English

شهردار رشت:

کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم، بازارهایی اقتصادی بزرگ و مکمل هستند

شهردار رشت در بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی و دومین کنفرانس ویژه راه ابریشم با بیان اینکه کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم، بازارهایی اقتصادی بزرگ و مکمل هستند، اظهار داشت: این کشورها با ایجاد کانالهای جدید همکاری می توانند به بازارهای موفق اقتصادی برای منطقه و جهان تبدیل شوند و این همکاری از اهمیت راهبردی و جهانی برخوردار است.

کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم، بازارهایی اقتصادی بزرگ و مکمل هستند

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، شهردار رشت در بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی و دومین کنفرانس ویژه راه ابریشم گفت: کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم، بازارهایی اقتصادی بزرگ و مکمل هستند.

مسعود نصرتی ضمن خیر مقدم به حضار ایرانی و خارجی گفت: امیدوارم که این نشست و اقدامات مشابه نقش موثری در احیاء و باز زنده سازی مسیر تاریخی راه ابریشم را داشته باشند.

شهردار رشت با بیان اینکه کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم، بازارهایی اقتصادی بزرگ و مکمل هستند، اظهار داشت: این کشورها با ایجاد کانالهای جدید همکاری می توانند به بازارهای موفق اقتصادی برای منطقه و جهان تبدیل شوند و این همکاری از اهمیت راهبردی و جهانی برخوردار است.

نصرتی در خصوص جاده ابریشم تصریح کرد: جاده ابریشم، مجموعه ای از راه های بازرگانی و کاروان رو قدیمی بود که منطقه مدیترانه را با چین شرقی مرتبط می ساخت. کالاهای بسیاری از این راه ها میان شرق و غرب آسیا و حوزه دریای مدیترانه مبادله می شد. این شاه راه تجاری دارای بالاترین ویژگی ارتباطی در دنیای قدیم، یعنی تبادل فرهنگ ها بین شرق و غرب و یا به بیان بهتر ، بین تمدن های با عظمت چین، ایران و روم و قلمروهای تحت احاطه شان بود و انتخاب نام ابریشم برای این مسیر به این دلیل بوده است که ابریشم معروفترین، سبک ترین و گرانبها ترین کالایی بوده که طی ده ها قرن از طریق این جاده از شرق و غرب میرفته است.

نصرتی افزود: جاده ابریشم از ارتباط شبکه کاملی از جاده ها شکل یافته و با گذشت قرن ها، راه خود را در طول اوراسیا پی گرفته و تنظیم کننده عملکردهای متنوع سیاسی، اجتماعی ،فرهنگی،هنری، مذهبی و تجاری بوده است.

وی گفت: ایران به عنوان پل ارتباطی می تواند کشورهای آسیای میانه را به آبهای آزاد وصل کند و جاده ابریشم به عنوان جاده ای تاریخی و نمادین، برای ایجاد تعاملات و ارتباطات بیشتر و بهتر میان ملل مورد توجه و اهمیت است و با توسعه همکاری های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری کشورهای مسیر جاده ابریشم احیاء مسیر تاریخی امری ضروری است.

شهردار رشت با بیان اینکه عمده تجارت ایران در عهد صفوی در رابطه با جاده ابریشم بوده است اظهارداشت: پس از یک نقصان با ابتکار ساخت ۹۹۹ کاروانسرای مشهور شاه عباس صفوی دوباره این راه رونق گرفت.جاده ابریشم در طول هزار سال، علاوه بر اینکه صفحه درخشانی در تاریخ جهان بوده است، بلکه به دنبال رشد جامعه بشری، می تواند تاثیر عمیق و نقش فعالانه ای برای توسعه روابط بین ملت ها در حال و آینده ایفا کند.

کنفرانس راه ابریشم

احیای راه ابریشم و یادمان های باستانی می تواند باعث توسعه و رشد اقتصادی جوامع محلی شود

رئیس مجمع جهانی جاده ابریشم در ادامه عنوان کرد: احیا و باز زنده سازی جاده ابریشم و یادمان های باستانی بازمانده در پیرامون این جاده می تواند باعث توسعه گردشگری و رشد اقتصادی جوامع محلی شود.

نصرتی افزود: اشتراکات و بنیان های فرهنگی، اقتصادی وسیاسی مطلوب کشورهای واقع در این مسیر و بر اساس خواست مشترک مردم، راه اندازی این راه را امکان پذیر می کند و همکاری متقابل باعث نزدیکی این کشورها به یکدیگر و همچنین موجب گسترش روابط آن ها با جهان می شود.

شهردار رشت در ادامه گفت: ما توانستیم برای هم افزایی و اتحاد، در یک اقدام جامع و هوشمندانه و با موافقت شهرهای در مسیر جاده ابریشم، مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم را برای تحقق اهداف توسعه پایدار در تاریخ دوم سپتامبر سال ۲۰۱۶ در اجلاس ایران و شهر قزوین تاسیس نموده و موجودیت خود را اعلام نمائیم و اکنون این مجمع ضمن عضو گیری از شهرهای در مسیر جاده ابریشم، با هدف مشارکت صلح آمیز، توسعه جامعه، فراگیری، افزایش تبادل و همکاری و ایجاد آینده ای روشن برای شهرههای در مسیر جاده ابریشم در تلاش است برای منطقه و جهان تبدیل شوند و این همکاری از اهمیت راهبردی و جهانی برخوردار است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه