English

اصغر حسینى پور در گفتگو با موج تشریح کرد؛

جلوگیرى از آشفتگى هاى بصرى شهر بندرعباس با اجراى ضوابط نما

معاون معمارى و شهرسازى شهردارى بندرعباس گفت: ساخت و ساز ساختمان با نماهاى متفاوت در یک راستا چهره شهر راه دچار آشفتگى مى کند، با اجراى ضوابط نما مى توان جلوى این بهم ریختگى هاى بصرى را گرفت.

جلوگیرى از آشفتگى هاى بصرى شهر بندرعباس با اجراى ضوابط نما

اصغر حسینى پور معاون معمارى و شهرسازى شهردارى بندرعباس، در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری موج هرمزگان، در خصوص دستورالعمل ضوابط طراحى نمای ساختمانى در شهر بندرعباس، عنوان کرد: از اواسط سال 94، با تیمی از  مهندسین و اساتید دانشگاهى، ضوابط عام بومی شده برای نمای ساختمان ها در بندرعباس تحت عنوان ضوابط نما شهر بندرعباس، نوشته شد.  

وی ضمن بیان این نکته که به دلیل مشکل در اجرای ضوابط نما، اجرای این طرح به تأخیر  افتاد، ادامه داد: این ضوابط نامه به تایید شورای شهر بندرعباس و کمیته سیما منظر استان رسیده است.

بندرعباس

*اجراى ضوابط نما در بندرعباس

معاون معمارى و شهرسازى شهردارى بندرعباس از ابلاغ دستورالعمل ضوابط طراحى نما خبرداد و گفت: از ابتداى امسال شهرداری به صورت جدی پیگیر اجرای آن در سطح شهر بندرعباس بوده است.

حسینی پور گفت: ضوابط اجرا و طراحى نما ساختمانى الگوی خاصی را مد نظر قرار نداده است.

*امکان اجراى نماى یکسان تنها براى قسمتى از شهر

وی با اشاره به نظر مهندسین و اساتید دانشگاهى در خصوص اجراى نما به صورت هماهنگ، تصریح کرد: کارشناسان شهرسازى به این نتیجه رسیدند که از نظر معماری نمى توان کل شهر را مجبور به اجرای یک نمای خاص کرد.

وى در این خصوص افزود: شاید پیاده سازى و اجراى این طرح براى بخشى شهر ممکن باشد اما اجراى یک طرح از لحاظ قانون براى تمام شهر  امکان پذیر نیست، البته نا گفته نماند که خود این تنوع نما زیبایی و قشنگی خاص خود را دارد.

*جلوگیرى از  اغشتاش بصرى شهر

معاون معمارى و شهرسازى شهردارى بندرعباس با تاکید بر کاهش آشفتگى هاى بصرى در سیماى شهرى، بیان داشت: ساخت و ساز ساختمان با نماهاى متفاوت در یک راستا چهره شهر راه دچار اغتشاش و آشفتگى مى کند، با اجراى ضوابط نما مى توان جلوى این بهم ریختگى هاى بصرى را گرفت.

بندرعباس

وى با اشاره به کیفیت و دوام برخى از نماى اجرا شده با توجه به شرایط اقلیمى بندرعباس، گفت: به عنوان مثال، در سال‌های اخیر، نوعی سنگ‌نما که چندان هم در برابر فرسایش ناشی از نور خورشید و رطوبت و باد و باران، مقاومت کافی ندارد، به نمای غالب ساخت‌ و سازها مسکونی بدل شده است.

وی با بیان این که یکسری ضوابط نما برای تمام شهر و به صورت عام اجرا مى شود، گفت: به طور مثال اگر بالکن به سمت خیابان است، کولرها باید به گونه اى  پوشیده شود که نمای آشفته اى  به خیابان ندهد.

* الزام در ارائه طرح نماى سه بعدى ساختمان ها به شهردارى  

معاون معمارى و شهرسازى شهردارى بندرعباس  تاکید کرد: ساختمان هایی که در حاشیه خیابان 20 متری و یا با عرض بیشتر بنا می شوند، حتما قبل از صدور پروانه ساخت باید طرح نماى خود را به صورت سه بعدى (3d) به شهرداری ارائه دهند.

وی افزود: نقشه سه بعدى (3d) را ضمیمه پرونده و به شهرداری ناحیه ارسال  می کنیم؛ کارشناسان ارزیابی مستقر در ناحیه، ناظر ساختمان و نظارت عالیه مسکن، مکلف هستند در طى روند اجرا بر نوع نماى ساختمان ها رسیدگی و نظارت کنند؛ در غیر این صورت وقتی نما کامل شد، دیگر تخلف محسوب نمی شود و حتی با فرستادن مورد تخلف به کمیسیون، هیچ بر خوردی نمی توان کرد.

حسینی پور  تصریح کرد: برای ساختمان هایی که در معبر هاى زیر ٢٠ متر قرار دارند، ما الزام به ارائه نقشه سه بعدى نکردیم اما باید نقشه با جزئیات کامل ارائه شود، در حد  نقشه دو بعدی عام که مواردی از قبیل این که نما از چه جنسی است، بالکن با چه طرحی مشبک می شود و...، درنقشه قید شود.

بندرعباس

*برگزارى مسابقه طراحى نما در بندرعباس

وی در بخشى دیگر از سخنان خود از برگزاری مسابقه طراحی با نما و الگویی خاص برای برخی از محلات شهر بندرعباس خبر داد و گفت: قرار است در چند محله مثل کوی چمران در بلوار پردیس و اراضی امیر آباد بین بلوار هرمز و هدیش مسابقه طراحی با نما و الگوی خاص برای یک دست شدن نمای ساختمان ها، اجرا کنیم.

وى افزود: از اول مهرماه پیگیر هستیم مسابقه طراحی نما را برگزار شود.

*ممنوعیت اجراى نماى سنگ در ساختمان هاى بیش از چهار طبقه

وی تاکید کرد: شهردارى به دنبال  قانونى کردن مصوبه اى است که از اجراى نماى سنگ به دلیل عدم ایمنى کافى و ناسازگار بودن با شرایط اقلیمى بندرعباس، در ساختمان هاى بیش از چهار طبقه خوددارى کرده و مجوز ساخت صادر نکند. مگر اجراى این نما داخل بالکن بوده و بیرون از ساختمان نباشد.

اصغر حسینى پور ادامه داد: پیشنهاد ما این است برای شهر بندرعباس از نمای سیمان رنگی یا آجر و یا ترکیب این دو که نمای مدرنی است و با اقلیم ما نیز سازگارتر است، استفاده شود.

بندرعباس

معاون معمارى و شهرسازى شهردارى بندرعباس با اشاره به وارداتى بودن نماى سنگ و عدم سازگارى آن با شرایط اقلیمى کشور، خاطر نشان کرد: برخلاف اینکه از گذشته اجراى نماى رومى در بندرعباس که از معروفیت و مقبولیت زیادى  برخورد بوده، اما اجراى این نماى کلاسیک نه تنها با وضعیت آب و هوایى بندرعباس بلکه با کل کشور همخوانى ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: مدتی هم نمای سقف شیروانی در بندرعباس باب شده بود، که پس از مدتی طرح ساخت سقف شیروانی در نظام مهندسی ممنوع شد و شهرداری نیز از ساخت آن جلوگیری کرد.

حسینی پور در پایان اذعان داشت: در تلاشیم با همکاری و همت سازمان نظام مهندسی و راه و شهرسازی، از طراحی و ساخت نماهای نا همگون؛ که نه با اقلیم ما سازگار هستند نه با معماری شهر هم خوانی دارند جلوگیری کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه