English

رئیس سابق انجمن سینمای جوانان یزد:

تحلیل فیلم دنیای ژوراسیک در حوزه هنری یزد/ باید زیبایی به درستی به زبان سینما ترجمه شود

تحلیل فیلم دنیای ژوراسیک، سقوط پادشاهی با حضور حسین روشن بخش رئیس سابق انجمن سینمای جوانان یزد در حوزه هنری یزد برگزار شد.

تحلیل فیلم دنیای ژوراسیک در حوزه هنری یزد/ باید زیبایی به درستی به زبان سینما ترجمه شود

به گزارش خبرگزاری موج یزد، هفتاد و پنجمین نشست باشگاه فیلم حوزه هنری یزد به اکران و تحلیل فیلم سینمایی دنیای ژوراسیک، سقوط پادشاهی به کارگردانی آنتونیو بایونا اختصاص داشت.

در این نشست‌ که جمعی از اهالی سینما حضور داشتند این فیلم به نمایش در آمد و در ادامه حسین روشن‌بخش نویسنده، کارگردان و رئیس سابق انجمن سینمای جوانان یزد به تحلیل و بررسی آن پرداخت.

حسین روشن‌بخش گفت: سینمای ایران، هند و چین به خاطر اصالت در نگاه و فرهنگ غنی خود می‌تواند در برابر سینمای هالیوود مقاومت کند.

وی با اشاره به این که به نظر من یک فیلم می‌تواند کلاس درس خوبی برای مخاطب باشد گفت: اگر چه ممکن است ما از دیدن یک فیلم لذت نبریم ولی می‌توان بارها آن اثر را با دقت و تأمل دید و از آن چیزهای زیادی یاد گرفت و ضرورت دارد که این اتفاق بیفتد، زیرا این فیلم‌ها از نظر تکنیک و ساختار در جهتی که انتخاب کرده‌ایم، در رأس قرار می‌گیرند.

روشن بخش در همین رابطه افزود: بهترین کیفیت یک فیلم علمی ـ تخیلی که در ساخت آن از انیمیشن نیز استفاده شده را در همین فیلم‌ها می‌توانیم ببینیم.

وی با بیان این که در ساخت این اثر یک گروه متخصص و نخبه در حوزه‌های مختلف همکاری داشته‌اند ادامه داد: در این گونه آثار نهایت تکنیک و تکنولوژی در سینما به کار گرفته شده و موسیقی، درام و بازی بازیگران هدفمند است.

این کارشناس سینما با اشاره به این که دنیای ژوراسیک، سقوط پادشاهی یا این مجموعه فیلم‌ها، بی‌تردید تک بُعدی نیستند بلکه فیلمی عمیق هستند بیان کرد: وقتی شما با جزئیات بیشتر درگیر فیلم شوید و آن را تحلیل و بررسی کنید به این نتیجه می‌رسید که این فیلم در چند سطح جریان دارد و دارای لایه‌های متفاوتی است.

روشن بخش افزود: در این اثر، مفاهیم به صورت ظریف، هوشمندانه و با دقت در نقاط مختلف فیلم کاشته می‌شود و به طور غیرمستقیم در ناخودآگاه مخاطب اثر می‎گذارد و ممکن است اصلا متوجه نشود که چه اتفاقی روی داده؛ مگر اینکه با نگاه تحلیلی، کارشناسی، عالمانه و با دقت به آن بنگریم و این نکات را کشف کنیم.

این نویسنده با بیان اینکه این فیلم‌ها هدفمند هستند، اظهار داشت: سازندگان این آثار، مفاهیم سیاسی، اجتماعی، ایدئولوژی و نکات مورد نظرشان را در قالب فیلم به مخاطب منتقل می‌کنند. به نظر من آنچه باعث توفیق این فیلم‌ها می‌شود تلاش برای باورپذیری آن است.

رئیس سابق انجمن سینمای جوانان یزد گفت: هرچند دنیای ژوراسیک، سقوط پادشاهی از نظر ساختار، تکنیک، استفاده از زبان سینما و کیفیت، فیلم خوب و بزرگی است اما به نظر من یک فیلم معمولی است که خیلی ماندگار نخواهد بود و به یک اتفاق فرهنگی تبدیل نخواهد شد.

روشن بخش این فیلم را جزو سینمای لذت دانست و ادامه داد: ما از تماشای این فیلم لذت می‌بریم چون با هدف لذت بردن مخاطب ساخته شده و برترین‌های سینمای جهان کنار هم قرار گرفته‌اند تا این اثر را بسازند.

این کارگردان یزدی افزود: برای تولید این فیلم 170 میلیون دلار هزینه شده که در مرحله اول، فروش آن از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد و سود خوبی به سازندگانش رسید.

وقتی زیبایی به درستی به زبان سینما ترجمه شود

این کارشناس سینما در یزد معتقد است تنها سینمای ایران، هند و چین به خاطر اصالت در نگاه و تمدن و فرهنگ غنی خود، می‌تواند در برابر جریان غالب سینمای هالیوود و غرب مقاومت کند و حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی افزود: وقتی زیبایی به درستی به زبان سینما ترجمه شود برای هر انسانی در هر نقطه دنیا می‌تواند جذاب و اثرگذار باشد.

«دنیای ژوراسیک، سقوط پادشاهی» فیلمی اکشن و علمی تخیلی است که در سال 2018 اکران شد.

داستان فیلم: در جزیره‌ای که دایناسورها در آن هستند یک آتشفشان فعال شده است، فعالان محیط زیست در تلاشند تا جان دایناسورها را نجات دهند، اما در این راه با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه می‌شوند.

کریس پرت، برایس دالاس هاوارد، جف گلدبلوم، بی دی ونگ، توبی جونز، ریف اسپال، ایزابل سرمون، جرالدین چاپلین، جیمز کرامول، تد لواین، دنیلا پیندا، توبی جونز و جاستیک اسمیت در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

یادآور می‌شود: نشست‌های تحلیل و بررسی فیلم‌های منتخب ایران و جهان، عصر سه‌شنبه‌ هر هفته با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان به مباحث آموزشی و تحلیلی سینما در نارنجستان هنر حوزه هنری یزد واقع در ابتدای خیابان آیت الله کاشانی، کوچه آزادی برگزار می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه