English

موج گزارش می دهد؛

گاف عجیب اورژانس یا علوم پزشکی یاسوج؟ /پاک کردن صورت مساله به جای اطلاع رسانی صحیح!

گویا تراژدی های عوامل اورژانس و دستگاه های مربوطه در انتشار اخبار حوادث هیچگاه پایانی نخواهد داشت و این بار شاهد سناریویی جدید در انتشار خبر بوده ایم که پس از پیگیری ها متوجه اصلاح شتابزده خبر شدیم.

گاف عجیب اورژانس یا علوم پزشکی یاسوج؟ /پاک کردن صورت مساله به جای اطلاع رسانی صحیح!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، صبح دوشنبه خبری با عنوان روز پرکار اورژانس ۱۱۵ در تصادفات جاده ای چرام  و بالگردهایی که آسمان چرام را برای نجات شهروندان درنوردیدند در فضای مجازی منتشر شد که پس از  مشاهده خبر، شاهد جولان و شتاب زدگی در اطلاع رسانی، بودیم.

در واقع گزارش خبر حاکی از سه حادثه و روز پرکار اورژانس115 بود!! علی جعفری فر سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان چرام  درباره حوادث، اظهار داشت: در حادثه اول در پی تماس با اپراتور دیسپج مرکز شهرستان کهگیلویه مبنی بر یک مورد تصادف بین یک دستگاه خودروی پیکاپ و یک دستگاه خودروی پراید در محور سادات به یاسوج با 4 مصدوم، در ساعت 15:09 اپراتور کدهای 709 سپیدار و 728 سرفاریاب را به محل حادثه اعزام کرد. همچنین کد سادات در ماموریت بود و به دلیل نزدیکی کد 709 سپیدار به محل کد سپیدار فرماندهی حادثه را به‌عهده گرفت و بیماران را تریاژ کرد. با توجه به وخیم بودن حال یکی از مصدومین درخواست بالگرد هوایی داده شد و مصدومین بوسیله کدهای 728،709 و کد هوایی به بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج منتقل شدند.

وی همچنین در ادامه به سقوط فردی از ارتفاع خبر داد و گفت: در حادثه دوم در پی سقوط یک نفر از ارتفاع در منطقه طسوج چرام تیم اورژانس 115 سادات به محل حادثه اعزام و بعد از درمان اولیه مصدوم را تحویل نیروهای هلال احمر دادند.

و در نهایت در حادثه سوم شاهد یک مورد سکته قلبی در منطقه سادات شهرستان چرام  بودیم که به دلیل وخامت اوضاع بعد از درخواست توسط اورژانس هوایی به بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت اعزام شد.

خبر منتشر شده حاکی از آن است؛ مصدوم پس از درمان های اولیه تحویل نیروهای هلال احمر شده است!!

عمق فاجعه در این خبر  زمانی است که در حادثه دوم گزارش شده است که تیم اورژانس 115 سادات به محل حادثه اعزام و بعد از درمان اولیه مصدوم را تحویل نیروهای هلال احمر دادند.

در واقع یکی از  شرح وظایف تکنسین اورژانس پیش بیمارستانی 115 که به ثبت رسید این است که سرعت عمل و آمادگی کامل در اعزام به ماموریت در تمام ساعت کاری است.

  • تریاژ و رعایت دقیق وظایف در حین انجام ماموریت و برخورد علمی با بیمار 
  • حضور مداوم و موثر تکنسین بر بالین بیمار در کابین عقب آمبولانس و حین حمل
  •  معاینه دقیق بیماران ،کنترل علائم حیاتی و شرح حال گیری مناسب و مشاوره با پزشک مرکز 
  • ثابت سازی و انتقال(حمل) مصدومان بر اساس موازین و اصول آموزشی با مشارکت تمامی پرسنل حاضر در صحنه

در واقع باید گفت اورژانس کشور برچه اساس پس از اینکه اقدامات اولیه را انجام می دهد، بیمار را در اختیار نیروهای هلال احمر می گذارد؟!

این موضوع سبب شد تا به سراغ  قنبری روابط عمومی اورژانس  کهگیلویه و بویراحمد برویم و جویای این خبر شویم؛ که البته پس از پیگیری‌های صورت گرفته از سوی روابط عمومی مشخص شد، این حوادث مربوط به روز  جمعه بوده است نه دوشنبه.

قنبری در پاسخ به این سوال که چرا تیم اورژانس مصدوم را در اختیار تیم‌های هلال احمر قرار داده است گفت: روز جمعه فعالیت تیم‌های اورژانس زیاد بود، به طوری که اورژانس هوایی یاسوج 4 سورتی پرواز در مناطق غیر قابل دسترس مستقر و مصدومان را به بیمارستان منتقل کردند، براساس بررسی های قسمت  EOC اورژانس، هلال احمر در ماموریت مذکور حضور نداشت و نمی‌دانم چرا سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان چرام چنین موضوع را مطرح کرده است. در واقع باید گفت حتی حادثه در  منطقه طسوج چرام رخ نداده است، بلکه در بخش مارگون روستای دلی رچ اتفاق افتاده است.

در حالی که خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج در حال پیگیری  این موضوع بود، جعفری فر سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان چرام طی تماس تلفنی که با خبرنگار داشته، این خبر را تکذیب کرد و گفت: این خبر  مربوط به روز جمعه است و خبر را  تنها در اختیار  سایت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج قرار داده است و  اصل خبر را در این سایت می توانید مشاهده کنید.

به گفته وی، نیروهای هلال احمر  در حادثه مستقر نبوده و مصدوم تحویل آنها داده نشده است و خبرنگار استانی در زمان انتشار خبر شیطنت کرده است.

رونمایی از گاف عجیب توسط Google cache

پس از مراجعه به سایت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج متوجه شدیم که خبری که در سایت منتشر شده است مربوط به روز جمعه بوده و خبر همانی بود که سایت استانی آن را  منتشر کرده است اما فقط پارگرافی که حاکی از  تحویل مصدوم به تیم‌های هلال احمر بوده مشاهده نمی شد.

اورژانس گاف1

خبرگزاری موج پیگیر این موضوع شد تا متوجه شود شیطنت از سوی خبرنگار استانی بوده یا بی توجهی عواملی که این خبر را اعلام و منتشر کرده‌اند. پس از پیگیری‌های صورت گرفته از سوی عوامل آی تی خبرگزاری موج (مراجعه به موتور جستجوگر گوگل و سایت های مرجع حافظه نهان و ثبات کننده) مشخص شده که کارکنان  سایت دانشگاه علوم پزشکی خبر  را  چند روز پس از انتشار  ویرایش کرده اند و قصد داشتند این گاف عجیب را به گردن خبرنگار سایت استانی بیاندازند که گوگل اجازه این کار را به آن ها نداد.

اورژانس گاف2

گویا مسئولان یاسوج فکر  نمی‌کردند که خبرنگار  قبل از  اصلاح کارکنان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خبر را برداشته و منتشر کرده باشند و سبب شود تا گاف اورژانس در فضای مجازی تبدیل به سوژه شود. کافی بود مسئولان متوجه اشتباه خود شوند و صادقانه بگویند چنین خطایی صورت گرفته  که پس از مشاهده، آن را اصلاح کردیم . نه اینکه موضوع را تکذیب و  توپ را در  زمین خبرنگار  یا اشخاص دیگر بیاندازد.

حال سوال اینجاست که آیا اورژانس 115 نیز همانند سایر ارگان ها، سامانه هوشمند رصد و پایشگری اخبار را ندارد تا بتواند از این طریق اخبار های مربوط به اورژانس را رصد کند تا شاهد اینچنین گاف‌هایی نباشیم!؟ آیا ارگانی همچون اورژانس کشور دستورالعملی برای اطلاع رسانی ندارد تا اخبار اورژانس پس از رصد منتشر شود تا هر مسئولی درباره اطلاع  رسانی حوادث  دست بکار نشود؟! آیا همه ی اینها برای دیده شدن است؟!

بیشتر بخوانید:

عدم حضور بالگرد اورژانس در مناطق زلزله زده/چه کسی مسئول رسیدگی آمار های شتابزده اورژانس است؟!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه