English

استاندار اصفهان طرح های جدید برای برقراری جریان دائمی آب در رودخانه زاینده رود را تشریح کرد

استاندار اصفهان در برنامه شبکه استانی " زاینده رود- چالش ها و طرح های جدید"، طرح های جدید مدیریت استان برای برقراری جریان دائمی آب در رودخانه زاینده رود را تشریح نمود.

استاندار اصفهان طرح های جدید برای برقراری جریان دائمی آب در رودخانه زاینده رود را تشریح کرد

به گزارش خبرگزاری موج از اصفهان، محسن مهرعلیزاده در برنامه شبکه استانی " زاینده رود- چالش ها و طرح های جدید" با اشاره به حضور ۱۱ ماهه خود در استان اصفهان، اظهارداشت: در این مدت ۷۰ درصد وقت من صرف حل مشکل زاینده رود شده است و در این مدت به پیمان خود با مردم عمل کرده ام.

وی با تاکید بر اتخاذ راهی اصولی برای حل پایدار مشکل زاینده رود، افزود: تلاش خواهیم کرد آورد سد زاینده رود را با طرح های مختلف از قبیل سد تونل سوم کوهرنگ و طرح بهشت آباد در سطح ۱۲۰۰ میلیون متر مکعب حفظ شود.

محسن مهرعلیزاده به طرح جدید مدیریت استان اشاره کرد و اظهارداشت: اگر از مسیر سد چم آسمان تا نکو آباد در سمت راست و چپ رودخانه زاینده رود لوله ای تعبیه کنیم سهم حق آبه داران در سر دهانه ها توزیع می شود و اجازه برداشت های بی رویه داده نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: کل میزان اضافه برداشت آب برای این طرح ۳۰ میلیون متر مکعب در طول یکسال است که با احتساب هدررفت و بازچرخانی به حدود ۶۰ میلیون متر مکعب افزایش می یابد.

مقام ارشد استان  با اشاره به اینکه از باغ پرندگان در طول زاینده رود تا سد آبشار لوله ای تعبیه شده تا مردم شاهد جاری شدن آب بصورت دائمی در زاینده رود باشند، اضافه کرد: طرح مزبور صرفاً برای دوران خشکسالی و کم آبی است و در دوره ترسالی آب به صورت طبیعی در کل رودخانه جریان پیدا می کند.

وی تصریح کرد: با توجه به لوله گذاری انجام شده، آب جاری شده تا سد آبشار، آب تازه می باشد و از سد آبشار با پیوستن آب پساب تصفیه شده و با کیفیت که با دستگاه های مدرن و به روز تصفیه خانه ها و همچنین با نظارت مستقیم بهداشت محیط، سازمان محیط زیست و سایر دستگاه های نظارتی تایید شده، به آن اضافه می گردد و به سمت تالاب گاوخونی جریان پیدا می کند.

جریان دایمی آب در رودخانه زاینده رود برقرار می شود

استانداراصفهان خاطرنشان کرد: ۴۲ کیلومتر از طرح لوله گذاری در مسیر سد چم آسمان تا نکوآباد و ۱۲ کیلومتر آن در شهر اصفهان پیش بینی شده و ۲ لوله از سد چم آسمان به مبارکه، فلاورجان، قهدریجان، نجف آباد و سد نکوآباد را آب منتقل می کنند و با اجرای ۵۴ کیلومتر لوله گذاری، جریان دایمی آب در رودخانه زاینده رود برقرار می شود.

زاینده رود

محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه یکی از مشکلات ما عدم توزیع عادلانه آب در مسیر زاینده رود می باشد، اظهارداشت: در بالادست زاینده رود بیشتر از حق خود آب برداشت می‌نمایند و برای کنترل این موضوع طرحی توسط مشاور تهیه و آماده اجرا گردیده و در محدوده سد تنظیمی تا چم آسمان که بخشی از آن در استان مجاور است، کنترل برداشت ها با کنتورهای هوشمند انجام می پذیرد.

وی با اشاره به طرح استفاده از پساب تصفیه شده پس از سد آبشار برای کشاورزی و صنعت، اظهارداشت: در این طرح پساب در حد آب گوارا تصفیه می شود و ما این تکنولوژی را در اختیار داریم و امیدواریم به زودی این طرح عملیاتی شود.

استانداراصفهان اظهار امیدواری نمود که این طرح در کنار طرح های عمده مشکل کم آبی اصفهان را برطرف نماید و اصفهان همیشه آباد و زاینده رود آن جاری و صنعت آن فعال باشند.

وی در ادامه به برنامه های سازگاری با کم آبی اشاره کرد و اظهارداشت: امسال آورد حوضه زاینده رود ۵۳۰ میلیون مترمکعب بود، تدابیر و تمهیدات لازم اندیشیده شده تا در وضعیت پایدار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب داشته باشیم که مشکلات کم آبی در صنعت، آشامیدنی، محیط زیست، تالاب گاو خونی، کشاورزی، باغداری و فضای سبز برطرف شود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در دهه ۵۰ حجم ورودی سد زاینده رود به صورت میانگین یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب بوده است، اظهارداشت: امروز تنها ۱۷۱ میلیون مترمکعب آب داریم که امیدواریم حدود ۱.۵ سال دیگر سد کوهرنگ سه به بهره برداری برسد.

وی با تاکید بر اینکه باید تونل سوم کوهرنگ، بهشت آباد و طرح انتقال آب از خلیج فارس به میزان یک میلیارد مترمکعب اضافه گردد، اظهارداشت: تفاهم اولیه انجام شده تا لوله دیگری به ظرفیت ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از خلیج فارس اضافه و به اصفهان برسد اما با توجه به این که باید یکهزار کیلومتر مسیر لوله گذاری شود هزینه سنگینی در برداشته و نیازمند سه تا پنج سال زمان است.

مهرعلیزاده با بیان این که از سال ۱۴۰۰ به بعد به میزان ۱۰۰ میلیون متر مکعب حجم ناشی از انتقال آب از تونل سوم کوهرنگ به سد چم آسمان اضافه می شود، یادآور شد: از سال ۱۴۱۰ به بعد نیز به میزان ۲۵۰ میلیون متر مکعب حجم ناشی از انتقال آب از سد بهشت آباد به سد چم آسمان اضافه خواهد شد.

استاندار اصفهان به اقدامات به موقع مدیریت استان برای جلوگیری از خشک شدن ۱۰ هزار هکتار باغ در اصفهان اشاره کرد و یادآور شد: با پیش بینی های صورت گرفته در خصوص بارش های مهر و آبان، امیدواریم آب بین حق آبه داران و سهم آبه داران به نسبت عادلانه توزیع گردد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی