English

خانه بلژیکی شهرستان آستارا در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان خبر داد: ساختمان گمرگ آستارا معروف به خانه بلژیکی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

خانه بلژیکی شهرستان آستارا در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، ولی جهانی در تشریح این مطلب با بیان اینکه خانه بلژیکی به شماره ۳۱۸۹۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، اظهار کرد: بنای گمرک آستارا در سال ۱۲۷۵ شمسی توسط میبدوژ رئیس وقت گمرک آستارا بنا شد که بعدها بعنوان محل پذیرایی میهمانان ویژه گمرک مورد استفاده می گرفت.

وی افزود: اداره گمرک در دوره قاجاریه به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و زیر نظر نمایندگان و مستشاران بلژیکی و اتریشی اداره می شد که در دوره های دیگر، بناهای دیگری برای اسکان و امور اداری به آن الحاق شد.

جهانی با اشاره به این مطلب که در دوران مشروطیت فعالیت مستشاران بلژیکی سلب و به اداره گمرک آستارا تحویل داده شد ،بیان داشت:بنای یادشده محل اسکان مدیران گمرک در طول خدمتشان بوده است.

وی جنس بنا را از چوب و داخل را از گچ خواند و تصریح نمود: سبک بنا متعلق به معماری اروپای شرقی است که با تلفیق معماری بومی بویژه اجرای سربندی همراه بوده و دارای دو طبقه جمعاً به متراژ ۸۵۰ متر مربع است که در سال ۹۵ با تخصیص اعتبار از سوی گمرک کشور، برای مرمت سقف و ایستایی بنا اقدامات شایانی انجام گرفت.

به گفته جهانی، بناهای تاریخی آستارا نظیر ساختمان چوبی گمرک، شناسنامه تاریخی این شهرستان هستند و باید به اهمیت آنها بیش از این توجه و برای مرمت کامل آن، اعتبار دیگری تامین شود.

با ایجاد موزه گمرک در مرز آستارا، اسناد تاریخی، وسایل، ابزار و مدارک مربوط به سابقه فعالیت گمرک این شهرستان به عنوان سند و هویت تجارت بین الملل استان گیلان و ایران در این نقطه از کشور نگهداری و به یکی دیگر از جاذبه های گردشگری آستارا و گیلان افزوده خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه