English

موج گزارش می دهد؛

معضلات شهری در پی باریدن چند قطره باران در بندرعباس/مدارس تخریبی میناب آبستن فاجعه

آب گرفتی معابر و مشکلاتی که برای شهروندان پس از میزان اندکی بارندگی اتفاق می‌افتد حدیث تازه‌ای نیست و انگار در این‌ همه سال هیچ‌گاه عزمی جدی جهت مرتفع کردن این معضل همیشگی وجود نداشته است.

معضلات شهری در پی باریدن چند قطره باران در بندرعباس/مدارس تخریبی میناب آبستن فاجعه

خبرگزاری موج هرمزگان|جهانگیر سایانی، موج تازه‌ی بارندگی از روز یکشنبه استان هرمزگان را فراگرفت و علی‌رغم توصیه‌های مکرر سازمان هواشناسی و اداره‌ی بنادر و دریانوردی هرمزگان مبنی بر شرایط نامساعد دریایی شاهد جدایی برخی شناورهای سبک از لنگرگاه و به گل نشستن آن‌ها در ساحل بندرعباس بودیم.

شناور به گل نشسته

آب گرفتی معابر و مشکلاتی که برای شهروندان پس از میزان اندکی بارندگی اتفاق می‌افتد حدیث تازه‌ای نیست و انگار در این‌همه سال هیچ‌گاه عزمی جدی جهت مرتفع کردن این معضل همیشگی وجود نداشته است.

تقاطع غیر هم‌سطح آزادگان کمتر از یک سال است که افتتاح‌شده؛ به دلیل عدم زه‌کشی مناسب پس از ساخت این سازه در اولین بارندگی شاهد آب‌گرفتگی بخشی از بلوار امام حسین هستیم.

ضعف مهندسی در خیابان‌های قدیمی بندرعباس در مواجهه با چند میلی‌متر بارش باران کاملاً مشهود است. کارنامه‌ای بجا مانده از شهردارانی که تنها اسمی در خاطره‌ای دورند؛ اما به نظر می‌رسد این ضعف چون ارثیه‌ای به شهردار بعدی رسیده و تا امروز همچنان در سازه‌ها و خیابان‌کشی‌های تازه نیز دیده می‌شود و این حکایت درد، حکایتی که سال‌ها تکرار می‌شود به کرر.

آب گرفتگی بندرعباس

البته تمام این معضلات را اگر در کنار قطعی چندساعته‌ی برق در برخی از مناطق بندرعباس قرار دهیم می‌بینیم که چگونه چند میلی‌متر باران می‌تواند زندگی را در شهری که ادعا یا لقب پایتخت تجاری کشور را یدک می‌کشد، مختل کند.

بندرعباس - باران

این مشکل تنها مختص به شهر تجاری و ساحلی بندرعباس نیست در حدود 100 کیلومتر که به سمت شرق بندرعباس برویم، شهرستان میناب از پس درختان نخل، باغ‌های انبه و لیمو رخ می‌نماید.

میزان بارندگی‌های اخیر در این شهرستان بیش از 4 میلی‌متر اعلام‌شده و همین میزان کافی است که تا شاهد آب‌گرفتگی خیابان‌ها، معابر و بازار قدیم میناب باشیم.

باید این موضوع را مد نظر قرار داد که 12 محله از 63 محله‌ی شهر میناب جزء بافت فرسوده‌ی شهری محسوب می‌شود و عدم وجود زیرساخت مناسب در این محله‌ها باعث می‌گردد که باران زندگی را در این مناطق مختل کند. برای مثال در عکس‌هایی که برای تحریریه خبرگزاری موج هرمزگان ارسال‌شده شاهدیم که بارندگی امروز باعث سرازیر شدن گل‌ولای از محله‌ی «پاکوه» به بلوار امام خمینی هستیم.

گل و لای میناب

با توجه به اینکه طی روزهای گذشته سازمان هواشناسی در خصوص این بارندگی اطلاع‌رسانی لازم را انجام داده بود؛ این موضوع احتمالاً می‌توانست با باز کردن چند معبر جهت عبور و هدایت آب به شکل موقت مرتفع گردد و پس از گذار از این بحران برای حل بنیادین آن چاره‌ای جست.

آب گرفتگی میناب

موضوع دیگری که در این شهرستان میناب در چنین مواقعی می‌بایست بسیار جدی گرفته شود موضوع مدارس تخریبی است که با توجه ناامن بودن سقف آن‌ها هرلحظه می‌تواند آبستن حادثه‌ای باشد.

مدارس+تخریبی

به‌هرروی شاید برخی مسئولین می‌بایست این مهم را مدنظر قرار دهند که بخش اعظم مدیریت بحران برنامه‌ریزی برای جلوگیری از پیش آمد آن است، نه صرفاً تشکیل ستادی در هنگام بروز آن و کاسه‌ی چه کنم به دست گرفتن.  

به گزارش موج، تاکنون هیچ‌ گزارشی دقیقی از میزان خسارات بارندگی در بندرعباس و میناب گزارش نشده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه