English

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان؛

بازار چارسوق شهر اردکان ۴۰۰ سال قدمت دارد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان گفت: بازار چارسوق شهر اردکان مکان تاریخی هنر معماری کویر 400 سال قدمت دارد.

بازار چارسوق شهر اردکان 400 سال قدمت دارد

به گزارش خبرگزاری موج یزد، حمید مشتاقیون رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان گفت: ‌بازار چارسوق شهر اردکان مکان تاریخی هنر معماری کویر در دوران صفوی و بازاری مسقف با طولی نزدیک به یک کیلومتر بوده که شهر را زینت داده و زمانی بزرگ‎‎ ترین چار سوق جنوب کشور محسوب می‎‎شده است به شماره 32051 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

وی اضافه کرد:‌ قدمت برخی بناهای آن به دوران قاجاریه برمی گردد که بیش از 400 سال قدمت دارد و از مقابل باغ ملی آغاز و به میدان کوشک نو ختم میشده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی اردکان با بیان اینکه چارسوق در قاعده شبه دایره‎‎ای به شعاع معادل 10 متر بوده که دارای هشت ضلع و چهار دهنه آن را مغازه تشکیل می‌داده تصریح کرد:‌ این بنا دارای یک گنبد مخروطی شکل بود که 32 وجه دارد و ارتفاع آن به 6 متر می‌رسید، به طوری که از حوالی ترک‌آباد نیز قابل‌ رویت بوده و انتهای این بنای مخروطی‌شکل با کلاه‌فرنگی پوشانده میشده و در نقش نورگیر عمل می‌کرده است.

مشتاقیان اظهار داشت: ‌از ظرافت‌هایی که در معماری و طراحی بازار وجود داشته، عبور آب از وسط آن بوده؛ آبی که نماد حیات و سرزندگی است، این آب از قنات نیلی تأمین می‌شده و تا انتهای بازار ادامه داشته است.

این بازار دارای بازارهای فرعی بوده که از آن مشتق می‌شده‌اند، مانند بازار چلونگرها که بقایایی از آن به‌جای مانده است؛ اما شاهکار معماری آن، تلاقی بازار اصلی با بازار کوچک‌تری بوده است که بقایای آن، امروزه نمادی گشته است برای بازار قدیمی اردکان، این تلاقی به چهارسوق یا به بیان عامیانه، چارسوق معروف بوده است.

بازار در حوالی سال 1336 در اثر بارش زیاد باران آسیب دید که توسط مرحوم استاد محمد شابل و استاد میرزا محمد دهستانی مرمت شد اما انگار تصمیم بر این گرفته شده بود تا این قلب تپنده اردکان با تمام خاطرات، خوشی‌ها و ناخوشی‌هایش، برای همیشه به تاریخ بپیوندد و بنا بر آنچه که معروف است در تاریخ 28 بهمن‌ماه سال 1338 این تصمیم عملی شد و بازاری که 400 سال در برابر آفتاب کویر و طوفان و باران مقاومت کرده بود، سرانجام قسمت اعظم آن در این سال در برابر کلنگ و تیشه تجددطلبان فرو ریخت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه