English

مدیر سد و نیروگاه زاینده رود خبر داد

حجم سد زاینده رود کمتر از ۱۰ درصد شده است / زنگ خطر برای آب شرب مردم اصفهان

مدیر سد و نیروگاه زاینده رود،حجم آب ورودی به سد را نسبت به سال قبل یک چهارم دانست و در صورت عدم مدیریت در مصرف آب شرب به صدا درآمدن زنگ خطر برای مردم اصفهان از نیمه تابستان را حتمی دانست.

حجم سد زاینده رود کمتر از 10 درصد شده است / زنگ خطر برای آب شرب مردم اصفهان

به گزارش خبرگزاری موج از اصفهان، محمود چیتیان با اشاره به اینکه عملیات مطالعه در مورد این سد از سال 1342 آغاز و کلنگ آن در سال 1346 به زمین زده شده و 3 سال بعد به بهره برداری رسیده است گفت: حجم سد یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون متر مکعب است و نیروگاه برقی هم روی این سد احداث شده است.

وی سد زاینده رود را جزو سازه های بلند جهان در این رده دانست و ارتفاع سد از سنگ بستر 100 متر عنوان کرد و ادامه داد: حجم سد در حال حاضر ۱۵۶ میلیون متر مکعب است در صورتیکه مقدار مشابه آن  در سال قبل ۳۳۵ میلیون متر مکعب آب بوده است و می توانیم نتیجه بگیریم که ورودی آب به این سد یک چهارم سال قبل است و تحت این شرایط خاص تأمین اولویت آب شرب  در این شرایط اولویت اول تامین آب شرب است و دیگر آبی برای کشاورزی باقی نمی‌ماند.

مدیر سد و نیروگاه زاینده رود ورودی اصلی آب به سد زاینده رود را از زردکوه بختیاری و کوهرنگ عنوان کرد و ادامه داد: امروز حجم آب ورودی به سد  ۳۵.۵ میلیون متر مکعب در ثانیه است در حالی که  در چنین ایامی و در حالت نرمال، ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب باید در این سد وجود داشته باشد.

محمود چیتیان با اعلام تأسف از اینکه از اول مهر تا به حال تنها ۵۱۲ میلی متر آورده سد از طریق بارش بوده است، ادامه داد:ارتفاع حجم آب سد،در حال حاضر حدود ۲۰ متر است و برآوردها نشان می‌دهد میزان رسوباتی که در کل دریاچه پخش شده ۲۰ میلیون متر مکعب است که خوشبختانه با  توجه به جریان آب هیچ مشکلی در رابطه با املاح و سلامت آب وجود ندارد اما اگر کسی قرار باشد در این رابطه اعلام نظر کند اداره بهداشت و محیط زیست است.

مدیر سد و نیروگاه زاینده‌رود در خصوص رسوب زدایی این سد گفت: عملیات رسوب  زدایی برای این حجم از رسوب به صرفه نیست و با توجه به اینکه سدها، سازه‌های الاستیک هستند و حرکت  می‌کنند این  شرایط بی آبی برای سد مناسب نیست اما هر روز اوضاع سد تحلیل و اطلاعات برای تهران ارسال می گردد.

سد از لحاظ استحکام مشکلی ندارد

وی به تعطیلی نیروگاه برق آبی بعنوان یک نکته منفی این بازه زمانی اشاره کرد و گفت: این نیروگاه درست است که تأثیر چندانی در تولید برق نداشته اما یکی از نیروگاه های مهم و استراتژیک محسوب می گردد که برق حاصل از آن به داران ، شهرکرد و مناطق دیگری ارسال می گردید که با توجه به حجم کم آب ورودی دیگر آبی برای چرخش توربین ها وجود ندارد و این نیروگاه غیر فعال گردیده است که باعث افت فشار در این مناطق می شود.

سد زاینده رود

محمود چیتیان گفت: طبق آمار 70 سال گذشته تا به امروز ما شاهد چنین وضعیتی نبوده ایم و نمی توانیم پیش بینی کنیم که چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی در خصوص جیره بندی آب گفت: این موضوع در حیطه اختیارات شرکت آب و فاضلاب است و این شرکت تا به امروز اقدامی در این رابطه انجام نداده است.

مدیر سد و نیروگاه زاینده رود در ادامه افزود: طبق اولویت بندی در شورای عالی آب استان در این پرسه تصمیم بر این گرفته شده که آب شرب مردم تأمین گردد و برای بخش کشاورزی آبی در نظر گرفته نشده است در حالی که ما حقابه قانونی کشاورزان از زاینده رود را حق مسلم آنان می دانیم.

محمود چیتیان اظهار کرد: طی چندین سال اخیر به صنایع تکلیف شده که آب مورد نیاز خود را از پساب شهرها تأمین کنند و به همان میزان از سهم آب دریافتی آنان از رودخانه کسر می گردد و تا به امروز عملاً 50 درصد از سهم صنایع با توجه به این روش کم شده است.

مدیر سد و نیروگاه زاینده‌رود در پایان خشکسالی را تهدیدی برای تمام انسان ها دانست و گفت: می توان با هوشمندی و مدیریت صحیح مصرف آب از این خشکسالی عبور کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی