ها،  تمام مواد مغذی را حفظ می‌کند ، بنابراین تولیدکنندگان در راستای رعایت حقوق مصرف‌کنندگان از نشان (لیبل) پرتودیده استفاده کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه مردم، تولیدکنندکان و مصرف کنندگان نباید هیچ نگرانی و ابایی از مصرف چنین موادی داشته باشند بر بهره‌گیری صحیح علمی آن برای امنیت غذایی و حفظ و نگهداری آن در کشور تاکید کرد.

ثنا به افزایش زمان ماندگاری محصولات کشاورزی با استفاده از پرتودهی و تاثیر آن در ارتقای صادرات محصولات بدون آفت‌زدگی اشاره کرد و  استفاده از پرتوها در نابودی آفات درختان میوه و  استفاده از آن در دفع آفات پرداخت.

مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها در سازمان انرژی اتمی در ادامه به اثرات خوب این فناوری در ارتقای تولیدات دام، طیور و شیلات اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود ظرفیت‌های فراوانی که در این فناوری‌  وجود دارد هنوز سامانه‌ پرتودهی به تعداد کافی نیست.

ثنا به گردش مالی  ۴۰۰ میلیارد دلاری صنعت استفاده از پرتوهای انرژی هسته‌ای در دنیا اشاره کرد و جلب مشارکت بخش‌خصوصی را در این عرصه مهم و اثربخش مورد تاکید قرار داد و توسعه آن را  خواستار شد.

به گفته وی، سازمان انرژی اتمی کشورمان قبل از سال ۱۳۸۸ بیشترین تمرکز خود را روی مباحث نیروگاهی و سوخت هسته‌ای متمرکز کرده بود ولی در ادامه بر حسب ضرورت ، فعالیت خود بیشتر را در زمینه کاربرد فناوری هسته‌ای انجام می‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه