English

کارشناس کشاورزی؛

رشد کشاورزی، از بین بردن آفت بیکاری را به همراه دارد

یک کارشناس کشاورزی در کرمانشاه گفت: آسیب‌های ناشی از بیکاری که امروز گریبان کرمانشاه را گرفته است می‌توان باکمی خلاقیت، پشتکار و البته با تکیه‌بر ظرفیت‌های کم‌نظیر استان، در کمترین مدت‌زمان مفید و پایدار به حداقل رساند.

رشد کشاورزی، از بین بردن آفت بیکاری را به همراه دارد

حسین زارعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه ابراز داشت: وجود بیش از 16 منطقه آب و هوایی متنوع در استان کرمانشاه، از این منطقه شرایط منحصربه‌فردی را ساخته است که باعث شده مناطق مختلف و مستعد جهت‌ بخش کشاورزی در استان داشته باشیم و صدالبته که می‌توان از مزیت خدادادی به نفع رشد و توسعه استان بهره جست؛ به شکلی که ابتدا باید زیرساخت کشاورزی درست شود و مهم‌ترین و اولین این زیرسازی‌ها به آب و نحوه رساندن صحیح و اصولی آن به زمین است که بتوانیم با حداقل اتلاف این مایه گران‌بها، بیشترین بهره را ببریم.

وی تصریح کرد: ناگفته پیداست که رودخانه، آب پشت سدهای احداث‌شده، چاه‌های کشاورزی و... مهم‌ترین منابع آبی کشاورزی زودبازده هستند و اصولی‌ترین روش بهره‌گیری و انتقال آب به زمین‌های کشاورزی که امروز بر آن بسیار تأکید می‌شود، توسعه سیستم‌های پیشرفته آبیاری بارانی و قطره‌ای، آبیاری میکرو، زیرزمینی و ... است.

این کارشناس حوزه کشاورزی استان، اظهار داشت: یکی دیگر از نکاتی که می‌توان درزمینهٔ صرفه‌جویی آب کشاورزی مدنظر داشت، تغییر زمان آبیاری از روزانه به شبانه بر روی زمین‌های کشاورزی، مزارع و باغات است و نیز با افزایش میزان مواد آلی خاک از قبیل کود حیوانی، کمپوست و ... روند مصرف آب در زمین‌های کشاورزی را کاهش خواهیم دهیم.

وی گفت: با توجه به این مهم که امروزه بخش کشاورزی استان 25 درصد شاغلین فعال در کشور دارد به‌راحتی می‌توان با توسعه این بخش اشتغال را به حدود 40 درصد برسانیم و تا حدود قابل‌توجهی مشکل بیکاری را برطرف نمود به‌عنوان‌مثال در استان کرمانشاه اگر بتوانیم تاریخ کاشت نخود بهاره را به نخود پاییزه تغییر دهیم و نیز کاشت آن را با دستگاه ردیف‌کار انجام دهیم، به‌راحتی می‌شود برداشت آن را با کمباین انجام داد و درآمد خوب و درعین‌حال به‌صرفه‌ای را نصیب کشاورزان کرد.

زارعی اعلام داشت: از سوی دیگر بهترین تناوب زراعی در زمین کرمانشاه برای زراعت‌های آبی (آبیاری مکانیزه) و دیم است و نیز با ترویج زراعت زعفران در استان می‌توان هم در کاهش مصرف آب و هم در افزایش توسعه نیروی انسانی و هم در افزایش درآمد کشاورزان نقش به سزایی ایفا نمود و این امر میسر نمی‌شود مگر با افزایش قابل‌توجه بودجه و اعتبارات بخش کشاورزی تا مسئولین سازمان جهاد کشاورزی بتوانند این اقدامات را عملی سازند. مرحله بعد توسعه اشتغال در بخش کشاورزی، افزایش اعتبارات بخش صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی است به‌عنوان‌مثال با توجه به تولید بالای سیب‌زمینی و پیاز در سطح استان می‌توان با احداث کارخانه‌های فرآوری سیب‌زمینی و پیاز و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا احداث نمود تا هم از افت قیمت بازار در زمان برداشت محصول جلوگیری نمود و هم اشتغال را در این بخش افزایش داد.

وی تصریح کرد: توسعه صنایع تبدیلی نه‌تنها در حوزه کشاورزی بلکه در بخش دام‌پروری نیز بسیار مثمر ثمر باشد و نه‌تنها کمبود تولیدات دامی استان را برطرف نماید، بلکه اشتغال قابل‌توجهی را نیز برای کرمانشاه به همراه داشته باشد و از طرفی با احداث کارخانه‌های فرآوری و شستشوی پشم گوسفند ونیز تولید و فرآوری چرم، از خارج شدن این محصولات به خارج از استان به‌صورت خام جلوگیری نمود.

کارشناس کشاورزی کرمانشاه گفت: مرحله بعد احداث و واگذاری جایگاه‌های تولید لبنیات سنتی به گاوداری‌های شیری استان کرمانشاه است تا از قیمت پایین شیر که باعث ضرر و زیان به دامداری‌ها می‌شود، جلوگیری نمود و به قیمت مناسب و چند برابر قیمت شیر خام، این محصولات را به بازار ارائه نمایند.

وی درپایان خاطرنشان ساخت: نکته بعدی که در امر توسعه کشاورزی کرمانشاه بسیار حائز اهمیت است، آموزش و توسعه مشاغل خانگی است به‌عنوان‌مثال تولید ترخینه که از گندم خورد شده و دوغ تولید می‌شود که گندم کیلویی 1500 تومان را به ترخینه 9000 تومان تبدیل می‌کنیم و سود سرشاری نصیب خانواده‌های که مشاغل خانگی دارند می‌شود، که با ایجاد این مشاغل باعث توسعه مشاغل خانگی و افزایش درآمد آن‌ها در بین خانواده‌های روستایی می‌شود و تمامی این امور به‌ظاهر ساده اما کاربردی در روستاها با افزایش اعتبارات بخش کشاورزی استان محقق می‌شود تا مسئولین سازمان جهاد کشاورزی استان بتوانند این مشاغل را توسعه دهند و گامی در جهت افزایش توسعه اشتغال استان و رفع بیکاری بردارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه