English

موج گزارش می‌دهد

کولاک شدید کار انتقال اجساد جان باختگان هواپیمای یاسوج-تهران را کند کرد/عملیات جست‌وجو متوقف شد

شرایط جوی نامساعد کار انتقال اجساد جان باختگان هواپیمای تهران-یاسوج را با مشکل روبرو کرده است.

کولاک شدید کار انتقال اجساد جان باختگان هواپیمای یاسوج-تهران را کند کرد/عملیات جست‌وجو  متوقف شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج از یاسوج، بعد از پیدا شدن لاشه هواپیمای مسافربری تهران-یاسوج همه امکانات، دستگاه‌ها و نهادها برای انجام عملیات امداد، شناسایی اجساد، انتقال جانباختگان و پیدا کردن جعبه سیاه هواپیما بسیج شد.

شرایط جوی بسیار نامساعد ارتفاعات دنا کار را برای نیروهای امدادی و کوهنوردان سخت کرده است.

اعزام 12 تیم امدادی از گردان تکاور تیپ 48 فتح سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد

سرهنگ جهانگیر انصاری جانشین سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به خبرنگار موج می‌گوید؛ ۱۲ تیم امدادی از گردان تکاور تیپ ۴۸ فتح از سپاه این استان به‌همراه برخی فرماندهان رده‌های مختلف با هدف حمل اجساد جان‌باختگان سقوط هواپیما عازم ارتفاعات دنا شدند.

وی افزود: در اولین ساعات سقوط هواپیمای ATR72 فرمانده سپاه فتح به‌همراه فرمانده تیپ 48 فتح‌، تیم کوهنوردی بسیج ورزشکاران، گردان تکاور و همچنین تیم‌های بهداشت و درمان به منطقه احتمالی سقوط هواپیما اعزام شدند.

منطقه سقوط هواپیما (2)

وی با بیان اینکه شرایط نامناسب جوی در دو روز اول عملیات جست‌وجو در ارتفاعات را با مشکل روبه‌رو کرد، عنوان کرد: با درخواست مسئولان استانی به‌ویژه فرمانده سپاه فتح استان، هوانیروز سپاه دو بالگرد و 4 پهپاد برای تسریع در روند جست‌وجوی لاشه هواپیما اعزام کرد که در سی‌سخت و پادنا مستقر شدند.

انصاری با اشاره به پیداشدن لاشه هواپیمای سقوط‌شده در سومین روز جست‌وجو توسط یکی از بالگردهای هوانیروز سپاه ابراز کرد: با وجود اینکه مرحله شناسایی به‌عهده سپاه بوده و جمع‌آوری و انتقال اجساد باید توسط ارتش انجام می‌شد سپاه فتح تیم‌های امدادی خود را در آماده‌باش کامل قرار داد و به دنا اعزام کرد.

جانشین سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد با اعلام اینکه دیروز گردان تکاور تیپ 48 فتح به ارتفاعات صعود کردند و در محل مستقر شدند، اضافه کرد: صبح امروز 12 تیم چهارنفره از گردان تکاور تیپ 48 فتح از سپاه استان با امکانات حمل جسد به‌فرماندهی سرهنگ حکمتیان جانشین تیپ 48 فتح و همراهی سرهنگ ستوده فرمانده ناحیه شهرستان دنا عازم ارتفاعات شدند.

خانواده داغدار جان باختگان به محل عزیمت نکنند

سردار مهدی انصاری فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به شرایط جوی هوا، اظهار کرد: هیچ نیازی به تردد خانواده‌های معزز جانباختگان در منطقه عملیات جستجو و امداد وجود ندارد و تنها باعث ترافیک و کار نیروهای امدادی را کند خواهد کرد.

سردار انصاری گفت: انتظار می‌رود مردم و خانواده‌های داغدار جانباختگان سقوط هواپیما به محل عزیمت نکنند زیرا حضور متفرقه سرعت را کند کرده و مانع حضور دست‌اندرکاران و امدادگران می‌شود.

وی از تشکیل قرارگاه مشترک انتظامات با پلیس اصفهان خبر داد و افزود: این قرارگاه با هدف مدیریت عملیات جست‌وجو و انتقال اجساد جانباختگان هواپیمای "تهران-یاسوج" تشکیل شده است.

شرایط جوی هوا بسیار بد است / امکان هلی‌برن نیست / شعاع دید در ارتفاعات دنا به 2 متر رسید / تکاوران ارتش 10 جسد را از راه زمینی انتقال می‌دهند

علی وفایی‌مقدم مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج با بیان شرایط جوی بسیار بد است، اظهار کرد: آنقدر شرایط جوی بسیار سخت است که نمی‌توان کار دیگری کرد.

وی با بیان اینکه تعدادی از اجساد و قطعات جسدها جمع آوری شده‌اند، افزود: با توجه به اینکه به‌دلیل شرایط نامناسب جوی امکان پرواز بالگردها وجود نداشت نیروهای امدادی برای رفتن به محل سقوط هواپیما در ارتفاع 4000 هزار متری اعزام شدند ولی به دلیل آغاز بارش برف حرکت به کندی صورت می‌گیرد.

مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه یک ساعت بعد از نیمه‌شب گذشته کار ساماندهی امدادگران انجام شد، افزود: به‌دلیل پیش‌بینی بارش برف و باران بعد از نیمه شب ساماندهی امدادگران برای انتقال زمینی اجساد انجام شد.

منطقه سقوط هواپیما (1)

وفایی مقدم با تاکید بر‌اینکه شرایط جوی بسیار نامساعد است، ابراز کرد: 25 تیم امدادی از هلال‌احمر کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان و 11 تیم دیگر نیز از سایر ادارات به ارتفاعات دنا اعزام شدند.

وی افزود: شب گذشته 24 نفر از نفر از امدادگران در دمای زیر 20 درجه صفر خوابیدند.

این مسوول اضافه کرد: تکاوران ارتش تا ساعت دیگر از راه زمینی 10 جسد را به پایین کوه انتقال می‌دهند.

کولاک شدید در منطقه سقوط هواپیمای مسافربری یاسوج-تهران

وفایی‌مقدم با بیان اینکه شعاع دید در ارتفاعات دنا و محل سقوط هواپیما کمتر از ۲ متر است، تصریح کرد: به‌دلیل برف شدید و مه‌غلیظ در ارتفاعات پازن‌پیر عملیات جست‌وجو و انتقال اجساد به‌سختی پیش می‌رود.

وی عنوان کرد: با این شرایط امکان برگشت تیم‌های امدادی وجود دارد زیرا شرایط جوی بسیار نامناسب بوده و هم‌اکنون شاهد برف و کولاک شدید در منطقه هستیم.

امکان پرواز بالگردها وجود ندارد

امیر نوذرنعمتی جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: شرایط بسیار بد جوی اجازه جمع آوری و انتقال اجساد را نمی‌دهد و امکان پرواز بالگردها وجود ندارد.

نعمتی افزود: محل دقیق اجساد جانباختگان هواپیمای «تهران-یاسوج» نشانه‌گذاری شده و هم‌اکنون تکاوران و نیروهای هلال‌احمر بالای قله هستند.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه وضعیت جوی اجازه جمع‌آوری و انتقال اجساد را نمی‌دهد، گفت: امکان پرواز بالگردها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون وضعیت محل سقوط هواپیما کولاک و برف شدید است، عنوان کرد: به‌دلیل دید پایین امکان پرواز بالگردها وجود ندارد ولی تعدادی از اجساد توسط تکاوران به پایین حمل می‌شود و این کار دقایقی پیش آغاز شده و به سمت پایین حرکت کردند.

نعمتی با تاکید بر‌اینکه وضعیت جوی اجازه جمع‌آوری و انتقال نمی‌دهد، ابراز کرد: نمی‌توان‌ آمار دقیقی از اجساد جمع‌آوری شده ارائه داد ولی به طور حتم تمامی اجساد در منطقه سقوط با فاصله 100 تا 200 متر وجود دارد.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش افزود: 100 نیرو در پایین به‌صورت آماده‌باش داریم ولی 30 نفر بالای قله به‌همراه برخی کوهنوردان بومی حضور دارند ولی کوهنوردان بومی امکان حمل اجساد را ندارند و تنها تکاوران و برخی از نیروهای هلال‌احمر می‌توانند اجساد را حمل کنند.

نعمتی بیان کرد: از راه‌بلدهای بومی استفاده کرده‌ایم به‌گونه‌ای که در هر تیم حداقل یک نفر بومی وجود دارد.

عملیات جست‌وجو  متوقف شد

 رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: درصورت بروز خطر احتمالی برای امدادگران عملیات جستجو و انتقال سانحه هوایی تهران - یاسوج متوقف خواهد شد.

نجار افزود: تصمیم نهایی برای ادامه عملیات جستجوی پیکرهای مسافران هواپیمای تهران یاسوج به تشخیص امدادگران در صورت بودن خطر در بالارفتن از ارتفاعات واقع در منطقه پازن پیر است.

بنا بر این گزارش، اگر شرایط عملیات جستجو و انتقال اجساد در منطقه سقوط هواپیمای مسافربری تهران-یاسوج به دلیل وضعیت جوی بسیار سخت است، اما نیروهای مردمی، کوهنوردان، تکاوران ارتش، نیروهای امدادی هلال احمر و کوهنوردان محلی و همه و همه در تلاش‌ هستند که کار انتقال اجساد را هر چه سریعتر انجام دهند.

به گفته مسوولان، 10 جسد از جانباختگان توسط تکاوران ارتش به پایین کوه تا ساعت دیگر به پایین کوه انتقال داده می‌شوند.

تیم‌های کوهنوردی زبده به ارتفاعات دنا اعزام شدند، این تیم‌ها شامل 40 نفر از اسکی‌بازان و کوهنوردان حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های همجوار هستند که از ساعت 6 صبح امروز برای کمک به انتقال پیکرهای کشف شده و نیز کمک به جستجوی دیگر پیکرها به منطقه اعزام شدند.

25 گروه 5 نفره از امدادگران جمعیت هلال‌احمر از مسیر کوه گل سی‌سخت به ارتفاعات پازن‌پیر، حد فاصل شهرستان‌های سمیرم و دنا اعزام شده و این گروه‌ها برای رسیدن به مقصد مسیری حدود 8 ساعته را باید طی کنند.

یک پایگاه امدادرسانی در منطقه سی‌سخت برپا شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه