English

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل:

راه‌آهن اردبیل تا ۶۰۰ روز دیگر افتتاح می‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: راه‌آهن اردبیل تا 600 روز دیگر افتتاح می‌شود و خوشبختانه روند خوبی را در پیش دارد.

 راه‌آهن اردبیل تا 600 روز دیگر افتتاح می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، داود شایقی بعد از ظهر امروز در دیدار با مسئولان اردبیل اظهار داشت: با تاکید استاندار اردبیل و نشستی که با فرمانداران و شهرداری‌ها داشتیم با توجه به اولویت زیباسازی و ارتقای خدمات شهری قرار شد به شهرداری‌ها منابعی اختصاص یابد تا در اجرای پروژه‌های مختلف شهرداری‌ها با مشکلی روبه‌رو نشوند.

وی از افزایش 40 درصدی اعتبارات در کمک به شهرداری‌ها برای اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی و خدماتی خبر داد و افزود:  در سه ماهه نخست امسال بیش از 20 میلیارد تومان به شهرداری‌های استان اردبیل کمک شده است که این منابع به سرعت جذب و در حوزه‌های مختلف هزینه خواهد شد.

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اردبیل بیان کرد: تا 31 تیرماه دستگاه‌های اجرایی فرصت جذب اعتبارات را دارند و ما با توجه به برگزاری جلسات منظم جذب سعی داریم تا روند تخصیص منابع را در دستگاه‌های مختلف رصد کنیم.

شایقی گفت: با بررسی دقیق عملکرد دستگاه‌ها در جذب اعتبارات ما سعی داریم در فرصت باقیمانده با جمع‌بندی شرایط استان نسبت به جابه‌جایی برخی از منابع و اعتبارات اقدام کنیم تا مشکلی به وجود نیاید.

وی افزود: امسال توزیع اسناد خزانه به جای پول نقد در دستگاه‌های اجرایی رعایت شده و مدیران با آشنایی کامل سعی در جذب اسناد خزانه را دارند و امیدواریم برگشتی به خزانه را از اعتبارات سال 97 شاهد نباشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل تصریح کرد: نه تنها برگشت اعتبار نخواهد بود بلکه جذب اعتبارات نیز تا صد درصد در اولویت مدیران دستگاه‌های اجرایی است به طوری که ما به راحتی می‌توانیم از محل جذب این منابع مطالبات پیمانکاران را به ویژه در بخش راه و شهرسازی رفع کرده و زیرساخت لازم را برای توسعه همه جانبه فراهم کنیم.

شایقی با اشاره به تهیه سند آمایش استان اردبیل و نیز سند توسعه 11 شهرستان افزود: این اسناد براساس افق توسعه 1424 تدوین شده تا به عنوان یک سند بالادستی ما بتوانیم برنامه‌ریزی‌هایمان را درست و منسجم به پیش ببریم.

وی بیان کرد: مرحله نخست تهیه سند آمایش از سال 85 تا 90 به انجام رسید و فاز نهایی آن نیز در حال تدوین است که ما در دو ماه گذشته با برگزاری سه جلسه شورای برنامه‌ریزی سعی کردیم تا نقاط ضعف و قوت آن را ارزیابی کرده و با ارائه نظرات کارشناسان، نخبگان و متخصصان بتوانیم به یک جمع‌بندی نهایی در این زمینه برسیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل از ارسال این سند برای سازمان برنامه و بودجه و ابلاغ نهایی آن در قالب سند ملی آمایش کشور خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم تا پایان سال نیز سند توسعه 11 شهرستان استان اردبیل تهیه و آماده شود.

شایقی اولویت تدوین این سند را با تمرکز بر قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مناطق مختلف استان برشمرد و گفت: اصلی‌ترین موضوع و محور کار توجه به مسایل اشتغال و رونق تولید است که در این حوزه امر گردشگری بسیار مهم و اساسی به نظر می‌رسد و در کنار آن توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی فعالسازی واحدهای صنعتی نیمه تعطیل با تاکید بر صنایع دانش بنیان هدفگذاری شده است.

وی افزود: ما اگر امروز 65 هزار بیکار داریم و تلاش می‌کنیم تا این بیکاران را به چرخه اشتغال هدایت کنیم باید از ظرفیت بخش خصوصی و نیز تبصره‌های قانونی استفاده کرده و فرصت‌های اشتغال و کارآفرینی را فراهم کنیم.

 عضو شورای اداری استان اردبیل از تبصره 18 به عنوان ظرفیت عظیم اشتغال یاد کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین هدفگذاری‌های استان در کنار توسعه فراگیر اشتغال کارآمد است که باید سهم همه دستگاه‌ها در تحقق اشتغال 20 هزار نفری تامین شود.

شایقی با بیان اینکه به هیچ وجه گزارش ارائه شده از اشتغال عینی نبود بلکه براساس ثبت اطلاعات بیمه‌ای افراد اعلام می‌شود، تصریح کرد: بیش از 19 هزار نفر در سال گذشته اشتغال مستقیم پیدا کردند که امسال نیز سهمیه استان در بخش اشتغال 26 هزار نفر است.

وی بیان کرد: در تحقق این میزان اشتغال ما به منابع مالی بانک‌ها و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نیاز داریم که در این زمینه تلاش بر تقویت برنامه‌ریزی‌ها و هدفگذاری‌هاست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل با اشاره به سفر سال گذشته نوبخت به استان اردبیل و اختصاص 400 میلیارد تومان اعتبار در بخش‌های مختلف برای اجرا و تکمیل پروژ‌ه‌های عمرانی و خدماتی گفت: از این رقم 220 میلیارد تومان به پایاب سد گیوی اختصاص یافت که جذب این منابع در کمترین فرصت به همراه ابلاغ این منابع اعتباری انجام شده است.

شایقی افزود: برای 200 میلیارد تومان مابقی تزریق این منابع سفر در سالجاری لیست پروژه‌های اجرایی به ویژه در بخش راه و محورهای اردبیل به آستارا، اردبیل به سرچم، اردبیل به مشگین‌شهر، کلور به درام و برخی طرح‌های دیگر آماده شده است.

وی تصریح کرد: قرار است در دو سه ماه آینده 100 میلیارد تومان از این مبلغ به استان تخصیص یابد و مابقی نیز تا پایان امسال به تدریج در حوزه‌های مختلف تزریق خواهد شد.

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اردبیلبا اشاره به فعالیت خوب راه و شهرسازی استان اردبیل در اجرای پروژه‌های این بخش و قدردانی از تلاش مدیرکل این حوزه اظهار کرد: در بخش راه اکثر پروژه‌ها فعال بوده و تخصیص اعتبارات ملی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

شایقی با اشاره آخرین وضعیت پروژه راه آهن اردبیل تصریح  کرد: 600 روز تا موعد افتتاح این این پروژه باقی مانده که براساس تعهد استاندار اردبیل با تزریق یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار این پروژه به سرانجام خواهد رسید.

وی افزود: 750 میلیارد تومان از این منابع فاینانس بانک ملی و 450 میلیارد تومان نیز اعتبارات دولتی است که امسال و سال آینده با تزریق 400 میلیارد تومان منابع سالانه راه آهن تا پایان سال 99 آماده افتتاح خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل در مورد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و 49 طرح ملی نیز بیان کرد: عمده این پروژه‌ها عملیاتی شده تا فرصت اشتغال در قالب اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی فراهم آید که با ارزیابی وزارت کشور استان اردبیل در تحقق طرح‌های اقتصاد مقاومتی رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

شایقی در مورد تامین اعتبار برای 49 طرح ملی به ویژه در بخش راه، سدها، توسعه دانشگاه‌ها و طرح‌های آب و فاضلاب تصریح کرد: با پیگیری که از طریق وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها انجام می‌دهیم سعی‌مان بر این است تا با جذب منابع ملی بتوانیم بخش عظیمی از این پروژه‌ها را به نتیجه برسانیم.

وی نمونه این افزایش سه برابری اعتبارات را متوجه حوزه راه دانست و گفت: قرار است در سفر رئیس جمهور نیز بیش از یک هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام استان پیشنهاد جذب منابع شود.

شایقی سرجمع اعتبارات استان را با 42 درصد رشد در سالجاری دانست و اظهار کرد: اعتبارات سال 98 در دو قالب پروژه‌های استانی و ملی تعریف شده که در توزیع اعتبارات استانی جلسات کمیته برنامه‌ریزی برگزار شده است.

وی در مورد 49 پروژه ملی بیان کرد: در سال رونق تولید اولویت اصلی در این بخش رونق تولید و اشتغال و تدارک زیرساخت‌های حوزه گردشگری است که البته توجه به آب مناطق روستایی و عشایری، تکمیل پروژه‌های راهسازی و طرح‌های آب و فاضلاب با جدیت دنبال خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: در اعتبارات حوزه راه که به صورت ملی پیگیر جذب آن هستیم، محور نیر به سراب، اردبیل به سرچم، نمین به آستارا، پارس‌آباد به مشگین‌شهر، لنگان، گرمی به بیله‌سوار و کلور به درام به همراه ماسوله به ماجولان تعریف شده است.

شایقی تصریح کرد: امیدواریم از محل سفر رئیس جمهور اعتبارات خوبی برای تکمیل پروژه‌های فاضلاب، آبرسانی به اردبیل و برخی طرح‌های مورد نظر تامین شده تا براساس پیش‌بینی‌ها امسال 600 میلیارد تومان از منابع ملی برای تکمیل این پروژه‌ها تخصیص یابد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه