English

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان خبر داد

تبدیل شدن تصرف حریم رودخانه ها به چالش مدیریت آب در هرمزگان

مدیر عامل آب منطقه ای هرمزگان گفت: تصرف حریم رودخانه ها و کمبود آب های زیر زمینی چالش های اصلی مدیریت آب در استان است.

تبدیل شدن تصرف حریم رودخانه ها به چالش مدیریت آب در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری موج، ملائی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان در همایش بحران آب؛ جرایم و آسیب ها که  در سالن جلسات اداره کل دادگستری استان هرمزگان برگزار شد، گفت: کشور ایران از لحاظ بارش نسبت به متوسط جهانی ریک سوم و نسبت به متوسط آسیا یک چهارم میزان بارش دارد که و وضعیت نا مناسب و بحرانی ای است.

وی ادامه داد: طی دو دهه ی اخیر میزان بارندگی از 250 میلی متر به کمتر از 240میلی متر کاهش یافته است و ما در استان هرمزگان نسبت به متوسط کشوری 70 میلی متر از بارندگی کمتری برخوردار هستیم.

ملائی ابراز داشت: استان هرمزگان دارای 71 هزار کیلومتر مساحت می باشد که  در دو محدوده ی مهران و سدیج تقسیم بندی می شود و بخش کوچکی هم مشترک بین استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان قرار دارد ؛ همچنین از بین 74 دشت موجود در استان امروز حدود بیش از 40 دشت به دشت ممنوعه تبدیل شده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان تصریح کرد: امروز ما در استان 23هزار حلقه چاه داریم که به همراه قنات ها منابع آب زیر زمینی مارا تشکیل می دهند و در کشور امروز 55 درصد از نیازهای آبی چه در شرب چه در صنعت و چه در کشاورزی از طریق منابع آب زیر زمینی  تامین می شود اما این آمار در استان هرمزگان به کلی متفاوت است و ما 85 درصد از نیاز های آبی مان را از منابع زیر زمینی برداشت می کنیم و در این بین سهم آب های سطحی 10 درصد و سهم شیرین سازی آب دریا 5 درصد می باشد.

وی خاطر نشان کرد:89 درصد از منابع آبی در کشاورزی 11درصد در شرب و نیم درصد در صنعت به کار می رود که با افزایش سهم صنعت می توانیم توسعه ی پایدار در کشور ایجاد کنیم.

رئیس هیئت مدیره آب منطقه ای هرمزگان یادآور شد: در سال 51 تعدادچاه های ما کمتر از 5 هزار حلقه چاه بود اما امروز تعداد این چاه ها افزایش پیدا کرده و  ما در استان 23هزار حلقه چاه داریم که باعث از بین رفتن و تخلیه ی منابع آب زیر زمینی شده اند.

ملایی گفت: امروز علاوه بر تغییر کمی میزان آب شاهد تغییرات کیفی در آب نیز هستیم و برخی بی توجهی ها باعث تغییر رنگ و بو و طعم کیفیت آب  در برخی مناطق شده است که بسیار خطر ساز است زیرا آب ناسالم ناشی تمام بیماری ها و امراض است.

مدیر عامل آب منطقه ای هرمزگان اظهار داشت: توسعه ی آب شیرین کن های کشاورزی از دیگر مسائل و مشکلاتی است که امروزه ما با آن روبرو شدیم و مشکل ساز شده است.

وی خاطرنشان کرد: در استان هرمزگان حدود 20هزار کیلومتر رودخانه و مسیل داریم ولی متاسفانه به دلیل حاصلخیزی مورد تعرض و تصرف  قرار می گیرد و در مخاطرات طبیعی خسارات بسیاری را وارد می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه