English

موسوی بهار در گفتگوی اختصاصی با موج مطرح کرد:

اجرای برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون بعد از ماه رمضان/مردم مراقب سودجویان باشند

موسوی بهار ضمن اشاره به اجرای برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون بعد از ماه رمضان در اجرای این برنامه از مردم خواست که مردم مراقب سودجویان احتمالی باشند.

اجرای برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون بعد از ماه رمضان/مردم مراقب سودجویان باشند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج همدان، سید حبیب‌اله موسوی بهار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در گفتگوی اختصاصی با موج  ضمن اشاره به برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون که از ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ راه اندازی شد و تا ۱۷ تیرماه ادامه دارد، اظهار داشت: تا پایان ماه رمضان برنامه ریزی ستادی و اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد و سنجش فشار خون بعد از ما رمضان انجام می‌شود.

 

برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون بعد از ماه رمضان

موسوی بهار با بیان اینکه در ایام ماه مبارک رمضان فشار خون خیلی قابل اتکا نیست و هم اکنون مردم روزه‌دار هستند و فشار خون در ساعت مختلف متفاوت است، گفت: به همین دلیل بعد از ماه رمضان این طرح اجرا خواهد شد از ۱۷ خردادماه تا ۱۷ تیرماه طی مدت زمان یک ماه فشار خون جمعیت بالای ۳۰ سال زنان باردار بیماران کلیوی سنجش خواهد شد. 

 

روش‌های انجام کنترل فشار خون

وی افزود: تمامی اهالی استان که شرایط فوق را دارند مورد سنجش قرار می‌گیرند که به روش‌های مختلف انجام خواهد شد.

یکی از این روش ها مراجعه به مراکز بهداشت شهر و روستاست؛ خوبی که این روش دارد این است که سایر اقدامات بهداشتی لازم را هم می توانند در همان مکان انجام دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: در نقاط پر ازدحام جمعیتی چادر یا کیوسک هایی برپا خواهد شد و کارشناسان آموزش دیده با آرم مشخص و روپوش مشخص، خدمات ارائه می‌کنند.

همکارانی که این خدمات را ارائه می‌کنند کارت شناسایی دارند و به هیچ وجه به درب منازل مراجعه نخواهند کرد و مازاد بر آن چیزی نخواهد خواست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: اگر کسانی مراجعه کرده و درخواست وجه داشتند و یا اطلاعات بیشتر یا اگر خواستند وارد منازل شوند، اینگونه افراد از ما نیستند.

موسوی بهار اضافه کرد: ما فقط فشار خون را می سنجیم و کد ملی و شماره تلفن موبایل را دریافت می‌کنیم هیچ اطلاعاتی غیر از آن را نخواهیم خواست. مردم مراقب سودجویان باشند.

وی مطرح کرد: راه دیگر در سنجش در منزل است اگر کسی شرایط سنجش فشار خون در منزل را داشته باشد می‌تواند عدد فشار خون را به همراه کد ملی و شماره تلفن خود در سامانه‌ای که متعاقباً اعلام خواهد شد، ثبت کند.

وی عنوان کرد: در صورتی که فشار خون فرد نامناسب باشد همکاران ما وضعیت وی را از طریق پیامک یا تماس تلفنی پیگیری خواهند کرد و اطلاعات آموزشی در خصوص سبک زندگی تغذیه و غیره را به وی ارائه خواهند کرد .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در ادامه گفت: ۱۳ روز سنجش خواهند شد و هر روز حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ نفر از همکاران ما در کل استان به سنجش فشارخون مشغول خواهند بود و برآورد می‌شود که چیزی حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار نفر با فشار خون بالا پیدا شود.

 

بی اطلاعی 50 درصد از مردم از فشار خون خود

متاسفانه ۵۰ درصد از کسانی که فشار خون دارند از وضعیت خود اطلاع ندارند و کسانی که اطلاعات دارند کنترل خوبی روی فشارخون خود ندارند.

موسوی بهار افزود: می خواهیم با این کار از مرگ زودرس و عوارض ناشی از فشار خون مانند سکته قلبی و غیره قدم بزرگی در راستای بهداشت برداریم.

توصیه اصلی من این است که در راه اصلاح سبک زندگی و تغذیه کاهش مصرف نمک است که متاسفانه مصرف نمک در میان ایرانیان حدود ۱۳ گرم در روز است که این عدد بیش از دو برابر از حد مجاز بالاتر است.

وی مطرح کرد: تلاش ما این است که بتوانیم حدود ۳ گرم این میزان را کاهش دهیم و این میزان مقداری زیادی از فشار خون و سکته قلبی و مرگ های ناگهانی کاهش خواهد داد.

توصیه بعدی تحرک جسمی ورزش و فعالیت است که پیاده روی و کاهش مصرف شیرینی‌جات و شکر هم موثر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا تاکید یه خودمراقبتی کرد و گفت: خود مراقبتی فقط مربوط به تغذیه نیست و در موارد دیگر نیز خودمراقبتی لازم است.

در حین کار و زندگی و ... خود مراقبتی داسته باشیم به عنوان مثال اهمال در رانندگی، سلامت زیادی از شهروندان را به خطر انداخته است و در طی یک ماه و نیم گذشته متاسفانه چندین کودک بر اثر برخورد با ماشین ها در داخل شهر جمع ما را ترک گفته اند.

موسوی بهارعنوان کرد:  هم اکنون استان همدان از استان هایی است که طی چندین سال متوالی هر ساله زاد و ولد آن کم شده است  و در این شرایط کاهشِ زاد و ولد، چند کودک هم به همین راحتی از دست می‌روند که نیاز به توجه مردم است.

چرا رانندگی در داخل شهر باید طوری باشد که بچه هایی که داخل کوچه در حال بازی هستند با تصادف از بین بروند؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون که از ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ راه اندازی شد و تا ۱۷ تیرماه ادامه دارد، اظهار داشت: تا پایان ماه رمضان برنامه ریزی ستادی و اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد و سنجش فشار خون بعد از ما رمضان انجام می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه