English

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

۲ هزار و ۶۹۷ بیمار خاص در استان کردستان شناسایی شده اند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه بیماری های تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، پیوند کلیوی و ام اس بیماری های خاص تعریف شده اند، گفت : 1.7 درصد بیماران خاص کشور در استان کردستان خدمات دریافت می کنند .

2 هزار و 697 بیمار خاص در استان کردستان شناسایی شده اند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان؛هومن قصری گفت:2 هزار و 697 بیمار خاص در استان کردستان شناسایی شده اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در نخستین جلسه کمیته بیماران خاص استان در سال 97 که در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد، گفت: با توجه به اقدامات تشخیصی و نرخ رشد معمول بیماری های خاص که تابع آمارهای جهانی و کشوری است در سه ماه اول سال جاری 240 بیمار خاص به مجموع بیماران خاص شناسایی شده در استان کردستان افزوده شده است.

وی با بیان اینکه این تعداد بیمار خاص در استان کردستان از خدمات دانشگاه علوم پزشکی بهره مند هستند، اظهار کرد: در سال گذشته تعداد 2 هزار و 457 بیمار خاص در استان کردستان شناسایی شده است و این تعداد تا پایان خردادماه سال جاری به 2 هزار و به 697 نفر رسیده است.

به گفته وی جامعه بیماران خاص استان کردستان به تفکیک نوع بیماری و بر اساس فراوانی  1225 بیماران ام اس دریافت کننده دارو، 671 بیمار پیوند کلیه، 547 بیمار دیالیزی، 138 بیمار هموفیلی و  116 بیمار تالاسمی را شامل می شود .

قصری با بیان اینکه نمیتوان افزایش آمار بیماران خاص را با قطعیت نامطلوب تفسیر کرد گفت: ارتقای شاخص های بهداشتی و درمانی موجب می شود که آمار مرگ و میر بیماران خاص کاهش یابد و نرخ امید به زندگی افزایش یابد بنابر این طبیعی است که در کنار نرخ رشد معمول برخی از این بیماری ها و رشد جمعیت کشور تعداد بیماران شناسایی شده افزایش یابد.

وی به افزایش طول عمر بیماران تالاسمی اشاره و اظهار داشت : در گذشته میانگین عمر یک بیمار تالاسمی ماژور 12-10 سال بود و این در حالی است که بسیاری از بیماران تالاسمی ماژور قریب به 30 سال سن دارند که با گذشته قابل قیاس نیست و باید تلاش کرد تا زندگی با کیفیت تری را به آنان هدیه کرد.

قصری آمار بیماران تالاسمی و هموفیلی استان را به ترتیب 116 و 138 بیمار برشمرد و بیان کرد : در سال جاری هیچ بیمار تالاسمی ماژوری به شمار بیماران تالاسمی افزوده نشده است و در مورد بیماری هموفیلی نیز 7 بیمار دارای اختلالات خونریزی دهنده شناسایی شده اند .

وی در خصوص آمار تفیکی بیماران هموفیلی در شهرستان های استان گفت: 75 بیمار در سنندج ،21 بیمار در قروه ، 17 بیمار درمریوان ، 12 بیمار در سقز، 6 بیمار در بیجار، 4 بیمار در بانه و 3 بیمار نیز در کامیاران از دانشگاه علوم پزشکی کردستان دارو و خدمات درمانی خود را دریافت می کنند .

قصری با بیان اینکه 185 بیمار ام اس در سال 97 شناسایی شده اند و دارو دریافت می کنند ادامه داد : شمار بیماران ام اس در پایان سال 96 ، یک هزار و 40 بیمار بود که این رقم به یک هزار و 225 بیمار در پایان خرداد ماه سال جاری رسیده است .

وی افزود : استان کردستان دو درصد بیماران ام اس کشور را دارا است و سنندج با دارا بودن 551 بیمار بیشترین تعداد بیماران مبتلا به ام اس را در استان به خود اختصاص داده است .

قصری با تاکید بر اینکه هیچ کس در مورد دلایل اصلی اشتباه سیستم ایمنی بدن برای حمله به اعصاب در بیماری ام اس نمی‌تواند نظر قطعی دهد تصریح کرد : پزشکان معتقد اند که ترکیبی از ژنتیک و عواملی در محیط می‌تواند باعث ابتلا به این بیماری شود.

وی در ادامه اظهار داشت: دلایل اصلی ابتلا به بیماری ام اس همچنان ناشناخته است اما زنانی که در سنین 20 تا 40 سالگی قرار دارند بیش از دو برابر مردان در معرض ابتلا قرار دارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه هم اکنون 544 بیمار دیالیزی و 3 بیمار دیالیز صفاقی در استان کردستان حضور دارند، گفت : سنندج با دارا بودن 179 بیمار، سقز109، مریوان71، قروه 54،دیواندره41،کامیاران 36، دیواندره 24، بیجار 17 و دهگلان 16 به ترتیب شهرستان هایی هستند که بیماران دیالیزی در مراکز درمانی آنها از خدمات دیالیز استفاده می کنند.

قصری شمار بیماران پیوند کلیه دریافت کننده دارو در استان کردستان را 671 اعلام کرد و گفت : در سال 97 ، جهت 16 بیمار پیوند کلیه پرونده تشکیل شده است تا در استان کردستان خدمات پزشکی خود را دریافت کنند.

وی همچنین از وجود 121 تخت دیالیز، 127 دستگاه دیالیز و 68 پرستار حاضر در بخش های دیالیز مراکز درمانی استان خبر داد .

معاون درمان دانشگاه دلایل اصلی نارسایی کلیه را کاهش جریان خون به کلیه ها و آسیب مستقیم به بافت آنها برشمرد و خاطرنشان ساخت : افزایش آمار انواع دیابت و فشار خون زنگ های خطری است که مدت ها است به صدا درآمده و در آینده نه چندان دور م یتواند موجب افزایش آمار بیماران دیالیزی و پیوند کلیه شود.

وی با بیان اینکه 0.16 درصد جمعیت استان کردستان را بیماران خاص تشکیل داده اند گفت: 16میلیارد و 410 میلیون ریال اعتبارات درمانی و 15 میلیارد و 480 میلیون ریال مساعدت دارویی در سال 96 به بیماران خاص استان اختصاص یافته است و 6 میلیارد و 68 میلیون ریال نیز در بخش مساعدت های بستری و شیمی درمانی هزینه شده است .

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی