English

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت؛

توجه به آموزش و توانمندسازی نیروها در ایزوایکو ستودنی است/ اقتصاد علم محور را باید سرلوحه قرار دهیم

معاون وزیر صنعت، معدن، تجارت با هیئت همراه از مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) بازدید به عمل آورد و در جریان طرح‌ها و برنامه‌های این مجتمع صنعتی قرار گرفت.

توجه به آموزش و توانمندسازی نیروها در ایزوایکو ستودنی است/ اقتصاد علم محور را باید سرلوحه قرار دهیم

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، «برات قبادیان» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه‌ی این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: برای من این فرصت بسیار مغتنم بود که از مجتمعی بازدید کنم که اهمیت دانش و فناوری را درک کرده و باوجود داشتن ۵۲۰۰ نفر پرسنل سرپاست و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: کارهایی که اساساً با فناوری سرو کارد دارد را نمی‌توان به‌صورت سنتی اداره کرد و این موضوع به‌درستی در ایزوایکو درک شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان ساخت: کمتر جایی در کشور ما وجود دارد که درزمینه‌ی آموزش از «ایزو» استفاده کند؛ اما این موضوع در ایزوایکو رعایت می‌شود که بسیار اهمیت دارد.

قبادیان بابیان اینکه وظیفه‌ی وزارت صمت آموزش آکادمیک نیروها نیست، گفت: در کشور دانشگاه‌های زیادی وجود دارد که به تربیت نیروهای متخصص می‌پردازد پس‌نیازی به ورود این وزارت به این حوزه نیست؛ اما وزارت صمت وظیفه‌ی توانمندسازی نیروها را بر عهده دارد، البته این مهم نیازمند وجود بستری مناسب است که امروز در ایزوایکو وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از آفت‌های مدیرت در کشورمان عدم استفاده از نیروهای توانمند است، خاطرنشان ساخت: انسان‌های بزرگ از استفاده کردن از افراد توانمند واهمه‌ای ندارند و من معتقدم که دکتر رضائیان یکی از این افراد است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: متأسفانه ما برای اداره‌ی کشور از ظرفیت‌های علمی استفاده نکرده‌ایم و این موضوع باید اصلاح شود چراکه در دنیای رقابتی امروز بدون استفاده از تخصص و افراد توانمند نمی‌توان در رقابت باقی ماند.

قبادیان تصریح کرد: معتقد هستم که ایزوایکو مسیری را که باید پیداکرده است و به‌خوبی در این مسیر پیش می‌رود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به منابع محدود نفتی، گفت: با توجه به اینکه منابع نفتی پایان‌پذیر است؛ ما باید از اقتصاد تک‌محصولی عبور کرده و اقتصاد علم محور را سرلوحه قرار دهیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: باعث خرسندی است که در این مجموعه آموزش‌های استاندار انجام و مهم‌تر از آن ارزیابی دقیقی نیز صورت می‌پذیرد.

قبادیان در ادامه بابیان اینکه الگویی را با عنوان «تاپ» ارائه کرده‌ایم که می‌تواند برای کمک به صنعت بسیار راه گشا باشد گفت: در این الگو افراد دانشگاهی بر اساس نیاز صنعت و مشکلاتی که وجود دارد اقدام به نوشتن پایان‌نامه‌های تحصیلی می‌کنند و با اجرایی شدن آن بسیاری از مشکلات مجتمع‌های صنعتی حل خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: همچنین در این الگو، طرح استفاده از نخبگان دانشگاهی (کارشناسی ارشد و دکترا) که به خدمت سربازی اعزام می‌شوند در چنین مجموعه‌هایی وجود دارد که می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد

وی افزود: در این خصوص تفاهم‌نامه‌هایی را با ستاد مشترک نیروهای مسلح به امضا رسیده و زیرساخت‌ها فراهم‌شده است اما لازم است که این موضوع با مقام معظم رهبری مطرح و موافقت ایشان را نیز کسب کنیم.

قبادیان در پایان گفت: معتقدم که طرح تاپ می‌تواند صنعت کشور را متحول کند.

رضائیان

لازم به ذکر است که «حمید رضائیان اصل» مدیرعامل مجتمع ایزوایکو نیز در این نشست به تشریح فعالیت‌های این شرکت پرداخت.

وی با اشاره به اینکه ایزوایکو بزرگ‌ترین زیرساخت در صنایع دریایی کشور را داراست، گفت: این مجتمع ۱۱۰۰ هکتار وسعت دارد و از یک هلدینگ با ۶ شرکت تشکیل‌شده است.

رضائیان گفت: این مجتمع توانایی ساخت کشتی‌هایی تا ۳۰۰ هزار تن را داراست و علاوه برساخت کشتی‌های مختلف در حوزه‌ی تعمیر شناورها نیز فعالیت دارد و به شکل کاملاً خودگردان اداره می‌شود.

مدیرعامل مجتمع ایزوایکو در تشریح استانداردهای بین‌المللی در صنعت کشتی‌سازی گفت: مؤسسات رده‌بندی در جهان وجود که به کار صنعت دریایی نظارت دارند و کشورهای سازنده محصولات دریایی می‌بایست با نظارت و تائید این مؤسسات اقدام به ساخت محصولات خود کنند.

وی ادامه داد: بر همین اساس ایزوایکو نیز محصولات خود را تحت لیسانس BV فرانسه، GLآلمان، DNV نروژ، KR کره و ... می‌سازد.

رضائیان ادامه داد: یکی از دستاوردهای صنعت کشتی‌سازی در مجموعه‌ی ایزوایکو دستیابی به تکنولوژی ساخت کشتی‌هایی با استانداردهای جهانی است.

مدیرعامل مجتمع ایزوایکو با اشاره به فازهای مختلف پارس جنوبی گفت: نتیجه‌ی ورود مجتمع ایزوایکو به حوزه‌ی فراساحل، ساخت سکوهای گاز فازهای ۱۴، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در سال‌های اخیر بوده است.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از ورود مجتمع ایزوایکو به حوزه‌ی تعمیرات دکل‌های حفاری نفت و گاز، تمام تعمیرات این حوزه خارج از کشور انجام می‌شد، یادآور شد: همان‌گونه که می‌دانید دانش تعمیرات دکل‌های نفتی به شکل انحصاری در اختیار چند کشور است و یکی از دستاوردهای دانش‌بنیان در ایزوایکو دستیابی به دانش تعمیر دکل‌های حفاری نفت و گاز است که این مهم از خروج میزان زیادی ارز از کشور جلوگیری کرده است.

رضائیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود بابیان اینکه در بحث ساخت سکوهای نفتی موضوع جابجایی و راه‌اندازی اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: درگذشته این جابه‌جایی‌ها در انحصار شرکت ماموت هلند بود با توجه به اینکه این شرکت با شروع تحریم‌ها از همکاری با ایزوایکو سرباز زد برای رفع این مشکل به سراغ افراد باتجربه در صنعت حمل‌ونقل رفتیم و دانش مهندسی را در کنار تجربه بکار گرفتیم و باهمت کارکنان این مجتمع توانستیم جابجایی سنگین‌ترین سازه‌ها را (تا 3500 تن) انجام دهیم.

مدیرعامل مجتمع ایزوایکو در ادامه با اشاره به اهمیت زمان در پروژه‌های تعمیرات در حوزه‌ی دریا گفت: درگذشته تعمیرات کشتی‌ها در ایزوایکو بین ۳۰ تا ۳۵ روز انجام می‌شد درحالی‌که رقبای ما در کشورهای حوزه خلیج‌فارس این تعمیرات را در ۸ الی ۱۲ روز انجام می‌دادند.

وی ادامه داد: با تکیه‌بر توان و دانش مهندسان این مجتمع در حال حاضر مدت‌زمان تعمیرات در ایزوایکو به ۱۲ تا ۱۵ روز کاهش‌یافته است.

رضائیان در پایان گفت: ما در این هفت سال با نگاه ویژه‌ای که به نیروی انسانی داشته‌ایم؛ در بررسی‌هایی نخبگان دانشگاهی و جشنواره خوارزمی را در این مجموعه به کار گرفتیم و تحت استانداردهای ایزو اقدام به آموزش کارکنان این مجموعه نمودیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه