English

سخنگوی قوه قضائیه در مشهد:

برگزاری علنی دادگاه‌ها موجب صدور احکام محکم و مستدل توسط قاضی است

سخنگوی قوه قضائیه در مشهد اظهار داشت:برگزاری علنی دادگاه‌ها موجب صدور احکام محکم و مستدل توسط قاضی است.

برگزاری علنی دادگاه‌ها موجب صدور احکام محکم و مستدل توسط قاضی است

به گزارش خبرگزاری موج از مشهد، سخنگوی قوه قضائیه در مشهد گفت: براساس قانون، رسانه‌ای و یا علنی‌کردن برخی پرونده‌ها ممکن نیست و اگر خبر منتشر شود به عنوان افترا قابل پیگیری است.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای عصر امروز در همایش دانشکده علوم پزشکی دانشگاه فردوسی مشهد با موضوع بررسی عملکرد قوه قضاییه از گفت‌وگو تمدن‌ها تا عدالتخواهی و اعتدال که به همت بسیج دانشجویی این دانشکده با حضور بیش از 300 نفر از دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: خداوند سبحان در سوره بقره آیه 165 یک واقعیت خارجی را که ارزش و واقعیت است مطرح می‌‌کند، که ما انسان‌ها، جوان و پیر تمایلاتی داریم و چیزی‌هایی را نمی‌پسندیم و مهم این است که نیل ما به چه چیزی باشد. 

وی افزود: گاهی وقت‌ها دوستی‌ها به ضرر و گاهی به سود انسان است، گاهی بر اساس تشخیص عقل رغبت پیدا می‌کند به کسی یا چیزی این آیه شریفه به این مسئله اشاره دارد که ما هم میل پیدا می‌کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: گاهی این امیال باعث خیانت می‌شود، این دیگر دوستی نیست، گاهی وقت‌ها این خطر آنقدر بالا می‌رود که حاضر می‌شود آن فردی که به آن رغبت داشت چون امروز حاضر نیست با او کنار بیاید متعرض ابروی او شود.

اژه‌ای با اشاره به اینکه یک روز عکسی با او گرفته اما چون با او کنار نیامده نابودش می‌کند و دست به جنایتی هولناک با تهیه اسید می‌زند، تصریح کرد: این واقعیت را به ما می‌گوید که ببینید با چه کسی دوست می‌شوید، کالا و متاع دین بی‌مشتری نیست، نگران نباشید چنان که امروز نگاه دیگری پیدا کرده‌اند و در کنار ریزش‌ها رویش‌هایی نیز به وجود آمده است.

وی ادامه داد: اگر دوستی مبتنی بر شناخت و عاقلانه باشد، باعث حسن عاقبت خواهد شد. اما دوستی‌های غیر عقلانی به نتایج تلخ و ناخوشایندی منجر می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: بسیاری از پرونده‌های قضایی از جمله پرونده‌های اسیدپاشی در جامعه ریشه در پیروی از هوای نفس در دوران جوانی دارد.

اژه‌ای بیان داشت: از دیدارهای مردمی استقبال می کنیم و آن را بسیار سودمند می‌دانیم اما محدودیت‌های زمانی مانع از برگزاری جلسات بیشتر می‌شود و دیدار با همه مردم میسر نیست.

رسانه‌ای و یا علنی‌کردن برخی پرونده‌ها ممکن نیست

سخنگوی قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: بیان برخی از مسائل پرونده ها به دلیل حفظ حریم شخصی امکان پذیر نیست. بیان برخی پرونده ها هم به لحاظ قانونی امکان پذیر نیست.

اژه‌ای ادامه داد: براساس قانون، رسانه‌ای و یا علنی‌کردن برخی پرونده‌ها ممکن نیست و اگر خبر منتشر شود به عنوان افترا قابل پیگیری است.

آخرین خبر ها از پرونده‌های "حصر"، "احمدی نژاد" و "جهانگیری"

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به اولین سوال که هربار سوالی پرسیده  و گفته می‌شود مصلحت نیست، مانند پرونده اقای احمدی‌نژاد. اما برای برخی پرونده‌ها رعایت نمی‌شود این واژه مصلحت برچه مبنایی است؟ حد اختیارات قوه قضائیه چیست؟ مثلا در موضوع شهردار تهران خیلی سریع وارد عمل می‌شوید اما بسیاری از جاها این ورود دیده نمی‌شود؟ اظهار کرد: کاش یکی دو مورد از مواردی که من گفتم مصلحت نیست را بیان می‌کردید، من در مورد اقای احمدی‌نژاد و در رابطه با برخورد ایشان گفتم حکمتی است. در مورد برخورد دوگانه به پرونده‌ها این مورد اینگونه درست است که گاهی وقت‌ها گزارش می‌رسد، اما اگر شاکی نداشته باشد قوه قضائیه نمی‌تواند ورود پیدا کند.

وی ادامه داد: اگر پرونده‌ها کارشناسی نمی‌شود و راکد باشد حرف شما صحیح است گزارش بدهید پیگیری می‌کنیم فکر می‌کنم اگر اینچنین هم باشد موردی و انگشت‌شمار است.

اژه‌ای افزود: پرونده شهردار در زمان آقای قالیباف تشکیل شده است، قبل از اینکه گزارش شهردار مستعفی تهران برسد دادستان وارد عمل شده است.

وی بیان داشت: بعد از اتفاقات سال 88 در شورای امنیت ملی تصمیمی گرفته شد و تا زمانی که آن احکام وجود دارد آن تصمیمات همچنان به قوت خود باقی است و اگر منظور شما محتوای آن احکام است که من مجاز به بازگو کردن و افشای آن نیستم.

اژه‌ای اظهار کرد: درباره تفاوت شیوه‌های تصمیم‌گیری قوه قضائیه اینکه چه چیزی جزو حقوق عامه است، ما در حال تهیه دستورالعملی هستیم که دستگاه‌های مختلف قضا رویه واحد پیدا کنند.

وی تاکید کرد: گاهی برای پرونده‌های محیط زیستی می‌گویند فلان پروژه ملی است و نباید متوقف شود، ما دنبال این هستیم که دستورالعمل واحدی تهیه کنیم و حقوق عامه را دقیقتر مشخص کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ  به این سوال که چرا در مورد حقوق‌های نجومی و صندوق فرهنگیان چیزی نگفتید؟ لطفا صریح بگویید شهردار تهران به قید وثیقه آزاد هستن؟ اتهامات آقای بقایی فریدون و لاریجانی به کجا رسید؟ ادامه داد: در مورد حقوق‌های نجومی  10 نفر تا کنون در دادگاه حکمشان صادر شده و 10 نفر دیگر به زودی حکم صادر می‌شود.

وی بیان داشت: قوه قضائیه باید به جرم رسیدگی کند، دولت هیچ شکایتی نکرد که ما رسیدگی کنیم اما بازرسی کل کشور وارد عمل شد و مشخص شد دو دسته حقوق اضافه گرفته‌اند، دسته اول که حقوق اضافه گرفته‌اند اما جرمی مرتکب نشده‌اند که باید اضافه را بازپس بدهند اما برخی جرم هم مرتکب شده‌اند که باید بررسی شود.

اژه‌ای تصریح کرد: در مورد صندوق فرهنگیان هم برای 30 نفر تشکیل پرونده شده و به‌زودی عوامل اصلی آن کیفر خواست می‌شوند.

وی با بیان اینکه پرونده لاریجانی دو مشکل دارد یکی اینکه طرف مقابل فراری است و مسائل دیگر افزود: پرونده برادر رئیس جمهور هم پرونده سنگینی است نیاز به کارشناسی دارد، همه آنها درحال بررسی است.

هدف از فیلترینگ تلگرام ایجاد محدودیت نیست بلکه باید زیر ساخت‌های داخلی را تقویت کنیم

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه این جلسه درباره فیلترینگ ادامه داد: مرزها توسط اینترنت درنوردیده شده است، ما باید از حریم و خطوط کشور محافظت کنیم. باید زیرساخت فضای مجازی را در کشور درست و بخش خارجی را مدیریت کنیم و این تصمیم شورای ملی فضای مجازی است.

اژه‌ای بیان داشت: اگر مدیر تلگرام حداقل بخشی از حق حاکمیت ایران را می‌پذیرفت و از قوانین کشورمان تبعیت می‌کرد امکان داشت این قضیه را با تعامل مدیریت می‌کردیم. اما از دی‌ماه پارسال به این ور، مدیران تلگرام درباره موارد درخواستی با کشورمان همراهی نکردند.

وی بیان داشت: شایعه‌ای هم درست شده که اگر از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنیم امنیت اطلاعات به خطر می‌افتد که صحت ندارد. مصوبه شورای عالی فضای مجازی قوه قضائیه آیین‌نامه‌ای در 12 ماده دارد، 6 ماده از آن مربوط به حفظ اطلاعات شخصی افراد است.

محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به اسیدپاشی اصفهان اظهار کرد: وزارت اطلاعات و دستگاه قضا با همه توان در بحث اسیدپاشی اصفهان به میدان آمدند صدمه‌ای که وارد شده از بیت‌المال به عنوان دیه پرداخت شده اما هنوز متهم دستگیر نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد فوت و خودکشی زندانیان گفت: تمام تلاشمان را برای ادامه زندگی زندانیان انجام خواهیم داد بعضی از زندانی‌ها که در زندان خودکشی کرده‌اند اعتیاد داشتند و یا دچار بیماری‌های مختلف بودند. درباره خودکشی کاووس سیدامامی تردیدی نیست اما انگیزه او از خودکشی مشخص نیست.

وی در ادامه  این جلسه در پاسخ  به پرسش دانشجویان نماینده دانشگاه علوم پزشکی مبنی براینکه که بالا رفتن هرساله حق دادرسی چه توجیهی دارد؟ موسسه میزان یک تعاونی اعتباری بوده و محور آن برای فعالیت در دادگستری است و تخلفات آن از زمانی شروع شد که تبدیل به موسسه کشوری شد، وقتی کارمندان و مسئولان این موسسه از بازنشستگان قوه قضائیه است چطور می‌خواهید برخورد کنید؟  همچنین در مورد اهانت به یکی از محلات مشهد، در سایت آفتاب درخواست پیگیری داریم، اظهار کرد: قوه قضائیه تعاونی میزان نداشته و برخی از کارمندان در این موسسه شاغل بودند.

وی ادامه داد: اما خبطی که صورت گرفته یک شعبه ازاین تعاونی را در دادگاه دایر کردند و این موسسه به دادگستری ربطی ندارد و به کارمندان شاغل هم گفته شد یا در دستگاه قضا بمانید یا در موسسه فعالیت داشته باشید‌. ما اولین برخورد با موسسه‌ها را از میزان شروع کردیم.

اژه‌ای بیان داشت: هزینه‌ی پرونده‌های کیفری پایین است، در پرونده‌های حقوقی بازهم هزینه دادرسی ما از بسیاری از کشورهای دنیا کمتر است، وجه واریزی هم به خزانه واریز می‌شود و به حساب قوه قضائیه واریز نمی‌شود.

وی افزود: اگر یک قاضی اشتباه کرد نباید آنرا به پای همه نوشت و اگر یک قاضی تخلف کند دستور داده‌ایم تا هیچ اغماضی در مورد وی صورت نگیرد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوالات که نقش قوه قضاییه در آزادی بیان چیست؟ در مورد آزادیخواهان شیرازی، آیا سوال پرسیدن از امام جمعه و یا شخصیت‌های نظام جرم است؟ با اشاره به زندانی شدن لیلا حسین‌زاده خالق شعار اصولگرا، اصلاح‌طلب دیگه تمامه ماجرا"، مصادیق جرم چیست؟ در مورد احمدی نژاد، علت بازداشت یکباره افرادی از جبهه بهار چیست؟ چرا وکیل بقایی به‌خاطر جمله "وای به روزی که بگندد نمک به دو و نیم سال زندان محاکمه شده است؟ اظهار کرد: آزادی بیان با اشاره به قانون مطبوعات و انتقاد در مطبوعات چند قید دارد: سازنده باشد، تحریف نشده باشد.

وی ادامه داد: یقین دارم چنین حرفی درست نیست انتقاد به امام جمعه اشکال ندارد و اگر شکایتی صورت گیرد پیگیری خواهیم کرد و کسی به خاطر بیان جمله‌ای حکم قضایی نگرفته است.

اژه‌ای بیان داشت: در مورد پرونده‌هایی که اطلاع ندارم توضیحی ندارم و باید پرونده را مطالعه کنم تا زمانی که حکم قطعی نشده قانون به من اجازه نمی‌دهد افشا کنم و تا زمان صدور حکم قانون چنین اجازه‌ای نداده است.

مبارزه با مفاسد اقتصادی از الویت های قوه قضاییه است

وی در ادامه جلسه پرسش و پاسخ  با دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سوالات که چرا ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به مدت 4 ماه تشکیل نشده است؟ چرا طرحی در مجلس مطرح شده که اموال نامشروع مسوولان برگشت داده شود. مگر تا کنون چنین طرحی نداشته‌ایم؟ بیان داشت: طرح مطرح شده در مجلس و مجمع طرحی ابتدایی است و در برخی موارد خلاف قانون اساسی است و هنوز تصویب نشده است. ساختار و تشکیلات خاصی در این باره وجود ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه سپس در پاسخ به اینکه چرا قوه قضاییه طلایه‌دار دفاع از حقوق شهروندی نیست؟ چرا تکلیف سند 2030 روشن نیست؟ و چرا قوه قضاییه که آماج حملات دشمنان نظام است، برنامه مشخصی برای اعتمادسازی برای مردم ندارد؟ اظهار کرد: اولین بار حمایت از حقوق شهروندی از طرف دستگاه قضایی بخشنامه شد و بعدها به قانون تبدیل شد.در امور مستحدثه جای کار بیشتری وجود دارد.

وی بیان داشت: اگر قوه قضاییه اطلاع‌رسانی کامل داشته باشد، ترفندهای دشمنان در بی‌اعتمادسازی مردم خنثی خواهد شد. دستگاه قضا در بحث اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای کردن موضوعات به اشکال مختلف و با ابزارهای متنوع کمبود دارد.

اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره اعلام لیست قضات فاسد گفت: در بهمن ماه پارسال رئیس قوه قضاییه هشدار داد که اگر یک قاضی تخلفی(جرمی) کند و جرمش ثابت شود علنی اعلام خواهیم کرد تاکنون چنین موردی اتفاق نیفتاده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه