English

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خبر داد :

۵۳ هزار هکتار از اراضی آبی کردستان مجهز به سیستم نوین آبیاری است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: 53 هزار هکتار از اراضی آبی استان مجهز به سیستم نوین آبیاری است که این میزان 2 برابر میانگین کشوری است.

53 هزار هکتار از اراضی آبی کردستان مجهز به سیستم نوین آبیاری است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، خالد جعفری پیش از ظهر امروز سه شنبه در سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه خشک که با محوریت آب، انسان‌ و طبیعت در سنندج برگزار شد، اظهار داشت: براساس برآوردهای مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی و نیرو، رواناب های استان بیش از پنج میلیارد مترمکعب است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: اگر 40 درصد این آب برای حق آبه زیست محیطی و حوزه های پایین دست در نظر گرفته شود، برای 60 درصد آب رواناب می بایست بیش از 400 تا 450 هزار هکتار زمین آبی در این استان باشد که در حال حاضر سطح اراضی آبی حدود 130 هزار هکتار است.

جعفری با اشاره به اینکه ظرفیت سدهای استان 2 میلیارد و 800 میلیون مترمکعب است، افزود: حدود 290 میلیون مترمکعب معادل 11 تا 12 درصد از آب سدهای استان مورد استفاده بخش کشاورزی قرار می گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: 53 هزار هکتار از اراضی آبی استان مجهز به سیستم نوین آبیاری است که این میزان 2 برابر میانگین کشوری است.

وی با اشاره به اینکه سیستم آبیاری تحت فشار بهره وری آب را تا 90 درصد افزایش می دهد، گفت: راندمان آبیاری در استان از 30 به 47 درصد رسیده است.

جعفری با بیان اینکه طی چند سال اخیر اقداماتی برای استفاده بهینه از آب انجام شده است، افزود: در راستای صرفه جویی در مصرف آب هزار و 33 هکتار کشت نشایی از ارقام کم آب بر در سال زراعی جاری در استان استفاده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در چهار سال اخیر اقدام به اجرای پروژه مشترک ایکاردا کردیم که هدف گذاری شده طی پنج سال سطح اراضی دیم به 345 هزار هکتار رسانده شود.

جعفری اضافه کرد: از یک میلیون و 220 هزار هکتار از اراضی استان یک میلیون و 90 هزار هکتار آن دیم است که سالانه حدود 560 هزار هکتار آن به کشت گندم اختصاص می یابد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه