English

معاون وزیر بهداشت در همایش روز پژوهش کرمانشاه:

۸۵ درصد ناتوانی‌های حوزه سلامت از بیماری‌های مزمن نشاءت می‌گیرد

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 85 درصد ناتوانی‌ها از بیماری‌های مزمن نشاءت می‌گیرد و نیاز است که برنامه ملی تحقیقاتی در این زمینه مبتنی بر نظام ثبت این بیماری‌های راه‌اندازی شود.

85 درصد ناتوانی‌های حوزه سلامت از بیماری‌های مزمن نشاءت می‌گیرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، دکتر رضا ملک‌زاده در همایش روز پژوهش با اشاره به مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در حوزه پژوهش سلامت کشور ابراز داشـت: در حال حاضر 210 طرح پژوهشی بزرگ در حوزه سلامت که عمدتاً بودجه هرکدام از آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان است، حمایت می‌شوند و ازجمله مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به راه‌اندازی نظام ثبت بیماری‌های مزمن اشاره کرد.

وی راه‌اندازی مطالعات بزرگ مانند "کوهورت" را دیگر دستاورد مهم در سال‌های اخیر عنوان کرد و افزود: همچنین طی سال‌های اخیر برنامه ملی کنترل سرطان توسعه پیداکرده و برنامه‌های زیرساختی پژوهشی مانند "ایرانوم" که مربوط به بحث DNA است راه‌اندازی شده است.

این مسئول از افزایش مراکز تحقیقاتی کشور در حوزه سلامت طی سال‌های اخیر از 479 مرکز به 760 مرکز خبر داد و اظهار کرد: همچنین تعداد پژوهشکده‌های کشور در این زمینه از 28 پژوهشکده به 55 مورد رسیده است.

وی از راه‌اندازی آزمایشگاه جامع تحقیقاتی در 11 دانشگاه علوم پزشکی کشور خبر داد و اظهار کرد: هم‌اکنون راه‌اندازی این آزمایشگاه در 10 دانشگاه دیگر در دستور کار است که دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یکی از آن‌هاست.

وی با اشاره به راه‌اندازی 143 کمیته اخلاق در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: این کمیته اصول اخلاقی مصوب در پژوهش را پیگیری کرده که پژوهشی خلاف اخلاق صورت نگیرد.

وی افزود: این کمیته مسئول رسیدگی به تخلفات پژوهشی است، زیرا وجود حتی یک مورد کار غیراخلاقی در حوزه پژوهش سلامت می‌تواند کشور را نیز بدنام کند.

ملک‌زاده با اشاره به حمایت از 210 طرح پژوهشی کشور گفت: این طرح‌ها که بودجه هرکدام از آن‌ها عمدتاً یک میلیارد تومان به بالاست به سؤالات ما در حوزه سلامت پاسخ خواهند داد و فناوری‌های جدید در حوزه سلامت را پیگیری می‌کنند.

ملک‌زاده با بیان این مطلب که در حال حاضر تعداد محققین برتر کشور در جهان از 100 محقق به بیش از 550 محقق رسیده است، خاطرنشان ساخت: در سال 2016 بیش از 52 هزار مقاله پزشکی و غیرپزشکی در کشور تولید شده که خوشبختانه هم تعداد و هم کیفیت مقالات افزایش داشته است.

وی در ادامه به افزایش دو برابری تولید مقالات علمی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اشاره کرد و افزود: این رشد بسیار مطلوب است، اما باید کیفیت تحقیقات نیز به حدی باشد که استنادات به آن مقاله افزایش یابد و در حال حاضر 32 درصد از اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه بیش از 10 مقاله دارند و کار پژوهشی انجام می‌دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه