English

بدون استعدادیابی مناسب و علمی؛

انتخاب رشته ورزش قهرمانی برای کودکان ممنوع!

استعدادیابی و تشخیص رشته ورزشی مناسب برای آینده کودکان مقوله ای است که در اکثر خانواده ها مورد غفلت واقع شده است.

انتخاب رشته ورزش قهرمانی برای کودکان ممنوع!

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، ذات پرجنب و جوش کودکان و نیاز آنها به تخلیه انرژی فراوان موجود در بدن که با توجه به زندگی امروزی و آپارتمان نشینی، کار را برای والدین در حالت عادی با مشکل مواجه می کند، لزوم رویکرد اولیاء به ورزش فرزند دلبندشان را بیشتر از پیش یادآور می شود. از طرف دیگر وضعیت ورزش قهرمانی و اتصاد نامداران این عرصه، خانواده ها را برای ورزش قهرمانی فرزندانشان به امید آینده ای درخشان هم از بعد ورزشی و هم از ابعاد شهرت و ثروت ترغیب می کند.

اما نگاهی به آشفته بازار وضعیت حضور کودکان در رشته های ورزشی بیانگر این است که اکثریت قریب به اتفاق این بمب های انرژی صرفا براساس باورهای عوام و گاه به خاطر وضعیت اقتصادی ستاره های چند رشته خاص به سمت این رشته های ورزشی سوق داده می شوند و عدم توجه به ژتانسیل و استعداد کودک در بسیاری از مواقع باعث هدررفتن استعداد، وقت و هزینه می شود.

به بیان دیگر در بسیاری از کلاس های ورزشی شاهد هستیم که کودکانی با فیریک کاملا نامناسب یا عدم علاقه به آن رشته ورزشی و تقریبا به حالت جبری مشغول آموزش دیدن هستند و پرواضح است که خشت کج نهاده اول در نهایت

نه تنها یک قهرمان ورزشی را معرفی نخواهد کرد بلکه باعث سرخوردگی و احساسات نامناسب کودک و نوجوان نسبت به کل ورزش یا آن رشته ورزشی خاص می شود.

* عدم توجه به مقوله استعداد و پتانسیل کودک

بابک نخستین روحی استاد دانشگاه و دکترای فیزیولوژی ورزش در این خصوص می گوید: به طور مشخص عدم توجه به مقوله استعداد و پتانسیل کودک در انتخاب رشته ورزشی هیچ حاصل ارزشمندی را نصیب وی و خانواده اش نخواهد کرد. والدین درصورت تمایل به فعالیت فرزندانشان در زمینه ورزش قهرمانی، ابتدا باید با مراجعه به مراکز معتبر مواردی چون فیزیولوژی بدن(بافت عضلانی) آنتروپومتری(طول و حجم عضلات و اندامها) ترکیب بدنی(میزان عضله و چربی) ناهنجاری های عضلانی و اسکلتی همانند زانوی ضربدری یا پرانتزی و حتی تست روان شناختی و ضریب هوشی را انجام دهند و سپس با راهنمایی کارشناسان این مراکز، نسبت به انتخاب رشته ورزشی مناسب برای کودکان خود با ضریب موفقیت بالاتر اقدام کنند.

* لزوم استعدادیابی در انتخاب رشته ورزشی برای کودکان

اما والدین اردبیلی برای استعدادیابی ورزشی فرزندان خود به کدام مراکز می توانند مراجعه کنند؟ مجتبی حقی مقدم مدیر پایگاه ورزش قهرمانی استان اردبیل با تاکیر بر لزوم استعدادیابی در انتخاب رشته ورزشی برای کودکان و نونهالان می گوید: جدا از برنامه های فصلی و عمومی که استعدادیابی با معرفی نفرات توسط هیات ها انجام می شود، پایگاه ورزش قهرمانی استان واقع در مجموعه ورزشی حسین رضازاده اردبیل این آمادگی را دارد که به صورت انفرادی کودکان والدین متقاضی را در این مرکز استعدادیابی کرده و رشته ورزشی مناسب با ضریب احتمال موفقیت بالا را به تناسب توان و استعداد و فیزیک کودک به والدین معرفی کند.

البته به غیر از پایگاه ورزش قهرمانی استان، مراکز سنجش سلامت و استعدادیابی ورزشی در دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه محقق اردبیلی نیز آمادگی استعدادیابی برای کودکان و نونهالان را دارند اما توجه به یک مورد اتصادی نی در این میان ضروری به نظر می رسد.

صرف استعدادیابی ومعرفی رشته ورزشی مناسب برای هر کودک یا نونهال هزینه ای بین 150 تا 200 هزار تومان روی دست والدین می گذارد و با آزمایشات تخصصی در مورد ترکیب بدنی و ناهنجاری های اسکلتی و عضلانی این رقم به 500 تا 600 هزار تومان نیز افزایش می یابد که در شرایط اقتصادی فعلی برای درصد بالایی از خانواده ها رقم سنگینی به نظر می رسد اما والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که دو ترم 3 ماهه فعالیت فرزندشان در رشته ورزشی نامناسب با احتساب شهریه کلاس ها، هزینه ایاب و ذهاب و ... همین رقم یا بیشتر را شامل شده و اتلاف وقت و انرژی و هدر رفتن اشتیاق کودک در رشته ورزشی نامناسب هم هزینه معنوی بسیار سنگین تری را دربردارد.

با احتساب این موارد به نظر می رسد تقبل هزینه استعدادیابی کامل قبل از انتخاب خودسرانه و میلی رشته ورزشی برای کودک توجیه کاملا منطقی و عقلانی داشته باشد و از ضررهای مادی و معنوی آینده تا حد زیادی جلوگیری کند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه