English

بستک در طول تاریخ تمدنی میراث ساز و میراث دار بوده است/میراث نامملوس بستک شناسایی و ثبت ملی شود

مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: شهرستان بستک در طول تاریخ تمدنی میراث ساز و میراث دار بوده است، فرهنگ میراث داری و میراث سازی اصولی و ساختاری هستند که طی سالیان طولانی در بستک ادامه داشته و دارد.

بستک در طول تاریخ تمدنی میراث ساز و میراث دار بوده است/میراث نامملوس بستک شناسایی و ثبت ملی شود

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، سید هادی احمدی روئینی مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور در نخستین همایش معماری بستکی، اظهارکرد: با هر عنوانی که همایش معماری بستکی برای اولین بار آغاز به کار کرده به نظر می رسد به نقطه مورد هدف خود رسیده است، امیدوارم این گونه فعالیت های فرهنگی در بستک ادامه دار باشد و در مقیاس های بزرگتری برگزار شود.

سید هادی احمدی روئینی با بیان اینکه کمتر کسی هست که معماری بستکی را به واسطه ی هنر و معماری بستکی نشناسد، عنوان کرد: همه کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند، می دانند که هنر و معماری بستکی به واسطه همت بالای بستکی ها نامی را تحت عنوان هنر و معماری بستکی در کشورهای حاشیه خلیج فارس و هندوستان به جا گذاشته است.

وی ضمن تاکید بر اینکه شهرستان بستک در طول تاریخ تمدنی میراث ساز و میراث دار بوده است، گفت: از دیدگاه میراث فرهنگی تمدن ها و نسل ها به سه دسته؛ میراث ساز، میراث دار و میراث خوار تقسیم شده اند که بدترین نوع آن میراث خواری است که هیچ تولیدی نداشته و آنچه را که گذشته گان ایجاد کرده اند را مصرف می کنند. اما میراث داری و میراث سازی اصولی و ساختاری هستند که تمدن ها آن را ادامه می دهند.

معماری بستکی

میراث نامملوس از جنبه های خشت و گلی میراث فرهنگی مهمتر است

احمدی روئینی میراث نامملوس را از جنبه های خشت و گلی میراث فرهنگی مهمتر دانست و تصریح کرد: موردی که در فرهنگ و هنر بستک به آن کمتر پرداخته شده میراث نامملوس بستک است، این میراث در دل و جان جامعه باقی می ماند و با هیچ سیل و زلزله ای از بین نمی رود. اگر میراث معنوی که دانش معماری هم جزئی از آن است باقی بماند. هنر، فرهنگ و معماری همانند ققنوسی از زیر خاکستر باز متولد می شود.

مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور با تاکید بر اینکه میراث نامملوس بستک باید شناسایی و ثبت ملی شود، گفت: متاسفانه در کشور در حوزه معماری بیشتر به داشته های خود افتخار می کنیم، این داشته ها به عنوان پایه خوب است اما باید جایی برسیم که بتوانیم ایده های معماری خود را صادر کنیم.

معماری بستکی 2

معماری ایرانی دچار فراموشی شده است

سید هادی احمدی روئینی عدم ایجاد سبک جدید معماری در ایران را یک بیماری و حاصل فراموشی مردم و سیاست گذاری های حاکمیت دانست و بیان کرد: تمام کشور به این بیماری مبتلابه شده اند، این روند باعث شده است تا مدیریت معماری را طی سال های گذشته از دست بدهیم.

مواردی مانند معماری بستک در کشور بسیار کم است

وی با بیان اینکه بستک وضع حال مردم ایران را نمایندگی می کند، تصریح کرد: باید از این فراموشی که هنر و معماری ایران را دچار خود کرده است نجات پیدا کنیم و به یادمان بیاوریم که چگونه با موضوعات معماری و طبیعت اطراف برخورد کنیم.

احمدی روئینی بهترین گزینه برای رسیدن به توسعه پایدار در بستک را گردشگری دانست و عنوان کرد: مواردی مانند معماری بستک در کشور بسیار کم است و صنعت گردشگری تنها با معرفی فرهنگ و هنر محقق خواهد شد.

فریدون همتی استاندار هرمزگان در همایش معماری بستک افزود: بهره مندی از استعداد و توانمندی‌های جوانان در منطقه بستک علامت مثبتی برای آینده روشن غرب استان است.

وی از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان خواست تا عملیات بازسازی دو اثر معماری در کوخرد با نام‌های خانه کاظم و دوگنبدان از فردا آغاز شود.

استاندار هرمزگان در خصوص توسعه زیرساخت‌ها در بستک نیز افزود: برای تکمیل جاده بستک -جناح -چارک بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در سفر ریاست جمهوری اختصاص یافته است.

نماینده مردم غرب هرمزگان نیز گفت: بستک نه تنها در معماری بلکه در فرهنگ و هنر و فن آوری و سیاست پیشگام و برجسته بوده است.

ناصر شریفی افزود: فرهنگ و تمدن دیرینه بستک تنها با صیانت، حفاظت و احیاء میراث گذشتگان پایدار است.

بستک 2 (1)

رضا برومند مدیر کل میراث فرهنگی استان گفت: در شهرستان بستک تعداد ۷۰ اثر آماده ثبت و بیش از ۳۶۰ اثر فرهنگی و تاریخی شناسایی شده است.

وی افزود: بستک را در آینده‌ای نزدیک به عنوان الگویی از میراث فرهنگی استان هم در سطح استان و هم در سطح ملی و بین المللی معرفی خواهد شد.

در این همایش از تمبر یادبود و کتاب سبک معماری بستکی اثر فریدون فراهانی رونمایی شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه