English

مدیر مرکز تحقیقات درمانی دیابت استان یزد؛

چاقی عامل اصلی بیماری سرطان و دیابت است/ ۴۶ درصد دانش آموزان دختر یزدی چاق هستند

مدیر مرکز تحقیقات درمانی دیابت استان یزد گفت: به طور متوسط 46 درصد از دختران دانش آموز استان یزد دچار اضافه وزن یا چاقی هستند و این در حالی است که چاقی عامل اصلی بیماری دیابت، فشار خون، سکته و سرطان است.

چاقی عامل اصلی بیماری سرطان و دیابت است/ 46 درصد دانش آموزان دختر  یزدی چاق هستند

به گزارش خبرگزاری موج یزد، سید محمد رضا آقایی  مدیر مرکز تحقیقات درمانی دیابت استان یزد در هفتمین نشست شورای سلامت میبد با موصوع جامعه ایمن و دیابت و چاقی با ارائه آماری ازچاقی، بی تحرکی، فشار خون و دیابت افزود: یزدی ها در کل کشور رتبه چهارم در چاقی، رتبه پنجم در بی تحرکی، رتبه ششم در مصرف فست فود، رتبه پنجم در دیابت و رتبه نهم در فشار خون دارند.

وی تصریح کرد : در اکثر این موارد شهرستان میبد رتبه بالایی را در استان دارد.

مدیر مرکز تحقیقاتی، درمانی دیابت استان یزد با بیان اینکه در بین هفت دانشگاه علوم پزشکی در کشور یزد رتبه بالایی را در زمینه چاقی و در استان یزد ، میبد رتبه اول را در این زمینه در میان جوانان داشته، اظهار داشت : در کشور 5 تا 10 میلیون نفر دیابتی و 5 تا 10 میلیون نفر نیز افراد پیش دیابتیک وجود دارند.

وی همچنین گفت: به طور متوسط 46 درصد از دختران دانش آموز استان یزد دچار اضافه وزن یا چاقی هستند. 

آقایی دو علت اصلی برای پنج بیماری سرطان، فشارخون، سکته های قلبی و مغزی و دیابت را چاقی و تحرک بدنی پایین عنوان کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه اگر دقت کنیم تعداد فست فود فروشی ها در استان یزد مساوی یا بیش از تعداد پزشکان عمومی است، از اجرای کمپین و یا پوشش همگانی برای فرهنگ سازی تغذیه و تحرک بدنی خبر داد که عزم جدی عموم مردم را می طلبد.

آقایی گفت : این کمپین و پویش همگانی و طرح آن در مرکز دیابت بررسی علمی و مورد تایید قرار گرفته و ثبت شده است .

مدیر مرکز تحقیقاتی، درمانی دیابت استان یزد خاطرنشان کرد : با اجرای این کمپین در سایه اطلاع رسانی و آموزش کارشناسان و تشکیل گروه های 5 تا 10 نفره ،افراد داوطلب می توانند در طی 3 ماه پنج کیلو وزن خود را کاهش دهند تا به دنبال آن حداقل 5 درصد تا 15 درصد از مبتلا شدن خود به دیابت جلوگیری کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار نیز در این نشست با اعلام آمادگی در اجرای کمپین تغذیه و تحرک بدنی پیگیری مسائل مناسب سازی و نیز مباحث میراثی و گردشگری را خواستار شد.

علیرضا ابوالحسنی در ادامه با تشکر از خدمات شهرداری و توصیه به رسیدگی به سیما و منظر شهر میبد تصریح کرد: دبیرخانه جامعه ایمن باید ایده دهد ، همچنین خط مشی و شرح وظایف تعیین کند.

در این نشست به فعالیت های انجام شده در حوزه شهرداری و دهیاری ها اشاره شد.

مرکز شهرستان 104هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه