English

مدیر مرکز هوشمند ترافیک شهرداری قم:

افزایش دوربین‌های نظارتی شهر قم به ۳۰۰ دستگاه

مدیر مرکز هوشمند ترافیک شهرداری قم گفت: در حال حاضر 50 دستگاه دوربین نظارتی در شهر وجود دارد که در افق 1400 به 300 دستگاه می‌رسد.

افزایش دوربین‌های نظارتی شهر قم به 300 دستگاه

به گزارش خبرگزاری موج از قم، اکبر قلیچ در بیست و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر قم ،با بیان اینکه امروز بحث ترافیک و حمل‌نقل شهری جزء لاینفک زندگی مردم شده است اظهار کرد: اگر نخواهیم مدیریت صحیح در این زمینه انجام دهیم با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به مشکلات و راهکارها در زمینه مدیریت ترافیک اظهار کرد: عدم امکان توسعه معابر، نرخ بالای تصادف، ناامنی وسایل نقلیه و عابرین، مشکل پارکینگ وسایل نقلیه، کارآیی نامطلوب سیستم‌های حمل و نقل عمومی و... از جمله مشکلات این زمینه است.

مدیر مرکز هوشمند ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: در برخی از کلان‌شهرهای کشور به دلیل عدم مدیریت صحیح با این مشکلات مواجه هستند و اکثرا دچار چالش و بحران شده اند.

وی اذعان کرد: با توجه به این موضوع راهکارهایی را در دستور کار قرار داده‌ایم تا بتوانیم از ایجاد چالش و بحران در شهر قم جلوگیری کنیم.

قلیچ با اشاره به نتایجی که از سیستم یکپارچه‌سازی کنترل ترافیک به دست خواهد آمد اظهار کرد: این نتایج شامل افزایش ظرفیت معابر، افزایش ایمنی ترافیک و ظرفیت پارکینگ‌ها، افزایش سرعت خودروهای امدادی، کاهش آلودگی‌های ناشی از ترافیک، رسیدگی به اتفاقات و تصادفات و... خواهد بود.

وی با تاکید بر ضرورت تکمیل چرخه ترافیک در شهر گفت: این چرخه بستری خوب را برای اعمال کنترل ترافیک فراهم می‌کند که عملکرد یکپارچه کنترل ترافیک تنها مختص مردم نیست و تمام افراد ذی‌مدخل در حوزه ترافیک را شامل می‌شود.

مدیر مرکز هوشمند ترافیک شهرداری قم با اشاره به پردازش اطلاعات اخذ شده از وضعیت ترافیک بیان کرد: این پردازش شامل سیستم‌های هوشمند چراغ‌های راهنمایی است که هدایت و اطلاع‌رسانی به رانندگان و اعمال کنترل را نیز شامل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مسوولان در بحث اطلاع‌رسانی باید فعال باشند خاطرنشان کرد: مرکز کنترل هوشمند با استفاده از تکنولوژی های نوین در صدد بهبود شرایط و کاهش هزینه‌ها و افزایش ایمنی است.

مدیر مرکزهوشمند ترافیک شهرداری قم با تاکید بر اینکه خرید و نصب تجهیزات، جمع‌آوری و پایش اطلاعات و یکپارچه‌سازی جزو اهداف این مرکز است افزود: این مرکز با رویکرد ویژه مدیران شهری طی سال‌های اخیر توسعه چشم‌گیری یافته است.

وی با اشاره به پیشینه مرکز هوشمند کنترل ترافیک شهرداری قم خاطرنشان کرد: این مرکز در سال 91 در دستور کار راه اندازی قرار گرفت و سال 93 نیز به فضای فعلی منتقل شد و سپس رویکرد ما بر تدوین برنامه جامع ترافیک شهر قرار گرفت.

قلیچ با اشاره به تدوین طرح جامع ترافیک شهر قم در سال 95 بیان کرد: این طرح برنامه‌ای ویژه را تا افق 1400 به ما داد که براساس آن برش‌های یکساله را آماده کرده و سپس در هر سال پروژه‌هایی را برای دستیابی به اهداف در نظر گرفته شده اجرایی کردیم.

وی با اشاره به اهداف و سیاست‌های کلی این مرکز گفت: در افق 1400 ما کاهش 25 درصدی تصادفات، افزایش سهم حمل ونقل عمومی به میزان 50 درصد کل سفرهای درون شهری، کاهش 10 درصد سرعت وسائط نقلیه در معابر حادثه خیز، کاهش 50 درصدی تخلفات عبور از چراغ قرمز، کاهش 75 درصد ورود به محدوده‌های ویژه، افزایش 80 درصدی ضریب نفوذ خدمات کارت بلیط، کاهش 10 درصدی تولید آلاینده های هوا در هسته مرکزی شهر با این اقدامات صورت خواهد گرفت.

قلیچ توسعه سامانه‌های هوشمند را راهکاری برای تحقق این اهداف دانست و تصریح کرد: در این افق پروژه‌هایی برای راه‌اندازی این سامانه‌ها در دستور کار است.

وی با بیان اینکه 50 دستگاه دوربین نظارتی در شهر وجود دارد که در افق 1400 به 300 دستگاه می‌رسد افزود: در سال 96 بالغ بر 50 دستگاه به وضعیت موجود اضافه خواهد شد و سال‌ آینده نیز 100 دستگاه و به ترتیب در سال 99 و 1400 نیز 100 دستگاه اضافه می‌شود.

مدیر مرکز هوشمند ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه سامانه ثبت تخلف شهر تنها در بلوار غدیر نصب شده است گفت: در سال 1400 این سامانه 85 مورد خواهد بود که 33 مورد امسال تکمیل می‌شود.

وی گفت: با توجه به عدم در نظر گرفتن معابر توسعه یافته این سامانه بیش از 75 درصد شهر را پوشش خواهد داد.

قلیچ بیان کرد: قبل از نصب سامانه هوشمند ثبت تخلف روزانه 1400 تخلف در بلوار غدیر ثبت می‌شد که با نصب این سامانه روزانه بین 400 تا 500 تخلف صورت می‌گیرد که اگر اطلاع‌رسانی شده و سایر سامانه ها نصب شود می توانیم فرهنگ ترافیک را ارتقا دهیم.

وی افزود: سامانه ثبت تخلفات خطوط ویژه 2 سامانه است که تا سال 1400 بالغ بر 32 معبر خواهد شد.

مدیر مرکز هوشمند ترافیک شهرداری قم سامانه ثبت تخلفات عبور از چراغ قرمز را صفر خواند و افزود: سعی داریم تا سال 1400 بالغ بر 50 مورد ایجاد کنیم که 18 رویکرد آن امسال تکمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه سامانه تردد شمار در شهر قم سه مورد است افزود: طبق قرارداد بسته شده امسال 34 نقطه دوربین نصب شده و در افق 1400 نیز 70 سامانه تکمیل می‌شود.

قلیچ با بیان اینکه سامانه‌های ترددشمار به تصمیم‌گیری‌های کلان شهر کمک می‌کند خاطرنشان کرد: سامانه‌ هوشمند تقاطع نداریم که در افق 1400 نیز 20 تقاطع پوشش داده خواهد شد.

وی بیان کرد: سامانه هوشمند اطلاع‌رسانی اتوبوسرانی هم در حال حاضروجود ندارد که تا سال 1400 در بالغ بر 550 ایستگاه و اتوبوس نصب خواهد شد.

مدیر مرکز هوشمند ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه 10 سامانه هوشمند کنترل پارکینگ نیز در افق 1400 تکمیل می‌شود افزود: در حال حاضر در پارکینگ شرقی و زائر این سامانه‌ها نصب شده است.

وی به سامانه‌های هوشمند اطلاع‌رسانی اشاره کرد و افزود: وضع موجود 10 مترمربع است که براساس مطالعات 200 مترمربع در نظر گرفته‌ایم و 40 متر آن امسال اجرا می‌شود.

قلیچ با اشاره به اهمیت ذخیره سازی اطلاعات گفت: امروز امکان ذخیره‌سازی سامانه‌های تصویری را نداریم و با مطالعات صورت گرفته در افق 1400 امکان ذخیره‌سازی 300 دوربین را تا مدت زمانی سه ماه خواهیم داشت.

وی به سامانه‌های ثبت پلاک هسته مرکزی شهر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هفت دروازه ورودی وجود دارد که سعی داریم تا افق 1400 این امکان را به 12 دروازه افزایش دهیم.

مدیر مرکز هوشمند ترافیک شهرداری قم در مورد پروژه‌های سال 95 این مرکز اذعان کرد: پروژه‌های بی نظیری در هوشمندسازی ترافیک در شهر قم در حال اجرا است.

وی گفت: تجهیزات پشتیبانی سامانه‌های هوشمند حمل و نقل و ترافیک در حال نصب است که قراردادی 15 میلیارد تومانی برای آن منعقد شده است.

قلیچ با تاکید بر تحویل تمام دوربین‌های این پروژه گفت: تامین تجهیزات پارکینگ‌های سطح شهر پروژه دیگر ما است که در دو پارکینگ اجرایی شده است.

وی به دیگر اقدامات این مرکز اشاره کرد و افزود: پشتیبانی و حفظ و پایداری سامانه‌های هوشمند در حال اجرا است.

مدیر مرکز مدیریت هوشمند ترافیک شهرداری قم ارسال برخط اطلاعات را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: پروژه‌های دیگر مرکز در حال پیگیری است تا بتوانیم اکثر آنها را تا پایان سال تکمیل کنیم.

وی نیاز شهر به سامانه‌های ترددشماری را مورد توجه قرار داد و افزود: خرید دوربین نظارتی بالغ بر 50 دستگاه انجام شده که به زودی نصب خواهد شد.

قلیچ به برنامه‌های سال 96 مرکز مدیریت هوشمند شهرداری اشاره کرد و افزود: شهردار در زمینه هوشمندسازی شهر قم رویکردی جدی و حمایتی دارد.

وی با بیان اینکه پروژه‌های هوشمندسازی در سال 97 ادامه خواهد یافت اظهار کرد: تمام تلاش ما بر این است که در افق 1400 بتوانیم جهشی ویژه را در حوزه شهر هوشمند در حوزه ترافیک در قم رقم بزنیم و این امر محقق نمی‌شد مگر با حمایت‌هایی که حوزه حمل و نقل و ترافیک و شهردار از مرکز مدیریت هوشمند ترافیک دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه