English

چهارشنبه سوری فرصتی برای دور هم بودن به دور از آسیب

آیین چهارشنبه سوری مبنی بر فرصتی برای دور هم بودن به دور از آسیب، فرهنگ سازی شود.

چهارشنبه سوری فرصتی برای دور هم بودن به دور از آسیب

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، آخرین چهارشنبه سال در سنت ایرانی، چهارشنبه سوری نام دارد.

چهارشنبه سوری از دیرباز تقریبا در همه نقاط ایران برگزار می شود. در این مراسم، در شب آخرین چهارشنبه سال (یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه)، بیرون از خانه و در فضایی مناسب آتشی می افروزند و اهل خانه، زن و مرد و کودک از روی آتش می پرند و با گفتن «زردی من از تو، سرخی تو از من»، بیماری ها و ناراحتی ها و نگرانی های سال کهنه را به آتش می سپارند تا سال نو را با آسودگی و شادی آغاز کنند.

چهارشنبه سوری1

با این حال، بروز برخی انحرافات از جمله ترقه بازی از یکسو و تلاش عده ای برای غیر مذهبی نشان دادن آن از سوی دیگر موجب شده مراسم چهارشنبه سوری همواره با حرف و حدیث هایی همراه باشد.

در این میان، بی احتیاطی ها هر ساله موجب بروز مصدومیت و حتی جان باختن شماری از شرکت کنندگان در اینگونه مراسم می شود.

بر همین اساس، این روزها «پویش نه به چهارشنبه سوری خطرناک» در شبکه های اجتماعی شکل گرفته است.

فیروز فاضلی مدیر کل ارشاد اسلامی استان گیلان در این مورد اظهار کرد: آسیب های چهارشنبه سوری که به واسطه برخی از حرکات به جمع می رسد، برای هیچ کس خوشایند نیست.

وی با تشریح آیین چهارشنبه سوری بیان داشت: در ایران پیش از اسلام، این آیین مبنایی بوده برای این که سرما می رود و گرما می آید و سوری آن هم به معنای سرخ و سرخی هم به معنای شادی به صورت دست جمعی بوده است.

فاضلی

این استاد ادبیات دانشگاه گیلان خاطرنشان کرد: از این سنت که همه دور هم جمع می شدند، به شادی می پرداختند و مبنایی برای صله رحم بوده، استفاده ابزاری شده است.

در بحث آیین ها، استفاده از مواد خطرآفرین مطرح نیست

وی با بیان اینکه استفاده ابزاری این آیین را دچار چالش کرده، گفت: در بحث آیین ها، استفاده از مواد خطرآفرین مطرح نیست اما متاسفانه استفاده از این مواد در دوره های مختلف آیین کهن چهارشنبه سوری را دچار آسیب کرده است.

فاضلی بیان داشت: برای اینکه سنت چهارشنبه سوری مبنایی برای آشتی ما شود، باید به دوره ای برگردد که مردم دور هم جمع می شدند و این آیین مبنایی برای شاد بودن و زندگی مسالمت آمیز داشته باشد و از انحراف تهی شود.

تمدن ما اسلامی - ایرانی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان این که تمدن ما اسلامی - ایرانی است، اظهار کرد: در این تمدن، نوعی آشتی وجود دارد به این معنی که در سفره هفت سین ابتدا قرآن و بعد آب را قرار می دهیم که نوعی در کنار هم بودن در تمدن وجود دارد.

وی با اشاره به نقش مهم فرهنگ سازی کرد: بایستی درباره اجرای صحیح آیین چهارشنبه سوری مبنی بر فرصتی برای دور هم بودن به دور از آسیب، فرهنگ سازی شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه