English

مدیرکل بهزیستی کرمانشاه در پاسخ به موج؛

۹۵ درصد زیرساخت‌های بهزیستی کرمانشاه فراهم است/ سیاه نمایی اجتماعی کرمانشاه هنر نیست

دکتر امید قادری در گرامیداشت هفته بهزیستی، زیرساخت‌های بهزیستی کرمانشاه را در کاهش آسیب‌ها مطلوب عنوان کرد و گفت: تمام تلاش‌ها برای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از اختلالات اجتماعی بکار گرفته‌شده اما نشان دادن چهره‌ای سیاه از کرمانشاه هنر نیست.

95 درصد زیرساخت‌های بهزیستی کرمانشاه فراهم است/ سیاه نمایی اجتماعی کرمانشاه هنر نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به حمایت بهزیستی از 54 هزار و 856 خانوار در استان، گفت: در حال حاضر 132 هزار نفر به‌طور مستقیم تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند و همچنین حدود 3800 نفر به‌صورت شبانه‌روزی در مراکز تحت پوشش بهزیستی کرمانشاه نگهداری می‌شوند.

قادری بزرگ‌ترین جمعیت تحت پوشش بهزیستی را معلولین عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون 37 هزار معلول در استان تحت پوشش بهزیستی هستند که از این تعداد 14 هزار و 247 نفر معلول جسمی و حرکتی، 9621 نفر معلول ذهنی، 6247 نفر معلول شنوایی، 4646 معلول بینایی، 2881 معلول روانی و 178 نفر معلول صوت و گفتار هستند.

وی به آمار بالای معلولیت در استان نسبت به میانگین کشوری اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: طبق بررسی صورت گرفته میزان معلولیت در شهرستان‌های قصرشیرین، ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب بیش از دیگر نقاط استان است که عمده آن نیز معلولیت‌های ذهنی است که علت آن طبق بررسی صورت گرفته به عوارض ناشی از جنگ تحمیلی مربوط می‌شود.

قادری تصریح کرد: در حال حاضر 44 مرکز توان‌بخشی در کرمانشاه مشغول به فعالیت‌اند که از این تعداد پنج مرکز شبانه‌روزی نگهداری معلولین ذهنی، شش مرکز روزانه معلولین ذهنی و دو کارگاه اشتغال‌زایی برای معلولین ذهنی استان به شکل تخصصی فعالیت می‌کنند.

 اوتیسم در کرمانشاه

غربالگری اوتیسم امسال در کرمانشاه انجام می‌شود

مدیرکل بهزیستی کرمانشاه از شناسایی 156 کودک مبتلا به اوتیسم در کرمانشاه خبر داد و افزود: امسال نیز طرح غربالگری اوتیسم در حال انجام است تا تعداد دقیق مبتلایان اوتیسم مشخص شود.

وی با اشاره به فعالیت مرکز روزانه اوتیسم در کرمانشاه، گفت: راه‌اندازی مدرسه تخصصی اوتیسم در حال حاضر یک نیاز اساسی است ازاین‌رو در حال مکاتبه با آموزش‌وپرورش استان هستیم که این مرکز به‌سرعت راه‌اندازی شود.

سرپناه شبانه

پیگیری راه‌اندازی 3 "سرپناه شبانه" جدید در کرمانشاه

قادری در ادامه با اشاره به وجود سه گرمخانه در سطح شهر کرمانشاه گفت: بحث سرپناه و گرمخانه با شهرداری‌هاست، اما با توجه به عدم توفیق شهرداری کرمانشاه در این موضوع، بهزیستی از سال‌های گذشته در این زمینه ورود کرده و هم‌اکنون سه سرپناه شبانه در سطح کرمانشاه داریم که به 287 بی‌خانمان خدمات می‌دهد.

وی افزود: این سرپناه‌ها از ساعت 8 شب بازشده و تا ساعت 7 صبح مهیای پذیرش افراد کارتون خواب هستند و خدمات بهداشتی و مشاوره و آموزش و یک وعده‌غذای گرم به این افراد ارائه می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی کرمانشاه از پیگیری راه‌اندازی سه سرپناه شبانه دیگر در کرمانشاه خبر داد و افزود: مشکل اینجاست که افراد بی‌خانمان تمایل چندانی برای حضور در این مراکز ندارند.

وی افزود: در همین راستا چهار خودروی "موبایل سنتر" در نظر گرفته‌شده که به‌صورت سیار در سطح شهر حرکت کرده و به افراد بی‌خانمان در نقاط مختلف خدمات می‌دهند.

هیچ اداره ای در کرمانشاه نمره قبولی مناسب سازی نگرفته است

قادری در ادامه با تأکید بر لزوم مناسب‌سازی شهر جهت استفاده بهتر معلولین، گفت: نه‌تنها 37 هزار معلول استان، بلکه 18 هزار جانباز، سالمندان استان، زنان باردار و کودکان خردسال نیاز دارند امکانات و زیرساخت‌های شهر به صورتی طراحی شوند که برای آن‌ها نیز قابل‌استفاده باشد.

وی افزود: تسهیل محل رفت‌وآمد جهت استفاده معلولین، می‌تواند مورداستفاده افراد سالمند، جانبازان و سایر افرادی قرار گیرد که به هر دلیل ازجمله شکستگی پا، امکان استفاده از پله را ندارند، بنابراین می‌طلبد به‌طورجدی روی این موضوع کار شود.

وی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته مناسب‌سازی محل ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان در چند آیتم ورودی ساختمان، آسانسور و سرویس بهداشتی، 45 درصد رشد داشته است.

قادری افزود: همچنین مقررشده بازسازی ادارات در مناطق زلزله‌زده با رعایت نقشه مناسب‌سازی انجام شود.

فعالیت 632 مرکز تحت نظر بهزیستی در کرمانشاه

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه به‌سختی کار بهزیستی اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون 632 مرکز تحت نظر بهزیستی در استان فعالیت دارند که عمدتاً افراد آسیب‌پذیر به این مراکز مراجعه می‌کنند و کوچک‌ترین اتفاقی می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد، بنابراین نظارت بر این مراکز بسیار دشوار است.

وی افزود: خوشبختانه 95 درصد زیرساخت‌های بهزیستی استان سال گذشته تکمیل‌شده و تقریباً هیچ مرکز در حیطه کار بهزیستی نیست که در استان نداشته باشیم، هرچند در برخی مراکز محدودیت داریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه