English

گام های پیشگیرانه در مسمومیت با قاتل نامرئی

تغییرات آب و هوایی شدید بخصوص فصل زمستان، همراه با استفاده از منابع گرمایشی و در نهایت مسمومیت با مونوکسید کربن یا همان گاز CO است که هر سال در فصول سرد منجر به مسمومیت و مرگ افراد می شود.

گام های پیشگیرانه در مسمومیت با قاتل نامرئی

به گزارش خبرگزاری موج از اصفهان، براساس اعلام اداره کل پزشکی قانونی اصفهان، در 6 ماهه اول سال جاری آمار اجساد معاینه شده در مراکز پزشکی قانونی استان با تشخیص علت مرگ مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، 17 نفر (3 زن و 14 مرد ) بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که این تعداد 15 نفر (2 زن و 13 مرد) بوده افزایش داشته است.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان نیز گفته است: در سال گذشته 380 نفر در اصفهان دچار مسمومیت با مونوکسید کربن شدند که 26 مورد آنها منجر به فوت شد.

به گفته غفور راستین از ابتدای سال جاری تاکنون پنج نفر در اصفهان به دلیل مسمومیت با مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند و در پنجم ماه جاری ( آذر ) نیز هفت نفر در شهرهای اصفهان، فلاورجان و خمینی شهر دچار گازگرفتگی شدند.

گزارش ارائه این آمارها در حالی است که با انجام اقدامات موثر حفاظتی در فصول سرد می توان از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در امان ماند.

مونوکسیدکربن را قاتل بی ‌صدا می گویند زیرا شما نه می‌ توانید متوجه حضور آن در بدن خود شوید و نه می ‌توانید آن را استشمام کنید چون گاز مونوکسیدکربن، یک گاز بی ‌رنگ و بدون بو است. اما شما با دانستن علایم آن می‌توانید از مسمومیت با این گاز پیشگیری کرده و جان خود و خانواده خود را نجات دهید.

علائم شایع مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن از این قرارند: سردرد، سرگیجه، ضعف، تهوع، استفراغ، درد قفسه سینه، سردرگمی. افرادی که در حالت خواب هستند و یا از مشروبات الکلی استفاده کرده اند، ممکن است متوجه این علائم نشده و جان خود را در اثر این مسمومیت از دست بدهند.

این گاز از سوختن ناقص مواد حاوی کربن و ترکیب شدن آنها با اکسیژن ایجاد می‌ شود. گاز مونوکسیدکربن با هموگلوبین ترکیب شده و این مولکول را از بین می‌برد، بنابراین، هموگلوبین دیگر نمی ‌تواند با اکسیژن ترکیب شود و بافتها و اعضای بدن دچار کمبود اکسیژن می‌ شوند. دستگاههایی که در منزل می‌توانند گاز منوکسید کربن را تولید کنند شامل دستگاههای حرارت مرکزی، بخاری، آب گرمکن، اجاق ‌ها، گاز آشپزخانه و خودروها هستند.

نداشتن تهویه مناسب یا بسته شدن دودکش‌ها در این وسایل باعث سوختن ناقص مواد نفتی شده و انسان را در معرض خطر مسمومیت با مونوکسیدکربن قرار می‌ دهد.

درمان مسمومیت با منوکسیدکربن:

درمان مسمومیت با این گاز بستگی به شدت مسمومیت داشته و در موارد شدید به اقدامات پیشرفته بیمارستانی نیاز است.

اولین و مهمترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با مونوکسید کربن و سایر انواع گازگرفتگی شده، رساندن اکسیژن و هوای تازه به فرد است؛ به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره‌ها را باز کرد تا هوای تازه سریعا وارد اتاق شود و در صورت امکان، فرد گازگرفته را به پنجره نزدیک کرد.

منبع نشت گاز را باید شناسایی و قطع کرد و سریعا با اورژانس تماس گرفت و در این شرایط، به زنان باردار، کودکان و سالمندان زودتر از سایر افراد آسیب ‌دیده کمک شود.

بلافاصله دستمالی مرطوب جلوی دهان و بینی‌ باید گرفته شود تا اطرافیانی که وضعیت بهتری دارند دچار گازگرفتگی نشوند و تا رسیدن اورژانس هیچ خوراکی یا نوشیدنی به فرد گاز گرفته داده نشود چون به دلیل حالت تهوع احتمال خفگی بیشتر می‌ شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه