English

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان خبر داد

بیش از ۱۳۳ هزار اصفهانی خون اهدا کردند/اصفهان رتبه سوم خون‌گیری در کشور

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به افزایش 2 درصدی اهداکنندگان خون گفت: بیش از 133 هزار نفر در استان اصفهان خون اهدا کردند.

بیش از 133 هزار اصفهانی خون اهدا کردند/اصفهان رتبه سوم خون‌گیری در کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج از اصفهان،  مجید زینعلی در جمع اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی اهدای خون  گفت: در سال 96 بیش از 171 هزار اصفهانی به مرکز انتقال خون استان مراجعه کردند که از این شمار بیش از 133 هزار نفر موفق به اهدای خون و22 درصد افراد هم پس از انجام آزمایشها بدلیل نداشتن شرایط مطلوب موفق به اهدا خون نشدند.

وی به تولید حدود 359 هزار واحد فرآورده های خون در استان طی یکسال اخیر اشاره کرد و افزود: تولید 1000 واحد پلاکت آفلز در سال 96 را به میزان 5 برابر افزایش دادیم که یکی از نوین ترین و شاخص ترین فرآورده های خونی و پرکاربرد علم پزشکی در دنیاست.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در کل  با بیان اینکه در کل کشور میانگین ،25 اهدا به ازای 1000 نفر است گفت: با وجود اینکه در شهرستانهای استان  مراکز اهدا خون نداریم این شمار 27 اهدا در هر 1000 نفر می باشد که اگر مراکز بیشتری داشته باشیم قطعا آمار دریافت خون افزایش و کمبودها از بین می روند.

مجید زینعلی با بیان این مطلب اظهار کرد: آمار دقیقی از اینکه کدام شهرستانها در سطح استان بیشترین اهدا کننده خون را دارند در دست نیست چرا که در کل چهار شهرستان کاشان ، نجف آباد ، شهرضا و خوانسار دارای مراکز انتقال خون و سه شهرستان دارای مراکز اهدا هستند.

اصفهان نیازمند احداث ۴ مرکز جامع انتقال خون است

وی ادامه داد: در شهر اصفهان تنها مرکز اهدای خون خواجو وجود دارد که  با توجه به جمعیت استان ایجاد 4 مرکز دیگر در چهارگوشه شهر الزامی و با کمک مسِولان و مردم تحقق پذیر است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به فعالیتهای مرکز سپاس، مرکز پذیره نویسی سلولهای بنیادی خون ساز بیان داشت: پیوند مغز استخوان و اهمیت و نیاز به آن روز به روز در حال افزایش است و به همین دلیل نیاز به یک بانک اطلاعاتی قوی در زمینه سلولهای بنیادی داریم.

زینعلی افزود: طی دوسال 950 نفر پذیره نویسی کردیم که از این شمار 290 نفر در سال 95 و 791 نفر در سال 96 بوده اند که در مواقع نیاز و برای پیوند سلولی از آنها خون دریافت و سلولهای بنیادی خون ساز را جدا می کنیم و به بیماران نیازمند برای درمان اهدا می شود.

اصفهان- مدیر کل انتقال خون

وی با بیان این مطلب تصریح کرد: اهدای سلولهای بنیادی خون ساز مشکل جدی برای افراد اهدا کننده ایجاد نمی کنند و در شرایط خاص از آنها خون دریافت می کنیم.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان بیان داشت:  بیماران مبتلا به تالاسمی که در ماه چند نوبت خون دریافت می کنند بعد از مدتی نیازمند خون فاقد آنتی ژن هستند و گاهی مجبور برای تامین خون مناسب حدود صد کیسه خون را ازمایش کنیم.

زینعلی با بیان این مطلب ادامه داد: حدود یکسال است دستگاه سرفیوز مرکز اهدا خون اصفهان خراب شده و بدلیل تحریم ها نمی توانیم آن را برای تعمیربه شرکت  تولیدکننده ارسال کنیم و کار این دستگاه را خودمان بصورت دستی در آزمایشگاهها انجام می دهیم.

وی افزود: ما به تجهیزات فوق العاده ضروری برای تولید فرآورده های خونی و افزایش کیفیت آنها برای نجات جان انسانها نیازمندیم .

زینعلی با بیان اینکه اصفهان پس از تهران و شیراز رتبه  سوم دریافت خون در کشور است، گفت: کمیت و کیفیت  و رسیدن به استانداردهای جهانی از اولویتهای کاری این سازمان است و در تلاش هستیم که از نظر کیفی با استاندارهای جهانی محصولات خونی را تولید کنیم.

تولید 12 نوع فرآورده خونی در اصفهان

وی با اشاره  به کیفیت سلامتی خونهای دریافتی در ایران اظهار کرد: امروزه با دستیابی به 12 محصول و فرآورده خونی بروز و پیشرفته در کشور با مهمترین مراکز خون دنیا در رقابت هستیم و در آینده شاهد حضور و همیاری بیشتر مردم برای اهدای خون هستیم.

مدیرکل انتقال خون استان در خصوص فروش خون به بیمارستانها  اظهار کرد: یکی از اهداف تاسیس این سازمان برچیده شدن خون فروشی بود که تا قبل از سال 53 به افراد فقیر در ازای دریافت خون پول پرداخت می شد . اما در اساسنامه سازمان انتقال خون بعد از انقلاب برای خون بعنوان بافت زنده قیمت گذاری نشده است.

زینعلی ادامه داد: با این حال در سراسر جهان برای بخشی از خدمات خون تعرفه وجود دارد و در کشور ما  96 درصد خدمات آن را بیمه و 4 درصد را بیماران پرداخت می کنند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به دولتی بودن سازمان انتقال خون تصریح کرد: بودجه و کمک دولت به تنهایی کفاف نمی دهد و به همین دلیل از یکسال پیش انجمن ترویج اهدای خون سالم را با حضور خیرین و اشخاص حقیقی و حقوقی در جهت رفع نیازها و پیگیری اهداف به کمک سازمانهای مردم نهاد تشکیل دادیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه