English

حبیب مسیحی تازیانی خبر داد؛

شرکت نفت فلات قاره آلاینده‌ترین صنعت هرمزگان/آلودگی برای هرمزگان عوارض آلایندگی به کام بوشهر

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: میزان صنایع آلاینده استان از 9 واحد در سال 96 به 20 واحد در سال گذشته رسید که بیشترین آلایندگی آن مربوط کارخانه آسفالت سازی و شرکت نفت فلات قاره مربوط می‌شود که شرکت نفت فلات قاره عوارض آلایندگی خود را به استان بوشهر می‌پردازد.

شرکت نفت فلات قاره آلاینده‌ترین صنعت هرمزگان/آلودگی برای هرمزگان عوارض آلایندگی به کام بوشهر

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، حبیب مسیحی تازیانی پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست گفت: محیط‌زیست در هرمزگان به‌واسطه پهناوری و گوناگون بودن شرایطش امری سخت و دشوار بوده و نیاز به مجاهدانی خستگی‌ناپذیر دارد البته ما از کمبود منابع انسانی نیز در این بخش رنج می‌بریم.

وی با بیان اینکه هرمزگان دارای دو اکوسیستم خشکی و دریایی است و ذخایر ژنتیکی منحصربه‌فردی در این استان وجود دارد، گفت: هرمزگان دارای 14 جزیره است که هرکدام دارای اکوسیستم خاص خود هستند؛ و در کل نیز 21 منطقه با وسعت  900 هزار هکتار که 12 درصد کل استان را شامل می‌شود تحت مدیریت اداره کل محیط زیست هرمزگان قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با بیان اینکه دو ذخیره‌گاه گنو و حرا در هرمزگان را می توان به‌عنوان بانک ژن این استان نام برد ، اظهار کرد: چهار تالاب از مجموع 16 تالاب کشور در هرمزگان قرار دارد که از حیث تنوع تالابی می‌توان هرمزگان را استانی منحصربه‌فرد دانست.

وی با اشاره به اینکه شروع ثبت شهر بندرخمیر به‌عنوان شهر تالابی کشورمان از سال گذشته آغاز شد، عنوان کرد: طرح مدیریت جامع تالاب حرا در قشم به اتمام رسیده و در انتظار تصویب هستیم تا بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.

مسیحی با بیان اینکه در سال‌های گذشته 49 محیط‌بان در هرمزگان وجود داشت که پس از شهادت سه محیط‌بان این تعداد امروز به 46 نفر رسیده است، تصریح کرد: با توجه به وسعت مناطق تحت پوشش در هر 20 هزار هکتار یک نیرو وجود دارد و این در حالی است که در آمار کشوری به ازای هر 6 هزار هکتار یک نیرو تعلق می‌گیرد و این آمار نشان‌دهنده کمبود شدید نیرو در یگان حفاظت محیط‌زیست هرمزگان است.

مسیحی با اشاره به اینکه در سال گذشته 500 مورد تخلف شکار در هرمزگان به وقوع پیوست که بیشتر به گونه پرندگان و کل بز مربوط می‌شدند، افزود: 60 قبضه سلاح ضبط، 195 مورد از ادوات و وسایل تخلف کشف، 134 نفر دستگیر و  106 پرونده تخلف به مراجع قضایی ارسال شد که بیشترین تخلف به شهرستان‌های حاجی‌آباد، رودان و بندرلنگه مربوط می‌شد.

وی ادامه داد: از گونه‌های شکار شده متخلفین 98 شاهین و 23 هوبره بوده و 50 مورد تخلف نیز دارای پروانه مجاز شکار بوده‌اند.

مسیحی با بیان اینکه در دو سال گذشته هیچ مجوز شکاری با توجه به وضعیت بحرانی آب در هرمزگان صادر نشد، خاطرنشان کرد: با توجه به باران‌های سال گذشته و ابتدای سال جاری میزان سطح گونه‌های علفی در دامنه‌های موجود در هرمزگان افزایش و با گرم شدن هوا رو به خشک شدن رفته و احتمال وقوع آتش‌سوزی وجود دارد که آمادگی لازم برای مقابله با این حوادث و مخاطرات نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های توسعه استان نشان از صنعتی شدن هرمزگان طی سال‌های آینده دارد، اضافه کرد: در حدود 1700 واحد تولیدی، صنعتی و خدماتی در استان هرمزگان در سال گذشته وجود داشتند که طبق اعلامی که به اداره کل حفاظت محیط‌زیست شده بیش از 850 واحد فعال و 150 واحد به‌صورت مستمر مورد پایش قرار می‌گیرند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با تأکید بر اینکه به دنبال کاهش آلایندگی در زمینه‌های مختلف هستیم، اظهار کرد:  طی سه سال گذشته یک هزار و 493 مورد پاسخ به استعلامات اداره کل حفاظت محیط‌زیست از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط صورت گرفته و 102 مجوز استقرار واحد تولیدی، صنعتی و خدماتی بزرگ‌مقیاس صورت گرفته که عمدتاً به پرورش میگو اختصاص یافته است.

وی با بیان در کنترل آلودگی هوا نیز مبنای اجرایی ما قانون هوای پاک است که صنایع فعال استان دارای سیستم کنترل آلودگی هوا هستند، گفت: از 25 واحد صنعتی که باید این سیستم را نصب کنند تنها نیمی آن را نصب و مابقی یا در حال نصب یا در حال ساخت و اجرا هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با اشاره به اینکه 7 مرکز معاینه فنی در استان هرمزگان مورد پایش هستند، تصریح کرد: پیگیری افزایش و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری و ایجاد کمربند سبز شهرها و حریم سبز بزرگراه‌ها با کمک صنایع موجود در استان در اولویت کاری‌مان قرار دارد.

وی با بیان اینکه پنج کانون مهم و 28 نقطه بحرانی گردوغبار در هرمزگان وجود دارد، اضافه کرد: در سال‌های گذشته 318 هزار هکتار از اراضی استان هرمزگان در کانون بحران گردوغبار قرار گرفتند که دو دستگاه پایش ثابت خریداری و در حال نصب در بندرخمیر و جاسک است و چهار دستگاه سیار نیز در حال پایش مستمر هستند تا گزارش‌های لازم را نیز جمع‌آوری کنیم.

مسیحی با اشاره به اینکه استانداردهای لحظه‌ای در فاضلاب شهر بندرعباس در زمستان 96 دو برابر و در زمستان سال 97 نیز با کاهش چشمگیری روبرو بوده، خاطرنشان کرد: در بهار نیز همان روند زمستان سال گذشته ادامه دارد و رسیدن به زیر استانداردها نیاز به عزم جدی شرکت آب و فاضلاب و متولیان امر دارد.

وی با بیان اینکه 28 نقطه از ساحل شهر بندرعباس مورد پایش قرار می‌گیرد، تصریح کرد: سه‌نقطه پارک‌های غدیر، ورزش و دولت سالم، پنج نقطه خواجه عطا، خور گورسوزان، پارک کپشکن و سورو(در دو ناحیه) آلوده هستند و شهرداری بندرعباس مکلف به نصب پرچم‌های نشان‌دهنده سالم یا آلوده بودن است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با اشاره به اینکه پلاژ بانوان بندرعباس نیز در ناحیه آلوده قرار دارد، اظهار کرد: این آلودگی به فاضلاب شهری برمی‌گردد و رفع آن به همت جمعی و بین دستگاهی نیاز دارد.

مسیحی با یادآوری اینکه در شورای حفاظت حقوق بیت‌المال رئیس‌کل دادگستری هرمزگان مهلت زمانی دوماهه برای شرکت آب و فاضلاب برای رفع معضل فاضلاب تعیین کرد، افزود: در جلسه بعدی مواردی که این شرکت برای تعمیرات سازه‌های خود باید انجام می‌داد، بیان و فرصت زمانی بیشتری برای رسیدن به استانداردهای لازم داده شد.

وی با اشاره به اینکه روزانه یک هزار و 254 تن پسماند عادی تولید می‌شود که 794 تن آن در شهر تولید و مابقی در روستاها تولید می‌شود، تصریح کرد: میانگین تولید روزانه برای هر نفر 705 گرم است و تنها 15 درصد از  پسماندهای استان برای بازیافت استفاده و 85 درصد آن به‌صورت اصولی و غیراصولی دفن می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان بیان کرد: دو بیمارستان شریعتی و کودکان فاقد دستگاه بی‌خطر ساز زباله‌های عفونی هستند که بیمارستان کودکان در حال نصب تجهیزات این موضوع است.

مسیحی در خصوص اقدامات این اداره کل در مبارزه با هجوم ملخ‌های صحرایی، گفت: این موضوع هرساله وجود داشت اما امسال گستردگی آن وسیع‌تر بوده و پراکندگی بیشتری را در بر گرفته است.

وی با بیان اینکه به‌طور حتم سم‌پاشی مزارع و اراضی کشاورزی بر روی محیط‌زیست تأثیر دارد، تصریح کرد: نوع سم‌پاشی و دوز آن مهم و شاید بر روی چهارپایان اثرات کمی داشته باشد اما بر تنوع حشرات تأثیرات منفی خواهد داشت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پیشنهاد فرماندار بندرعباس در خصوص مبارزه فیزیکی یکی از پیشنهادات خوب در جهت کاهش خسارات به سایر حشرات است، خاطرنشان کرد: کشور ناگزیر به سم‌پاشی بوده و شاید این مبارزه فیزیکی پیشنهادی فرماندار بندرعباس بتواند کمی از این خطرات زیست‌محیطی را کاهش دهد.

وی ادامه داد: بخشی از ملخ‌ها را می توان با مبارزه فیزیکی از بین برد اما دسترسی به‌تمامی مناطق برای زنده گیری ملخ‌ها وجود ندارد و مجبور به استفاده از سم‌پاشی هستیم.

مسیحی با بیان اینکه در طرح زنده گیری ملخ‌ها استعلامی از اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان نشد اما پیشنهاد خوبی است و استقبال می‌کنیم، اظهار کرد: پیشنهاد شده از سموم و روش‌هایی بهره برده شود که کمترین آسیب را به محیط‌زیست وارد کند.

وی در خصوص آلایندگی نیروگاه برق بندرعباس نیز خاطرنشان کرد: اخطارهای لازم به نیروگاه برق بندرعباس داده شده اما متأسفانه همچنان بخشی از سوخت آن از مازوت بوده و به‌محض دستور سازمان محیط‌زیست اقدامات قانونی را انجام خواهیم داد.

مسیحی با بیان اینکه یکی از شروط توسعه واحد F این نیروگاه خارج کردن سوخت مازوت از این نیروگاه بود، اضافه کرد: این موضوع را به‌طور حتم پیگیری و تلاش داریم میزان آلایندگی‌اش را کاهش دهیم و از وضع موجود هیچ رضایتی نداریم.

وی با بیان اینکه از هیچ صنعتی که تخلف می‌کند به‌راحتی عبور نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: تمامی اختیارات قانونی لازم برای برخورد با صنایع متخلف به کار خواهیم بست و تا حصول نتیجه لازم نیز از حق قانونی خود دست نخواهیم کشید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان ادامه داد: میزان صنایع آلاینده استان از 9 واحد در سال 96 به 20 واحد در سال گذشته رسید که بیشترین آلایندگی آن مربوط کارخانه آسفالت سازی و شرکت نفت فلات قاره مربوط می‌شود که  شرکت نفت فلات قاره عوارض آلایندگی خود را به استان بوشهر می‌پردازد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه