English

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خبر داد؛

افزایش بیش از ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان قرار دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، از کمبود 1000 تخت بیمارستانی در هرمزگان خبر داد و گفت: افزایش تختهای بستری و ویژه بیمارستانی، تکمیل و راه اندازی مجدد بیمارستان شریعتی، احداث بیمارستان آموزشی مجتمع پردیس دانشگاه و همچنین بیمارستان 600 تختخوابی دوستدار مادر و کودک از مهمترین برنامه های در حال انجام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای افزایش تختهای بیمارستانی است که با تکمیل این پروژه ها در حدود یک هزار تخت تا سال 1400 به تعداد تختهای بیمارستانی استان اضافه می شود.

افزایش بیش از 1000 تخت بیمارستانی در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان قرار دارد
دکتر سید حسین داودی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج، مطرح کرد: در مجتمع آموزشی، درمانی و پژوهشی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس که بزرگترین بیمارستان در استان هرمزگان است 470 تخت مصوب شده که از این تعداد 451 تخت فعال است که دلیل آن کمبود فضای فیزیکی لازم برای فعال سازی 19 تخت غیر فعال است .

دکتر داودی تصریح کرد: در بخش بیمارستانهای غیر دانشگاهی 788 تخت مصوب شده که از این تعداد 644 تخت فعال است که امیدواریم نسبت به فعال سازی 144 تخت دیگر اقدام کنند تا بار مراجعه کنندگان به بیمارستانهای دانشگاهی اندکی کاهش یابد.

اضافه شدن 1000تخت بیمارستانی تا سال 1400

افزایش تختهای بستری و ویژه بیمارستانی، تکمیل و راه اندازی مجدد بیمارستان زنان و زایمان شریعتی، احداث بیمارستان آموزشی مجتمع پردیس دانشگاه و همچنین بیمارستان 600 تختخوابی دوستدار مادر و کودک از مهمترین برنامه های در حال انجام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای افزایش تختهای بیمارستانی است که با تکمیل این پروژه ها در حدود یک هزار تخت تا سال 1400 به تعداد تختهای بیمارستانی استان اضافه می شود.

راه اندازی مجدد بیمارستان شریعتی بندرعباس

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود : با توجه به افزایش جمعیت در 5 سال آینده این تعداد تخت بیمارستانی در استان هرمزگان شرط لازم است ولی کافی نیست و برهمین اساس باید برای ایجاد فضاهای مناسب و افزایش تخت فکر کرد.

بیمارستان میناب در لیست برنامه و بودجه قرار نگرفته

هم اندیشی، مشورت و کمک برای حل مشکلات بهداشتی، درمانی، رفاهی و حمایت استانی و ملی برای اتمام پروژه های بیمارستانی از مواردی بود که دکتر سید حسین داودی در هفتمین کارگروه "ساغ" بر آن تأکید کرد و افزود: بیمارستان 160 تختخوابی شهرستان میناب در حالی ساخت آن شروع شده که هنوز در لیست برنامه بودجه قرار نگرفته و از منابع وزارت بهداشت و درمان مقداری از بودجه آن تأمین شده است که لازم است در این خصوص تدابیری اندیشه می شود.

لزوم ورود بخش خصوصی و خیرین در حوزه بهداشت

یکی از موضوعات حائز اهمیت که رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان حمایت قاطعانه خود را از آن اعلام کرد جذب خیرین و همچنین بخش خصوصی بود که به گفته وی باید بستر لازم برای حفظ منافع بخش خصوصی فراهم شود و استانداری هرمزگان، مسکن و شهرسازی و شهرداری کمک کنند تا این بخش رونق بگیرد که این نگاه مهم، باعث توسعه پایدار حوزه سلامت در استان می شود.

احداث شهرک سلامت در قشم و بندرعباس

توسعه گردشگری سلامت از دیگر موضوعاتی بود که در این کارگاه  به بحث گذاشته شد که شهرک سلامت قشم و بندرعباس دو پروژه ای است که دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای اجرای آن در حال بررسی است که باید بخش خصوصی ورود کرده و نسبت به احداث آن همکاری کند.

دکتر سید حسین داودی در ادامه ضمن تقدیر از روسای قبلی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بخاطر توسعه این دانشگاه در بخشهای مختلف به مشکلات دستگاه MRI بیمارستان شهید محمدی بندرعباس اشاره کرد و گفت: این مرکز در حال حاضر توسط بخش خصوصی اداره می شود و متأسفانه به دلیل مطالبات از سازمانهای بیمه گر دچار مشکلات در خدمات دهی شده است.

راه اندازی MRI دوم بخش دولتی در بیمارستان شهید محمدی

این مقام مسئول از راه اندازی MRI دوم بخش دولتی در مجتمع پیامبر اعظم (ص) تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: این دستگاه می تواند بعنوان پشتیبان و مکمل دستگاههای موجود نیازهای مردم عزیز شهر بندرعباس را تامین کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به توسعه زیر ساختهای آموزشی استان برای تقویت نیروهای ماندگار در هرمزگان اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که باید به آن توجه شود توسعه آموزشی عالی در دانشگاه است که در آخرین جلسه شورای عالی تخصصی مصوبه ای را گرفتیم که بنام بعضی از شهرستانهای استان نیروی تخصصی تربیت کنیم تا مشکل ماندگاری پزشکان در مناطق کم برخوردار استان، مثل بشاگرد مرتفع شود .

دکتر سید حسین داودی درباره توسعه آموزش پاسخگو تصریح کرد: سیاست دانشگاه بر این است که از طریق گسترش فضاهای فیزیکی بتوان به آموزش هایی که در آینده پاسخگوی نیاز استان در بخش ماندگاری پزشکان باشد کمک کرد.

وی تصریح کرد : با پیگیری های دانشگاه و حمایت مسکن و شهرسازی توانستیم برای ساخت دانشکده های دندانپزشکی، پیراپزشکی، بهداشت و افزایش دیگر فضاهای آموزشی دانشگاه زمینی را مازاد بر مجتمع  پردیس دانشگاه بگیریم که توسعه این فضاها به نیازهای آموزشی پاسخ داده و منجر به تربیت نیروهای ماندگار می شود .

توسعه آموزش تخصصی و تحصیلات تکمیلی

توسعه آموزش تخصصی و تحصیلات تکمیلی در جهت نیاز استان از دیگر برنامه های در دستور کار دانشگاه هستند.

خرید سه فروند آمبولانس دریایی، راه اندازی دومین اوژانس هوایی بندرعباس و تکمیل پایگاه هایی اورژانس شهری، جاده ای مصوب طرح جامع گسترش شبکه اورژانس کشور، استقرار دستگاه سی تی اسکن در بیمارستان های بستک، جاسک و رودان، خرید دستگاه الکترو فیزولوژی و آندو سونوگرافی برای مجتمع آموزشی درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس، تکمیل نیروهای تخصصی بیمارستانهای تابعه و ارتقاء خدمات درمانی بالینی، راه اندازی بخشهای تخصصی لازم در بیمارستان بشاگرد و همچنین32 تخت ویژه در بیمارستانهای سطح استان از دیگر برنامه های هستند که در دستور کار دانشگاه قرار داشته و در حال پیگیری هستند .

داودی افزود: در هفتمن جلسه کارگروه سلامت و غذا استان، 23 پروژه عمرانی دانشگاه که در طرح تحول نظام سلامت کلید خورد مورد بررسی قرار گرفت .

توسعه اورژانس های بیمارستانی ، ساخت کلینیک های تخصصی ، مراکز غربالگری سرطان و بلوک های زایمانی پروژه هایی هستند که در برخی مناطق استان اتمام و بهره برداری رسیده اند.

کلینیک های تخصصی در شهرهای بندرعباس، بندرلنگه، رودان - مرکز غربالگری میناب و بلوک زایمانی در شهرستانهای حاجی آباد، بندرلنگه، قشم، بستک و پارسیان از مراکزی هستند که در حال خدمات رسانی هستند و دیگر پروژ ها در حال ساخت و بعضی با مشکلات منابع مالی برخورد کرده اند که امید است از طریق حمایتهای ملی و استانی بتوانیم آنها را به اتمام برسانیم .

در حال حاضر 16 مرکز تخصصی شامل: کلینیک تخصصی، کلینیک های پوست، چشم در سطح استان هرمزگان فعالیت دارند.

تعداد 28 آمبولانس مستعمل و از رده خارج

دکتر داودی درباره وضعیت لجستیک بیمارستانی در شهرستانها گفت: تعداد 69 آمبولانس در بیمارستانهای استان وجود دارد که از این تعداد 22 دستگاه مستعمل 6 دستگاه مشکل فنی و یک دستگاه از رده خارج شده است.

در خصوص اورژانسهای پیش بیمارستانی در حال حاضر 82 پایگاه شهری و روستایی با 92 آمبولانس در حال خدمات رسانی هستند که از این تعداد 23 دستگاه آمبولانس مستعمل هستند .

کمبود تختهای فعال بیمارستان و نیروهای تخصصی ماندگار که به آن اشاره شد، افزایش تختهای ویژه از 318 به 569 عدد تا سال 1404 و همچنین عدم وجود ابزارهای تشویقی به منظور ترغیب نیروهای متخصص جهت ماندگاری نیروهای تخصصی از نیازها و چالش های پیش روی دانشگاه است.

ارائه بسته پیشنهادی برای حل کمبود ها

وی گفت: در جلسه کارگروه "ساغ" بسته پیشنهادی و راهکارهایی بود که دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای هم اندیشی و تصمیم گیری برای حل چالشها و معضلات ارائه شده است.

تخصیص منابع استانی به منظور تکمیل پروژه های درمانی در دست احداث و همچنین برای خریداری لجستیک های مورد نیاز از جمله: آمبولانس دریایی، زمینی و اتوبوس آمبولانس، اختصاص درصدی از منابع درآمدی استان ناشی از فعالیتهای اقتصادی جهت ایجاد زیر ساختهای بهداشتی درمانی، هم افزایی استانی با محوریت استانداری به منظور پیگیری جهت جذب منابع برای اتمام پروژه های بیمارستانی در حال احداث و مصوب، ایجاد زیر ساختها و مشوق های لازم جهت جذب نیروهای ماندگار در استان، تخصیص از منابع استانی برای ساخت منازل پزشکان در مناطق محروم بشاگرد، جاسک، حاجی آباد، سیریک و رودان - کاهش میزان مالیات بر درآمد در شهرستانهای استان از 30 به 10 درصد و حذف مالیات از مناطق سیریک و بشاگرد، بسته پیشنهادی ارائه شده توسط دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای تصمیم گیری و حمایت های استانی و ملی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه