English

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خبرداد؛

اجرای مبارزه بیولوژیک در بیش از ۲۳هزار هکتار از مزارع کشاورزی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از اجرای مبارزه بیولوژیک در بیش از 23هزار هکتار از مزارع کشاورزی خبر داد.

اجرای  مبارزه بیولوژیک در بیش از 23هزار هکتار از مزارع کشاورزی

به گزارش خبرگزاری موج همدان، شهرام پیشه‌ور ، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یکشنبه 8 اردیبهشت در جمع خبرنگاران،  با بیان اینکه مدیریت تلفیقی آفات یکی از فعالیتهای مهم حفظ نباتات است و  افزود: در مدیریت تلفیقی چند روش مبارزه با آفات در کنار هم اجرا می‌شود.

پیشه‌‍ور با اشاره به اینکه مبارزه غیرشیمیایی یکی از اولویت‌های اصلی مبارزه با آفات کشاورزی است، گفت: در سال گذشته در 759 هکتار از محصولات سبزی وصیفی و گلخانه‌ای استان همدان مبارزه با آفات به صورت تلفیقی و بیولوژیک صورت گرفته که نسبت به سال 96 افزایش 12 درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه در کنار کاهش مصرف سموم، اقدام به حذف سموم پرخطر و جایگزینی سموم سالم صورت گرفته است، ادامه داد: در سال گذشته 23هزار و 912 هکتار از مزراع تحت پوشش مبارزه بیولوژیک قرار گرفته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از کاهش مصرف سموم شیمیایی در مزارع استان همدان خبرداد و گفت: میزان مصرف سم در استان همدان طی سالهای گذشته از 700 تن در سال به 460 تن در سال رسیده است.

 

ردیابی عوامل بیماری زا 

 وی با بیان اینکه امسال66 هزار و311 هکتار از مزارع کشاورزی استان  در قرنطینه نباتی قرار گرفت، افزود: در 93 هزار هکتار از این اراضی ردیابی و کنترل عامل مورد نظر صورت گرفت.

پیشه‌ور با اشاره به اینکه همدان 1.2 مساحت کشور را دربر دارد، عنوان کرد: 5 درصد تولیدات بخش کشاورزی کشور توسط کشاورزان همدان تولید می‎شود.

وی  با بیان اینکه حفظ نباتات یکی از سازمان های مستقل جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات جزو سازمانهای واکنش سریع کشور است و هر لحظه باید آماده باشد تا در وقوع بحران باید شروع به کار کند.

پیشه‌ور ادامه داد: مهمترین وظیفه حفظ نباتات قرنطینه گیاهی است که به دو صورت داخلی و خارجی انجام می‌گیرد به‌طوریکه در قرنطینه  داخلی از ورود بیماریها و آفات سایر استان های کشوربه داخل استان جلوگیری می‎شود و در قرنطینه خارجی از ورود عوامل خسارت زایی که در کشور وجود ندارد جلوگیری صورت می‌گیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه امسال در 3 حوزه موضوع قرنطینه پیگیری و انجام شد، خاطرنشان کرد:  امسال در بخش درختان میوه، نهالستانها و سیب‌زمینی قرنطینه و کنترل عوامل صورت گرفت.

 

تولید کنه شکارگر

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به پرورش حشرات مفید در استان همدان، یادآور شد: درحال حاضر در استان همدان 2 نوع زنبور براکون و تریکوما  تولید می‌شودکه در سال گذشته 2510 هکتار از مزارع مبارزه با آفات توسط این زنبورها انجام گرفت.

پیشه‌ور از پرورش کنه شکارگر برای اولین بار در همدان خبرداد و افزود: برای اولین بار شرکت دانش بنیانی در استان تأسیس شد که کنه شکار گر را تولید و پرورش می‌دهد و این کنه در گلخانه‌های استان مورد استفاده قرار می‌گیرد به‌طوریکه در سال گذشته 3 هکتار از گلخانه‌های استان همدان تحت پوشش کنه شکارگر قرار گرفت.

 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان و شبکه های مراقبت  در

وی با اشاره به  مبارزه با ملخ در مزارع، گفت: همه ساله بسته به سطح و نوع ملخ در مزارع مبارزاتی صورت می‌گیرد که در سال گذشته هیچگونه مبارزه‌ای در استان با ملخ انجام نگرفت اما امسال با توجه به اینکه 7 استان با هجوم ملخ‌های صحرایی (دریایی) مواجه شده اند دیده بانی هایی در مزارع استان صورت گرفته  و تأمین سم شده است.

وی خاطرنشان کرد: ملخ های صحرایی(دریایی) از شبه جزیره عربستان وارد کشور می‌شوند این گونه از ملخ ها قدرت پروازی بالایی داشته و از طریق دریا به کشور ما وارد شده است.

پیشه‌ور ادامه داد: در 60 هزار هکتار از مزارع کشور  مبارزه با ملخ صحرایی صورت گرفته و سطح آلودگی این ملخ ها در مزارع بین 200 تا 300 هزار هکتار تخمین زده شده است.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهارکرد: با توجه به سرما و بارندگی در استان همدان ملخی وجود نداشته اما همچنان شبکه های مراقبت  در پهنه‌های استان فعال شده و روزانه دیده بانی می‌شود.

وی درباره آفت کرم خراط نیز یادآور شد: این کرم آفتی چوبخوار است و میزبان های زیادی دارد که در خشکسالی سالهای گذشته  طغیان کرده است اما با توجه به بارشهای خوبی که صورت گرفته و مدیریت تلفیقی در باغات و تغذیه،  درختان آسیب دیده احیا می‌شوند.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: در 1200 هکتار از باغات استان همدان با اختلال در جفت یابی و در 300 هکتار از طریق فرمون گذاری مبارزه صورت گرفته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی