English

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه؛

عزم جدی کرمانشاه برای مبارزه با مواد مخدر و روانگردان ها

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه گفت: کشفیات مواد مخدر در کرمانشاه نسبت به مدت مشابه یک افزایش صد در صدی را نشان می دهد، به گونه ای که 1398 کیلوگرم کشفیات در سال 95 به میزان 2702 کیلوگرم در سال 96 رسیده است که حکایت از یک موفقیت چشمگیر دارد.

عزم جدی کرمانشاه برای مبارزه با مواد مخدر و روانگردان ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاهف نظام جمهوری اسلامی طی این سال ها به درک درستی از آسیب‌ های اجتماعی به خصوص در امر مبارزه با مواد مخدر و اهمیت آن ها رسیده است و اراده ی لازم برای پیگیری این موضوع در سطوح مختلف نظام و قوای سه گانه و ارگان ها مختلف ایجاد شده و اقدامات عملی و اثرگذاری نیز در زمینه همه جانبه در مبارزه با مواد مخدر انجام شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه در این زمینه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب با نگاهی ویژه موضوع آسیب های اجتماعی را دنبال می کنند و طی سال های اخیر دیدارهای متعددی را با مسئولان تراز اول کشور پیرامون آسیب‌های اجتماعی داشته اند.

علی شمشیری ادامه داد: در سطح بندی های صورت گرفته اعتیاد و مواد مخدر به عنوان اولین اولویت در بین پنج آسیب اجتماعی کشور (شامل اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، فساد اخلاقی و مناطق حاد و بحرانی) تعیین گردیده است و وزارت کشور، مجموعه دستگاه های درگیر و به ویژه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و زیرمجموعه های استانی آن با جدیت تمام روند اجرایی شدن برنامه ها را دنبال می کنند.

این مقام مسئول در امر مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: برای رفع این آسیب ها یک تقسیم کار در سطح ملی صورت گرفته و به شکل منظم نظارت های لازم انجام می شود و با توجه به اهمیت موضوع، گزارش کارهای صورت گرفته در این حوزه خدمت مسئولان ارشد نظام ارایه می شود.

مبارزه با مواد مخدر

دولت تدبیر و امید موفق در مقابله با اعتیاد

اقدامات صورت پذیرفته توسط دولت تدبیر و امید طی پنج سال اخیر در حوزه مقابله با مواد مخدر بسیار گسترده و چشمگیر بوده است. شمشیری با موفقیت آمیز خواندن تلاش های صورت گرفته در این حوزه عنوان کرد: «در زمینه مقابله با عرضه مواد شاهد افزایش 30 درصدی تعداد عملیات ها علیه قاچاقچیان (در مقایسه با مدت زمان مشابه پیش از آن) بوده ایم. این عملیات ها به منظور سرکوب عوامل مرتبط با قاچاق مواد مخدر و روان گردان ها و گسترش اقدامات اطلاعاتی هدفمند صورت گرفته است».

این مقام مسئول در حوزه مبارزه با مواد مخدر و روانگردان ها اظهار داشت: در مجموع این اقدامات در مقایسه با مدت مشابه منجر به افزایش 11 درصدی انهدام باندهای مواد مخدر، افزایش 24 درصدی سلاح های مکشوفه از قاچاقچیان، افزایش 176 درصدی انهدام کارگاه های تولید ماده محرک شیشه، افزایش 14 درصدی انواع مواد مخدر مکشوفه، افزایش کشفیات مواد شیمیایی پیش ساز (در تولید ماده محرک شیشه و هروئین) و افزایش 43 درصدی تعداد دستگیرشدگان در ارتباط با انواع مواد مخدر (جمعا به میزان 1،806،677 نفر) شده است.

همزمان با مقابله جدی با مواد مخدر و روانگردان ها، موضوع درمان آسیب دیدگان این بخش نیز در دستور کار جدی دولت قرار داشته است. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با چشمگیر توصیف کردن فعالیت های صورت گرفته در این حوزه عنوان کرد: «فعالیت بیش از 9000 مرکز مجاز دولتی و غیر دولتی در عرصه ی درمان معتادین و کاهش آسیب های این بخش و رشد 72 درصدی مراکز نسبت به مدت زمان مشابه پیش از آن، پذیرش بیش از 820 هزار نفر معتاد متقاضی درمان در مراکز مجاز و کاهش آسیب های این حوزه با رشد 18 درصد نسبت به مدت زمان پیش از آن، تقویت و تجهیز 18 مرکز در سطح استانها برای ساماندهی معتادان متجاهر و پرخطر و پذیرش 103 هزار نفری و رشد 232 درصدی نسبت به مدت زمان مشابه پیش از آن، از جمله فعالیت ها و دستآوردهای حوزه درمان معتادین در دولت تدبیر و امید می باشد».

توسعه مشارکتهای مردمی تضمینی برای موفقیت بیشتر

در مقوله اعتیاد پیشگیری مهم‌تر از درمان است و مسائل مربوط به موادمخدر و آسیب ‌های اجتماعی بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست و با توجه به این موضوع، دولت تدبیر و امید به درستی سیاست اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر را در پیش گرفته‌ و دستآوردهای بسیار خوبی نیز در این عرصه داشته است.

شمشیری تقویت رویکرد اجتماعی شدن امر مبارزه با هدف مشارکت آحاد جامعه را یکی از اهداف دولت تدبیر و امید معرفی کرد و گفت: «در این زمینه شاهد رشد صددردرصدی شکل گیری سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر نسبت به مدت زمان مشابه قبل بوده ایم، به گونه ای که 2400 سازمان مردم نهاد در عرصه درمان، کاهش آسیب، فرهنگی و پیشگیری، توانمندسازی و اشتغال معتادان بهبود یافته در سطح استانهای کشور با تلاش های شبانه روزی به دنبال جلوگیری از توسعه اعتیاد در سطح کشور می باشند. ضمن آن که طی مدت پنج ساله اخیر بیش از 195 هزار نفر از معتادان بهبود یافته از آموزش های فنی و حرفه ای برخوردار شده و شاهد رشد 56 درصدی نسبت به مدت زمان مشابه قبل بوده ایم. در این راستا با تلاش حداکثری سعی شده تا از گرایش مجدد آنان به چرخه اعتیاد جلوگیری شود».

مبارزه با مواد مخدر

کرمانشاه پیشتاز مبارزه با مواد مخدر

با نگاهی به آمارها و دستآوردهای حاصل شده درمی یابیم عملکرد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در حوزه های مختلف بسیار دلگرم کننده و موفقیت آمیز بوده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در این زمینه بیان کرد: «کشفیات مواد مخدر در کرمانشاه نسبت به مدت مشابه یک افزایش صد در صدی را نشان می دهد. به گونه ای که 1398 کیلوگرم کشفیات در سال 95 به میزان 2702 کیلوگرم در سال 96 رسیده است که حکایت از یک موفقیت چشمگیر دارد. همچنین تعداد دستگیری ها در سال 95 به میزان 8032 نفر بوده که این تعداد در سال 96 به 7410 نفر رسیده است. این روند یک کاهش 8 درصدی را نشان می دهد. همچنین در سال 95 تعداد باندهای منهدم شده 54 عدد بوده که این تعداد در سال 96 به 48 باند رسیده که یک کاهش 11 درصدی را شاهد بوده ایم».

وی افزود: انهدام کارگاه های شیشه از 5 کارگاه در سال 95 به 9 کارگاه در سال 96 رسیده که نشان دهنده یک افزایش 80 درصدی در این حوزه است. همچنین در زمینه کشف مواد پیش ساز نیز شاهد افزایش 80 درصدی کشفیات در حوزه مواد جامد و رشد 30900 درصدی در حوزه مواد مایع در سال 96 بوده ایم که در مقایسه با سال قبل تر رشد بسیار چشمگیری را نشان می دهد. همچنین یکی دیگر از موفقیت های کسب شده انهدام یک کارگاه تولید هروئین در سال 96 در کرمانشاه است.

این مقام مسئول ادامه داد: علاوه بر این ها تعداد طرح های اجرای شده شامل پاکسازی نقاط آلوده، کنترل محور و ارتقای امنیت در سال 95 شامل 1178 طرح بوده که این میزان در سال 96 به 1210 طرح افزایش یافته که یک رشد 25 درصدی را در این زمینه شاهد بوده ایم.

وی اظهار داشت: در این حوزه همچنین شاهد برگزاری 6 جلسه فوق العاده در زمینه هماهنگی اطلاعاتی برای شناسایی و انهدام باندهای کلان قاچاق موادمخدر و بحث ساماندهی عطاری ها، شناسایی و بازدید از نقاط آلوده و پاتوق های مصرف مواد مخدر و روانگردان و سایر جرایم مرتبط بوده ایم. همچنین شاهد اجرای طرح دستگیری و ساماندهی معتادین متجاهر موضوع مواد 15 و 16 قانون مبارزه با مواد مخدر و برخورد قانونی با خرده فروشان بوده ایم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان عنوان کرد: انجام کارهای اطلاعاتی و پنهان در خصوص رصد باندهای کلان و ضربه زدن به سر شاخه ها و سرباندهای اصلی و کشف مواد در مبدأ و گلوگاه ها قبل از گستره توزیع و ورود به چرخه خرده فروشان، موجب کاهش میزان دستگیری ها، کاهش پرونده های ورودی به دادگستری و کاهش ورودی مجرمین مواد مخدر به زندان شده است.

علی شمشیری ادامه داد: علاوه بر این ها مرکز دوم ماده ۱۶ استان با مشارکت و محوریت شهرداری کرمانشاه ایجاد و راه‌اندازی شد که این موضوع ضمن اینکه در کشور بی سابقه بوده، نقش اساسی در پاک سازی چهره استان، کاهش چشمگیر مرگ و میر معتادان متجاهر و ... داشته است.

شمشیری افزود: طرح ماده 13 در استان موجب برخورد جدی و قاطع با افراد فروشنده و توزیع کننده در اماکن آلوده بوده و بازدارندگی از جرایم مذکور و توقیف و ضبط چندین مکان جرم گردیده است. از جمله دیگر دستآوردهای ارزشمند اجرای طرح می توان به شناسایی و پلمب 220 مکان مسکونی، تجاری، خدماتی و صنعتی به عنوان محل تولید و فروش و توزیع مواد مخدر و روانگردان اشاره کرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه بیان کرد: در زمینه کاهش مقایسه ای مرگ و میر در 12 ماهه سال 95 – 96 نیز آمارها دلگرم کننده است. در 12 ماهه سال 95 شاهد 184 نفر فوت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر بوده ایم که در اثر اقدامات ارزنده در حوزه کاهش آسیب و خدمات اجتماعی این میزان در سال 96 به 142 نفر تقلیل یافته که یک کاهش 23 درصدی را نشان می دهد.

وی افزود: آمار ورودی زندانیان مواد مخدر و روانگردان ها در زندان های استان در بهمن 96 در مقایسه با بهمن 95 یک کاهش 15 درصدی داشته است. همچنین آمار کل زندانیان این حوزه یک کاهش یک و نیم درصدی را در مقایسه آماری بهمن 96 با بهمن 95 نشان می دهد.

کاهش  شیوع اعتیاد در کرمانشاه

یکی از موفقیت های بسیار چشمگیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، سیر نزولی میزان شیوع اعتیاد در کرمانشاه طی ۴ سال گذشته بوده است.

علی شمشیری پیرامون دستآورد ارزشمند در راستای مبارزه با مواد مخدر، اظهار داشت: در سال گذشته شیوع اعتیاد در استان کرمانشاه یک درصد بالاتر متوسط کشوری بود که خوشبختانه با تلاش های شبانه روزی و مستمر در زمینه ارتقا شاخص های سلامت و مقابله و کنترل، در حال حاضر به زیر متوسط کشوری رسیده ایم که نشان از یک موفقیت بسیار چشمگیر و ارزشمند در این عرصه دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی