English

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان:

ایجاد تشکل های قوی، جایگاه کشاورزی را در اقتصاد کشور ارتقاء می دهد

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت:ایجاد تشکل های قوی، جایگاه کشاورزی را در اقتصاد کشور تا قرار گرفتن به عنوان محور توسعه ارتقاء می دهد.

ایجاد تشکل های قوی، جایگاه کشاورزی را در اقتصاد کشور ارتقاء می دهد

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، حمیدرضا قلمکاری درجلسه مشترک انجمن صنایع خوراک دام،طیور و آبزیان ایران با تولیدکنندگان خوراک دام و طیور استان های اصفهان، یزد و چهارمحال بختیاری با اشاره به بیانیه دهه پنجم انقلاب گفت: رونق تولید و اقتصاد مقاومتی از مهمترین مفاد این بیانیه است که براساس آن باید قوانین دست‌ وپاگیر تولید رفع گردد و با ایجاد قوانین حمایتی زمینه تولید و اشتغال تسهیل شود.

وی تنزل رتبه  ایران در شاخص جهانی فضای کسب کار از 120 به 124 را نشانه لزوم توجه بیشتر به این بیانیه دانست و افزود: شرایط کنونی اقتصاد به واقع مصداقی از یک جنگ اقتصادی تمام عیار است و لازم است تا در این شرایط اقتصادی، ایران آرایش جنگ اقتصادی بگیرد.

نایب رئیس اتاق بازگانی اصفهان معطوف شدن تمام انرژی دستگاه ها به تحقق بیانیه دهه پنج انقلاب را بسیار ضروری خواند و اضافه کرد: وضعیت اقتصاد کلان کشور به گونه ای است که بانک جهانی در ابتدا نرخ رشد اقتصاد ایران را  3 درصد عنوان کرد، اما آمارهای بعدی منتشر شده توسط این نهاد به ترتیب اعداد صفر، منفی صفر و در نهایت منفی 6.3 را نشان داد که حاکی از کاهش چشمگیر رشد اقتصادی ایران است.

مالیات ها بخش خصوصی را ضعیف می کند

حمیدرضا قلمکاری به اشاره به بودجه کشور و نحوه تخصیص آن به بخش های مختلف اقتصاد کشور گفت: در بهترین شرایط سالیانه با 120 هزار میلیارد تومان و شاید تا 200 هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه هستیم که این وابسته به میزان فروش روزانه نفت خام است. 

وی با بیان اینکه بر اساس آمار میزان صادرات نفتی کشور حدودا 34 میلیون دلار است اظهار داشت: 50 درصد بودجه عمومی به شرکت‌های تمام دولتی اختصاص دارد و سهم بودجه از نفت از 26 درصد به 37 درصد رسیده است.

قلمکاری ادامه داد: مطابق با قانون مصوب 22 میلیارد دلار شامل 14 میلیارد دلار از جنس کالاهای اساسی (ذرت، کنجاله سویا و...) و 8 میلیارد دلار برای کالاهایی که با عرضه نیمایی وارد می شوند اختصاص یافته که بر اساس نیاز کشور به 7 میلیون تن ذرت ، 4 میلیون تن کنجاله سویا و... شاهد کمبود منابع هستیم که تهدیدات سیاسی و افزایش کسری بودجه می تواند شرایط را به مراتب وخیم تر کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تامین 38 درصد از منابع عمومی بودجه از محل مالیات‌ها را از دیگر معضلات تولیدکنندگان در این شرایط برشمرد و افزود: این مسائل باعث می‌شود بخش خصوصی ضعیف‌تر و شکننده تر از قبل شود.

حمیدرضا قلمکاری اظهار داشت: کسری بودجه در کنار مشکلاتی نظیر رکود تورمی، افزایش مالیات ، کمبود منابع ارزی ، محدودیت تامین مواد اولیه و نقدینگی یک  فضای عدم اطمینان را برای همه کسب‌ وکارها ایجاد کرده است که هرروز وسیع تر و عمیق تر می شود که البته لازمه رفع آن عمل به بیانیه دهه پنجم انقلاب و رفع قوانین دست و پاگیر برای تولیدکنندگان و تسهیل در کسب و کارهاست.

کشاورزی محور توسعه نیست ؛ضعیف ترین بخش اقتصاد است

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان بخش کشاورزی کشور را مبتلا به یک مشکل بنیادی و زجر تاریخی دانست و اظهار داشت: کمبود نقدینگی و نداشتن برنامه مدون برای یک سامان‌دهی توزیعی مناسب در کنار واگرایی بخش مختلف کشاورزی از مهمترین دلایل ضعف در این بخش از اقتصاد کشور است.

قلمکاری با بیان اینکه دولت ترجیح می دهد با 4 میلیون تولید کننده بخش کشاورزی مواجه شود تا اینکه پاسخگوی 80 میلیون شهروند ایرانی باشد گفت:این سیاست سبب شده تا دولت در قیمت گذاری محصولات کشاورزی هزینه های تولید را نادیده بگیرد و تولید کنندگان این بخش مشکلات بیشتری داشته باشند.

وی ایجاد تشکل های منسجم و قوی در چهار زیر بخش کشاورزی را راهی برای غلبه بر قوانین دست و پاگیر دانست و افزود: تنها با هم افزایی و افزایش قدرت چانه زنی از طریق ایجاد این تشکل های قوی است که تولید کنندگان بخش کشاورزی می توانند جایگاه خود در اقتصاد کشور را تا قرار گرفتن به عنوان محور توسعه ارتقاء دهند.

اتاق بازرگانی ا

وی با انتقاد از تعدد تشکل های کشاورزی و در برخی موارد اهداف متناقض آن ها با یکدیگر گفت:  گام اول در هر تشکلی باور اعضاء آن به فرهنگ تعاون است و تنها تشکل هایی که از این جنس باشند می توانند به آرزوهای دیرینه بخش کشاورزی نظیر کشت فراسرزمینی، اصلاح الگوی کشت، نظام توزیع، صادرات پایدار و... جامعه عمل بپوشاند.

قلمکاری تاکید کرد: تشکل به معنی واقعی کلمه باید در رویکردها عملکردها و تصمیم‌سازی های خرد و کلان بخش کشاورزی نقش‌آفرینی کند و با ارائه مباحث کارشناسی شده مدافع حقوق اعضاء خود باشد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تشکل های منسجم و قوی در بخش کشاورزی را اهرمی برای کاهش ریسک سرمایه و ریسک بازار و همچنین ایجاد زنجیره ارزش برای محصولات کشاورزی دانست و گفت: اگر بخواهیم قدم در راه توسعه‌یافتگی بگذاریم لازم است تا به مشارکت و بحث‌های تشکلی اهمیت بدهیم چرا که تنها با ایجاد و تقویت تشکل است که می توان قدرت چانه زنی این بخش را افزایش داد.

مشکلات تولیدکنندگان اصفهانی در استان هایی مانند ایلام هم وجود ندارد

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در این جلسه پس از شنیدن مشکلات تولیدکنندکان خوراک دام و طیور استان اصفهان گفت: انتظار این بود که استان اصفهان در زمینه تولید خوراک دام و طیور مشکلات کمتری نسبت به سایر استان ها داشته باشد اما به واقع برخی مشکلاتی که تولیدکنندگان اصفهانی با آن روبه رو هستند در استان های نظیر ایلام ، خراسان شمالی و خراسان جنوبی هم وجود ندارد.

مجید قدیری عدم حمایت کافی و فراگیر کارخانه های تولید خوراک دام و طیور از انجمن صنایع خوراک دام ،طیور و آبزیان ایران را از مهمترین علل ناکام ماندن برنامه های این انجمن دانست و افزود: برای آن که بتوانیم مشکلات عدیده ی موجود را مرتفع کنیم دست یاری به سوی شما دراز می کنیم.

وی امضاء تفاهم نامه آموزشی با دانشگاه های مطرح دنیا در خصوص تولید خوراک دام،طیور و آبزیان را از مهمترین دستاوردهای انجمن عنوان کرد و ادامه داد: این آمادگی وجود دارد تا در صورت درخواست کارخانجات برنامه های آموزشی مرتبط در نظر گرفته شود.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران نبود اطلاعات کافی از تولیدکنندگان خوراک دام ،طیور و آبزیان استان اصفهان در این انجمن را یک نقطه ی ضعف برشمرد و گفت: خواستار آن هستیم که با همکاری تولیدکنندگان اصفهانی این نقطه ضعف به یک نقطه قوت تبدیل و در کنار هم بتوانیم مشکلات این حوزه را مرتفع کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی