English

سیلی سرخ بی‌تدبیری، بر گونه زرد مرزنشینان

یکی از مهم‌ترین علل عدم توسعه پایدار و آسیب‌ها و تهدیدهای مناطق مرزی، عدم وجود استراتژی منسجم در مدیریت مناطق مرزی است که باعث شده، بیشتر برنامه‌ها و راهکارهایی که با هزینه‌های فراوان مالی و انسانی جهت بهبود و توسعه نواحی مرزی طراحی‌شده به موفقیت نینجامد.

سیلی سرخ بی‌تدبیری، بر گونه زرد مرزنشینان

به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه، با نیم‌نگاهی به جغرافیای کشورمان درمی‌یابیم که ایران اسلامی بیش از 6 هزار کیلومتر مرز مشترک خشکی با 7 کشور همسایه (افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و عراق) و حدود 2700 کیلومتر مرز آبی در دریای خزر و خلیج‌فارس و دریای عمان دارد و درمجموع 8700 کیلومتر مرز جغرافیایی جمهوری اسلامی را محصور ساخته است.

البته از این مهم نباید غافل شد که شهرهای مرزی دارای مزیت‌های مناسبی برای اشتغال، ارزآوری و گسترش همکاری اقتصادی با کشور مجاورند که باید با تعامل مسئولان و بخش خصوصی از این مزیت‌ها استفاده کرد اما متأسفانه در سراسر مرزهای کشور و طبعاً مرزهای استان کرمانشاه، مرزنشینانی سکونت دارند که در زندگی خود، دارای مشکلات بسیاری همچون نامناسب بودن رویه‌ها و امکانات برای ترانزیت کالا، مشکلات مربوط به محورها و جاده‌های منتهی به مرز، فرار سرمایه و عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حتی دولتی، دارا بودن بیشترین آمار بیکاری و جمعیت کیفی در بحث مواد مخدر و قاچاق کالا، فقر، کمبود درآمد، مشکلات سیاسی امنیتی، قرار داشتن در معرض آسیب‌های فرهنگی و بسیاری دیگر از این مسائل هستند.

مشکلات فوق جایی نمود بیشتری پیدا می‌کند که متأسفانه برخی کشورهای همسایه در معرض ترویج فرهنگ تکفیری از یک‌سو و فرهنگ سکولار و غربی از سوی دیگرند، طبیعی است که سکوت و انفعال موجب پیشروی آن‌ها حتی در درون مرزهای کشورمان خواهد شد و البته این مهم وقتی به مرز هشدار نزدیک‌تر می‌شود که ردپای جریان‌های نفاق و ضدانقلاب و عوامل فتنه را نیز در مناطق مرزی با سوءاستفاده از جاذبه‌های ناسیونالیستی، قومی و مذهبی و به‌ویژه چراغ‌قرمزهای مهیاسازی امکانات اقتصادی به جوانان همراه خواهد بود تا جایی که آیت‌الله جوادی آملی" اشتغال‌زایی در مناطق مرزی را مهم‌ دانستند و ابراز داشتند: در روایات اسلامی نسبت به اشتغال آفرینی و دوری از فقر توصیه‌های بسیاری شده است چراکه دین‌داری بدون اقتصاد امری دشوار است.

مرجع تقلید شیعیان ضرورت رسیدگی به مرزهای کشور و معیشت ساکنان مناطق مرزی را موردتوجه قرارداد و اضافه کرد: مرزهای کشور باید به‌درستی ساماندهی شده و فقر و بیکاری از آن‌ها رخت برببند."

در حقیقت آنچه می‌تواند امنیت مرزها را تضمین نماید توسعه پایدار مناطق مرزی است به این معنی که به‌منظور بهره‌وری مطلوب و متناسب از مزیت‌های این مناطق در راستای منافع ملی و در چارچوب توسعه و امنیت کشور به‌گونه‌ای که هریک از این مناطق متناسب باقابلیت‌ها، نیازها، محدودیت‌ها و تهدیدات مربوط به امنیت و دفاع در آن از طیف مناسبی از فعالیت‌های اقتصادی اجتماعی و امنیتی برخوردار بوده و امکان رشد مادی و معنوی را برای ساکنان مرز فراهم سازد.

درواقع یکی از مهم‌ترین علل عدم توسعه پایدار و آسیب‌ها و تهدیدهای مناطق مرزی عدم وجود استراتژی منسجم و کارآمد در مدیریت مناطق مرزی است که باعث شده بیشتر برنامه‌ها و راهکارهایی که با هزینه‌های فراوان مالی و انسانی جهت بهبود و توسعه نواحی مرزی طراحی‌شده به موفقیت نمی‌انجامد و نمونه عینی آن را می‌توان در سیل مهاجرت‌ها به کلان‌شهرها و کشورهای همسایه، وجود امکانات رفاهی محدود نسبت به دیگر نقاط کشور، بیکاری، شیوع انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی و ... مشاهده کرد.

مرزنشینان

هرگونه خدمت در مناطق مرزی، تبلیغ و سرمایه‌گذاری برای نظام است

ماموستا ملاقادر قادری هرگونه خدمت در مرز را تبلیغ و سرمایه‌ای برای نظام دانست و افزود: درحالی‌که در چند کیلومتری مرز‌های ما گروهک‌های معاند با نظام فعال هستند و از هر فرصتی برای جذب جوانان این مرزوبوم استفاده می‌کنند، هرگونه خدمت‌رسانی به این مردم پایه‌های نظام را قوی‌تر می‌کند.

امام‌جمعه اهل سنت پاوه با اشاره به اینکه در ۱۱ استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی و شمالی، گلستان، گرگان، فارس، بوشهر، هرمزگان، آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه اهل سنت وجود دارند، خاطرنشان کردند: هر استانی مشکلات خاص خود را دارد اما هیچ‌یک از استان‌ها به‌اندازۀ مناطق کردنشین مشکلات ندارند؛ مسائل مذهبی مناطق کردنشین با سایر استان‌ها و مناطق سنی نشین متفاوت است که اگر به فکر نباشیم و با حکمت و هشیارانه حرکت نکنیم قطعاً لطمه خواهیم خورد.

وی افزود: اگر ما نتوانیم با خدمات شایسته جوانانمان را جذب کنیم، دشمنان در این زمینه موفق می‌شوند، بنابراین هر هزینه‌ای که در مرز‌ها صورت بگیرد به‌نوعی سرمایه برای نظام است.

ماموستا قادری در ادامه بر بازگشایی مرز شوشمی به‌عنوان یکی از خواسته‌ها مهم مردم منطقه تأکید کرد و افزود: بازگشایی این مرز برای مرزنشینان و جوانان این منطقه که با معضل بیکاری درگیر هستند، اهمیت بسیاری دارد.

وی افزود: بازگشایی مرز شوشمی در کنار رونق کسب‌وکار مرزنشینان، با توجه به راه‌اندازی بیمارستان جدید پاوه می‌تواند موجب افزایش توریسم و به‌ویژه توریسم سلامت شود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه